E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Narty
 Aktualności
   Bezpieczeństwo, porady
Kamery na wyciągach
Giełda sprzętu
 WYCIĄGI NARCIARSKIE
   Białka Tatrzańska
   Bukowina Tatrzańska
   Czerwienne
   Gliczarów Dolny
   Gliczarów Górny
   Kościelisko
   Murzasichle
   Poronin
   Zakopane
   Ząb
   Małe Ciche
 SZKOŁY NARCIARSKIE
   Białka Tatrzańska
   Bukowina Tatrzańska
   Czerwienne
   Gliczarów Dolny
   Gliczarów Górny
   Kościelisko
   Murzasichle
   Zakopane
 WYPOŻYCZALNIE SPRZĘTU
   Białka Tatrzańska
   Bukowina Tatrzańska
   Czerwienne
   Gliczarów Dolny
   Gliczarów Górny
   Kościelisko
   Murzasichle
   Zakopane
   Ząb
 NARTY
   Ciekawostki
    Historia
      Zawody
      Legendy nart
      Teksty archiwalne
      Narty na świecie
      SN PTT 1907 Z-ne
   Wielka Krokiew
   Sprzęt i technika
 SNOWBOARD
   Historia
   Jak powstaje deska
   Snowboard miękki
   Snowboard twardy
   Snowboard dla dzieci
   Snowboard dla kobiet
    Technika jazdy
    Triki
   Jak zostać instruktorem
   Boarder cross
   Galeria
 SKI-ALPINIZM
   Skitury
   Freeride
   Jak zacząć?
   Sprzęt
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

Sprzęt i technika
Dawne wiązania narciarskie…
strona: 1/6    1 2 3 4 5 6 

Wiązaniom narciarskim, genezie ich powstania, materiałom z których zostały wykonane i ich rodzajom, z pewnością należy się monografia z prawdziwego zdarzenia. Przecież zdrowie narciarza, całość jego nóg, a zwłaszcza komfort jazdy na nartach, zależą w dużej mierze od nich właśnie. Póki co monografia taka jednak nie powstała, więc tekst napisany poniżej jest li tylko przyczynkiem do obszernej i bardzo ciekawej historii wiązań narciarskich w ujęciu historycznym, począwszy od końca XIX wieku do lat 30. Żyjemy obecnie w erze wiązań bezpiecznikowych, są obecnie dziesiątki ich rodzajów. A kiedyś... Dawniej także próbowano różnych patentów dla lepszego połączenia buta z nartą. Dlatego też wiązania były także wtedy ważnym elementem ekwipunku narciarskiego sprzed około 90 lat, a ich różnorodność budzi zdziwienie i podziw dla tej przecież pionierskiej dla "białego szaleństwa" epoki.


* * *

W końcu XIX wieku wiązania narciarskie nazywano więźbą, lub też uprzężą, dlatego pozostaniemy w niniejszym artykule przy terminologii sprzed lat około 90-ciu. Wiązania te ze względu na materiał z którego zostały wykonane możemy podzielić generalnie na: skórzane, trzcinowe i metalowe. Biorąc pod uwagę czas ich powstania, to pierwsze chronologicznie były używane wiązania skórzane (właściwie był to tylko dosyć pasek skóry przybity do narty, w który wkładało się buta, nazywanego wtedy trzewikiem, i jechało się na nartach), potem charakterystyczne dla końca XIX i początków XX w. były wiązania trzcinowe, a następnie, w początkach XX wieku, a zwłaszcza w latach 20. i 30. wprowadzono wiązania metalowe w różnych odmianach. W swoich rozważaniach na temat wiązań ograniczam się do końca lat 50., kiedy pierwsze wiązania bezpiecznikowe wprowadziły do narciarstwa nową jakość.

Początki zakopiańskiego narciarstwa, a więc przełom XIX i XX wieku, są związane z turystyką narciarską - dlatego pierwsze wiązania były dostosowane do jej potrzeb. Wiązanie turystyczne z wolną, swobodnie unoszoną piętką umożliwiało podejście. Natomiast w zjeździe pomagało w precyzyjnym wykonywaniu łuków, musiało być też trwałe. Dopiero dużo później, wraz z rozwojem "białego szaleństwa" pojawiać się zaczęły wiązania specjalistyczne, dla zawodników. Bogatą ofertę wiązań do popularnej niegdyś turystyki narciarskiej oferowały firmy Bujaka, Zubka i braci Schiele. Przedstawiamy około 20 różnego rodzaju wiązań, zdając sobie sprawę, że to oczywiście nie wszystkie.

Jednymi z pierwszych używanych w Zakopanem były wiązania Zdarsky'ego - więźba Zdarsky'ego, inaczej lilienfeldzka, lub Matterhorn, które pojawiły się najpierw w Lilienfeld w Austrii, gdzie rozwijał swoją szkołę jazdy na nartach znany instruktor i pionier "białego szaleństwa" w Austrii, Mathias Zdarsky, a dużo potem w Galicji najpierw we Lwowie (około 1906 r., kiedy to Zdarsky przeprowadził we Lwowie kurs narciarstwa wg szkoły alpejskiej), a następnie lwowiacy z klubu KTN (Karpackie Towarzystwo Narciarzy) pokazali je zakopiańczykom, o czym wspominał Stanisław Zdyb. Stało się tak ok. 1907-1909 r. Zakopiańczycy chętnie używali tego typu wiązań aż do lat dwudziestych. Mariusz Zaruski, który hołdował przez długie lata szkole alpejskiej, stworzonej przez mistrza Zdarsky'ego, tak o nich pisał w swoim przewodniku: - Z wymienionych powyżej bezsprzecznie więźba Zdarsky'ego tak ze względu na swobodę ruchów nogi, jak i pewność manewrowania nartami zasługuje na wyróżnienie... Więźba ta składa się ze skombinowanej płytki metalowej jako podstawy, która się obraca około osi, przymocowanej pośrodku narty i dwóch rzemieni. Za pomocą śrubek, można tę płytkę, jak również i łapki boczne, do każdej długości i szerokości stopy zastosować. Koniec stopy powinien się zawsze znajdować nad osią. Sprężyna, umieszczona w głębi łyżwy przed osią, zapobiega kołysaniu się narty i sprawia, że tylna jej część zawsze do obcasa przylega. Przed przypięciem narty należy starannie ze śniegu oczyścić podeszwę i obcas buta. Najłatwiej uskutecznić to ostrym końcem kija. Nartę przypina się rzemykami jak łyżwę lodową, pamiętać tylko należy, ażeby końce rzemyków zwrócone były na zewnątrz.

1 2 3 4 5 6 
strona: 1/6    1 2 3 4 5 6 
żródło:
Wojciech Szatkowski - Muzeum Tatrzańskie
«« Powrót do listy
Udostępnij     Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    10442





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2019