tragarze. Zarówno dawniej, jak i obecnie dźwiganie ładunków na plecach to
ważny sposób transportu na terenie Tatr. Pasterze, gdzie tylko to było możliwe,
potrzebny na tatrz. halach sprzęt past. (m.in. puciery, gielety, obońki) i in.
rzeczy wywozili na wozach lub na grzbietach koni i tak samo zwozili z hal,
również mleko, śmietanę, żentycę, ser. Jednakże do niektórych, wysoko położonych
szałasów, pasterze musieli wszystko wynosić na własnych plecach, np. na Halę za
Mnichem lub do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Podobnie w ten sposób wynosili na
najtrudniejszym odcinku owce na wypas na Jagnięcej Zagrodzie na Muraniu. W
latach 1930. jurgowscy pasterze z Polany pod Wysoką nosili mleko w obońkach
przez Wagę do Schroniska pod Wagą. Dostęp do niektórych dawnych kopalni był zbyt
trudny dla koni i rudę znosili na własnych plecach hawiarze lub osobni tragarze,
aż do miejsca, dokąd mogły dojść konie, np. na pn. stokach Kominiarskiego
Wierchu. W XVIII w. urobek z Miedzianych Ławek pod Łomnicą dźwigali na plecach w
skórzanych workach członkowie rodziny Fabri aż nad Zielony Staw Kiezmarski.
Stałymi uczestnikami dawnych wycieczek tatrz., zwł. dłuższych, oprócz
przewodników byli też tragarze. Po pol. stronie Tatr nazywano ich chłopami
; podobnie jak przewodnicy byli to górale, z których niejeden będąc często
tragarzem wyszkolił się stopniowo na przewodnika. Jeszcze w II poł. XIX w.
turyści nic nie nosili. Ich prowiant, zapasowe odzienie i in. rzeczy nosili
przewodnicy (mniej) i chłopi (więcej), dawniej po prostu jako tobół w
lnianej płachcie na plecach (» brzemię), potem w torbie uszytej z takiej płachty
na podobieństwo plecaka, wreszcie (na początku XX w.) w prawdziwych plecakach.
Tragarze byli też zatrudnieni przez naukowców prowadzących badania w Tatrach,
m.in. do noszenia sprzętu potrzebnego do badań (np. stawów) lub zebranych
okazów, np. skał. Często te same osoby spełniały rolę zarówno przewodników, jak
i tragarzy, a niektórzy nauczyli się samodzielnie wyszukiwać okazy naukowe.
Również przy pracach kartogr. (geodezyjnych) mieli pracę tragarze, nieraz dość
liczni. Ważny dział pracy tragarzy jeszcze obecnie to zaopatrywanie niektórych
schronisk tatrz. w prowiant, opał itd., także materiał budowlany, np. przy
budowie Schroniska Téryego.
W Tatrach Pol. zaopatrywanie przez tragarzy odbywa się częściowo do
schroniska przy Pięciu Stawach Pol., a jeszcze w latach międzywoj. do schroniska
Bustryckiego na Gąsienicowej Hali. W Tatrach Słow. tylko tragarze zaopatrują
Schronisko Téryego, Schronisko Zamkovszkyego, Zbójnickie Schronisko i
Schronisko pod Wagą. Np. trasa tragarzy do Schroniska pod Wagą (znad
Popradzkiego Stawu) ma 4,5 km dług., wzniesienie do pokonania 756 m (od 1494 do
2250 m), waga jednorazowego ładunku (na nosiłkach) zwykle wynosi 50-70 kg, czas
wejścia 2,5 do 4 godz. (dla turysty 2 godz.). Miesięcznie jeden tragarz wynosi
12-22 ładunków, w sezonie pracuje 2-3 tragarzy i pomaga im kierownik schroniska.
Rekordowe wagi wynoszonych ładunków: do Schroniska pod Wagą 112 kg, do
Zbójnickiego Schroniska 121 kg. W 1985 urządzono zawody tragarzy w wynoszeniu
ładunków (60 kg) od Popradzkiego Stawu do Schroniska pod Wagą; najlepszy czas 1
godz. 31 min. Ze znanych taterników tragarzem schroniskowym był István
Zamkovszky. Zob. też transport.
Lit. - Ladislav Štastný: Nosiči v Tatrách. "Vys. Tatry" 25, 1986, nr
1 i 3. - Tatiana Hoholíková: Tatranskí nosiči sútažili. Tamże, 1986, nr
2.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81