Warunki gosp. na Podtatrzu były niegdyś przyczyną
silnego rozwoju p. Na Podhalu licha gleba, niesprzyjający klimat, przeludnienie
i niski stan kultury rolnej powodowały, że ludność musiała poza rolnictwem
szukać dodatkowych źródeł wyżywienia, m.in. w intensywnie rozwiniętej hodowli
owiec i krów.
Niewystarczająca ilość pastwisk w obrębie obszarów rolnych, gdzie prawie
każdy skrawek gruntu był zaorywany, spowodowała od dawna sezonowe wędrówki past.
w poszukiwaniu paszy, skierowane gł. w Tatry, obfitujące w pastwiska, a nie
nadające się pod uprawę rolną. Na Słowacji warunki gosp. były na ogół lepsze niż
na Podhalu, lecz i tam p. w Tatrach odgrywało dawniej ważną rolę w życiu
gospodarczym.
Od wieków Podhalanie wypędzali w lecie swe stada na pastwiska tatrz., przydzielone
osadnikom przez królów polskich. Według zachowanych wiadomości wsie podh.
(np. Pieniążkowice i Stare Bystre) miały hale w Tatrach dopiero od XVI w., w
rzeczywistości jednak sezonowe wędrówki past. z Podhala w Tatry zaczęły się wcześniej,
co najmniej w XIV w. W XVII w. już wiele wsi miało pastwiska w Tatrach.
W rozwoju p. podh. uderza fakt, że początkowo wsie b. odległe od Tatr
(np. Pyzówka, Klikuszowa, Waksmund) posiadały tam swe hale, a z biegiem czasu
pastwiska tatrz. przechodziły na własność mieszkańców wsi położonych bliżej gór
i w związku z tym skróciły się szlaki sezonowych wędrówek past. w Tatry.
Zaraz po II wojnie świat. wsie posyłające stada w Tatry
kończyły się zasadniczo na linii Groń - Szaflary - Czarny Dunajec. Interesującym
zjawiskiem w owych sezonowych wędrówkach z pow. nowotarskiego było to, że nieraz
przekraczały granicę państw.; górale szli w lecie ze swymi stadami również na
pastwiska za granicą węgierską, czy też - później - czechosłowacką: w Tatry
Spiskie i Orawskie (jeszcze w pierwszych latach po II wojnie świat.).W związku z
wędrówkami past. i w ogóle z gospodarką past. powstały ciekawe i oryginalne
zwyczaje. Dotyczyły one samych wędrówek (» redyk), jak również gospodarki na halach i jej
organizacji, ubioru pasterzy itd. (» hala,
szałas, baca, juhas, oszczypek). Gospodarka na halach była dwóch zasadniczych rodzajów: gospodarka
krowia (krówska)
indywidualna, oraz gospodarka owcza, która
od wieków miała charakter komunalny (» baca,
współwłasności).
Z biegiem czasu, w miarę jak zakładano na Podhalu wsie coraz bliżej Tatr,
pastwiska podtatrz. zamieniano na łąki i pola uprawne, a właściwe pastwiska
zostały ograniczone do Tatr i coraz mniej licznych polan u samego ich
podnóża.
Aż do niedawna osadnictwo stałe i rolnictwo wypierało p.
z Podhala w Tatry. Dopiero po II wojnie świat. proces ten zasadniczo się
odwrócił: w związku z planowaną przebudową zacofanej dotąd i mało opłacalnej
gospodarki rolnej na Podhalu (» rolnictwo),
a także w związku z utworzeniem Tatrz. Parku Nar. i koniecznością ochrony
przyrody tatrz., p. zaczęło przejmować od rolnictwa pewne obszary
pozatatrzańskie na Podhalu i zwł. dalej, np. w okolicy Szczawnicy a nawet w
Bieszczadach (» Wielki Redyk). Następnie uchwała Rady Ministrów z 8 XII
1960 spowodowała na terenie Tatrz. Parku Nar. wykup lub wymianę wszelkiej
własności indywidualnej (nieruchomości i związanych z nimi uprawnień
służebnościowych) w terminie do końca 1965, co przedłużono dodatkowymi
zarządzeniami do końca 1972. Pociągnęło to za sobą stopniową likwidację p. w
Tatrach Pol. (tereny zamienne dawano w Bieszczadach).
Pasterstwo w Tatrach po stronie słow. było niegdyś rozwinięte podobnie jak po
stronie pol. i ogólnie miało podobny charakter, ale już przed I wojną świat.
było stopniowo ograniczane, a na niektórych terenach nawet likwidowane przez
właścicieli wielkich majątków (jak Hohenlohe), m.in. w celu ochrony zwierzyny. W
Tatrach Biel. (w 1953) i w słow. części Tatr Wys. (w 1955) p. zniknęło
ostatecznie (przeniesione na in. tereny) w związku z utworzeniem TANAPu. W słow.
części Tatr Zach. (poza pierwotnym obszarem TANAPu) p. istniało dłużej, ale też
zanikło.
Po obu stronach Tatr wypasano dawniej owce, krowy, woły i konie, a
sporadycznie także kozy. W Tatrach Pol. najwcześniej skończył się (ze względów
gosp.) wypas koni i wołów (zasadniczo przed 1800, przynajmniej na większą
skalę), potem kóz (zasadniczo ok. 1860), a wypas owiec i krów utrzymał się
najdłużej. W Tatrach Słow. kóz właściwie nie wypasano, natomiast wypas owiec,
krów, wołów i koni utrzymał się na większą skalę aż do II wojny świat., z tym,
że krowy wypasano raczej pod Tatrami.
W latach międzywoj. pasło się w Tatrach Pol. każdego roku do kilkunastu
tysięcy owiec, co po wojnie wzrosło w 1946 do ok. 30 000 sztuk, a następnie -
wskutek Wielkiego Redyku i wykupu hal - zaczęło spadać (w 1967 już tylko kilka
tysięcy). W Tatrach Słow. w latach międzywoj. liczba owiec nieco przekraczała 10
000, a potem spadała. Liczba krów (wraz z jałówkami) w Tatrach Pol. dochodziła w
niektórych latach do 2000, a wyjątkowo przekraczała 3000. W Tatrach Słow.
jeszcze w latach międzywoj. wypasano corocznie ponad 4000 wołów, ok. 500 koni i
ok. 400 krów.
W latach międzywoj. pasterzy w Tatrach Pol. bywało każdego lata ok. 800 (ok.
250 owczarzy oraz ok. 550 krowiarzy i krowiarek), co stanowiło ok. 4,5% ludności
Podhala, a w Tatrach Słow. ok. 360 pasterzy (ok. 125 owczarzy oraz ok. 135
wolarzy i krowiarzy). Szałasów i szop past. stało wtedy w Tatrach Pol. ok. 300
sezonowo zamieszkanych i ok. 35 opuszczonych (w 1956 było ich razem ok. 360), a
w Tatrach Słow. było wówczas już tylko ok. 100 zamieszkanych budynków past. i
ok. 80 opuszczonych (ok. 1960 na terenie TANAPu zniknęły wszystkie).
Ograniczanie i likwidowanie p. w Tatrach po stronie pol. i słow. zostało
spowodowane nie tylko chęcią ochrony dzikiej zwierzyny i lasu (w czasach
dawniejszych) czy całej przyrody tatrz. (w czasach nowszych), ale również
zmianami w stosunkach gosp. i społ. (mniejsza opłacalność, brak kandydatów na
pasterzy) oraz możliwościami bardziej wydajnej hodowli owiec i bydła na terenach
poza Tatrami. Usunięcie p. z Tatr było niewątpliwie b. korzystne dla stanu
przyrody (co dobrze widać na obszarach od szeregu lat nie wypasanych), choć p.
tatrz. w swej tradycyjnej postaci (która jednak ostatnio zanikała) nadawało tym
górom swoisty charakter i urok, tak świetnie zobrazowany w utworach Tetmajera,
Witkiewicza i wielu in. pisarzy.
W 1981 pewien odłam górali podh. rozpoczął starania o przywrócenie wypasu w
Tatrach Pol. i nie czekając na formalne załatwienie sprawy wpędzono bezprawnie
owce i krowy na niektóre polany Tatrz. Parku Nar., wypasając też w lesie i w
niektórych rezerwatach ścisłych. Dopiero w czasie trwania tego wypasu władze
zmieniły obowiązujące rozporządzenie o TPN i zezwoliły na "wypas kulturowy" w
TPN w liczbie 1500 owiec i w pewnej liczbie krów, w rzeczywistości stale
nielegalnie przekraczanych.
Miał to być wypas tradycyjny w formie (ubiór pasterzy, gospodarka pasterska,
budownictwo), ale i ten warunek nie był i nie jest przestrzegany. Od 1982
kontynuuje się ten "wypas kulturowy", teraz już na podstawie z góry uzgodnionych
umów między bacami a dyrekcją TPN. Wspom. zabiegi o przywrócenie p. w Tatrach
Pol. nie były usprawiedliwione żadną koniecznością gosp., gdyż po II wojnie
świat. na Podtatrzu Pol. (zwł. na Podhalu) ogólny dobrobyt ludności wzrósł w
sposób wybitny na skutek o wiele lepszych niż dawniej możliwości zarobkowych, w
czym p. w Tatrach nie odgrywało już żadnej roli. Ci zaś górale, którzy z
jakichkolwiek względów chcieliby nadal uprawiać p., mogą to czynić na terenach
poza Tatrami.