sztuka ludowa. W samych Tatrach sztuka lud. (plastyczna) to prawie
wyłącznie sztuka pasterzy tatrz., objawiająca się zarówno w ich własnych
wytworach, jak i w takich rękodziełach twórców lud. z Podtatrza, które były
użytkowane głównie lub w sposób szczególnie charakterystyczny przez pasterzy w
Tatrach, przy czym chodziło przede wszystkim o pasterzy owiec.
Architektura tradycyjnych szałasów i szop tatrz. posiada duże wartości
plastyczne, polegające na wzajemnej proporcji i harmonii ich zasadniczych
elementów (ściany, dach) oraz dodatkowej dekoracyjności drugorzędnych elementów
(podcienia szczytowe, wypusty dachowe, jarzma dachowe, wiązania węgłów, różnego
rodzaju dobudówki).
Detale zdobnicze wtórnie związane z architekturą są rzadkie w szałasach
tatrz. Zdarzały się rytowane lub rysowane węglem czy kredą różnego rodzaju
krzyże, często stylizowane, umieszczane na drzwiach, oraz liczniej występujące
tzw. krzyżyki niespodziane (» swastyka), rytowane lub wycinane na ocapach i
zrębach budynków; symbole te miały znaczenie magiczne i religijne. Ornamentacja
sosrębów lub bogatsze zdobnictwo drzwi (o motywach roślinnych i geometrycznych)
zdarza się niekiedy w szałasach i szopach past. na Podtatrzu, ale nie w samych
Tatrach. (Zob. też budownictwo ludowe).Rzeźba i płaskorzeźba w drzewie
występowała przede wszystkim w sprzętach używanych przez pasterzy do produkcji
sera. Bogato rzeźbione były różnego rodzaju formy drewniane do wyciskania
sera.
Parzenicorki mają kształt parzenic lub serc, a ponadto z obu ston
(spodniej i wierzchniej) są rzeźbione (motywy geometryczne, roślinne i
symboliczne).
Oscypiorki, służące do wyrobu oszczypków, składają się zwykle z dwóch
połówek szerokiej obręczy, które od wewnątrz są ozdobione ornamentami wklęsłymi,
co daje na serku ornamentację wypukłą; na obu końcach oszczypka wyciska się
dodatkowe ornamenty. Motywy zdobnicze na oscypiorkach
są geometryczne.
Są też formy do serków o kształcie stylizowanych figurek zwierzęcych (owce,
jelenie, kaczki); serki takie zwą się redykałkami.
Były też zdobione cechy do wyciskania na dużych serach owczych, zwanych
brusami lub bruskami, od dawna jednak zaprzestano ich wyrobu w
Tatrach.
Z drewnianych sprzętów pasterzy tatrz. zdobione są przede wszystkim jeszcze
warzechy i czerpaki. Na trzonkach warzech zdarzają się motywy geometryczne,
roślinne, symboliczne (krzyżyk niespodziany), nawet wypukłe postacie zwierzęce
(pies, niedźwiadek).
Największe bogactwo form plastycznych występuje w czerpakach, na ich
uchwytach.
Ornamentacja czerpaków jest najczęściej geometryczna, czasem roślinna, ale
poza tym zdarzają się też realistyczne postacie zwierząt (niedźwiedź, pies),
stylizowane motywy zwierzęce (kogucik, głowa ptaka, konik, barani róg, gad lub
gadzik), abstrakcyjne formy architektoniczne; wyjątkowo (tylko po stronie słow.)
trafiały się postacie ludzkie (baca, zbójnik).Ornamentacja innych past. sprzętów
drewnianych jest znacznie uboższa. Łyżników w tatrz. szałasach prawie się nie
spotykało.
Zdobnictwo przedmiotów metalowych występuje przede wszystkim w spinkach i
sprzączkach, a ponadto w fajkach, nożach i ciupagach. Użycie spinek (do spinania
koszuli na piersiach) nie było wśród górali ograniczone do pasterzy, było jednak
dla tych ostatnich specjalnie charakterystyczne. Spinki nosili zarówno bacowie
jak i juhasi. Wyrabiano je z mosiądzu, miedzi i bakwanu czyli bakwunu ("nowe
srebro", stop cyny i miedzi), a różnorodność kształtów i motywów zdobniczych
była ogromna.
Sprzączki (m.in. długie i wąskie kukułki ) również odznaczają się
różnorodnością kształtów i bogactwem motywów zdobniczych. Służą do spinania
pasów skórzanych i opasków bacowskich.
Fajki góralskie mają nakładane części z blachy mosiężnej, miedzianej,
bakwunowej lub srebrnej z różnymi elementami dekoracyjnymi. Były one w
powszechnym użyciu na Podhalu i wśród pasterzy tatrz., a niektóre ich typy
nazywano fajkami bacowskimi.
Wśród noży żelaznych o artyst. kształtach i różnorodnej ornamentacji nazywano
pewne typy nożami bacowskimi, gdyż były używane przez baców do ćwiartowania
mięsa i do oprawiania skór owczych.
Wśród ciupag góralskich jest specjalnie ozdobny typ zwany ciupagą bacowską
(ozdobna jest zarówno metalowa część, jak i drewniane stylisko).Typowo past.
sprzętem były tzw. torby bacowskie, wyrabiane z grubej pasiastej tkaniny
wełnianej, biało-czarnej lub biało-brązowej. Torby takie są dodatkowo ozdobione
długimi frombijami (frędzlami) oraz różnymi motywami na klapie. Torby skórzane z
wytłaczaną ornamentacją były używane przez baców, ale również przez myśliwych,
przewodników góralskich itd.
Wąskie pasy juhaskie miały ozdobne sprzączki i bywały wytłaczane w motywy
geometryczne lub nabijane rzędami metalowych guzów. Szerokie opaski bacowskie
były zdobione wytłaczanymi motywami, metalowymi guzami, sprzączkami itp.
Pierwotnie były noszone jedynie, zdaje się, przez baców, obecnie głównie przez
tancerzy w góralskich zespołach artystycznych.
Ubiór pasterzy tatrz. poza tym zasadniczo nie różnił się od ubioru lud. na
Podtatrzu, z tym że pasterze zabierali w góry odzienie bardziej zniszczone, i
bywały okresowe różnice w modzie, np. u pasterzy podh. bywały modne kapelusze o
wąskich rondach, w czasie gdy na Podhalu noszono kapelusze o szerszych rondach.
Przy redyku z hal juhasi często ozdabiali dodatkowo swe kapelusze pękami
łuszczyn (owoców) miesiącznicy trwałej (Lunaria rediviva ), po góralsku
podstol.
Wszystkie wymienione wyżej zdobione przedmioty użytkowane przez pasterzy
tatrz. występowały po obu stronach Tatr i nawet na szerszym obszarze Karpat, ale
już w samych Tatrach można było łatwo zauważyć rozmaitość typów w kształtach
przedmiotów i motywach zdobniczych (typy pol. i słow., albo też typy podh.,
lipt., orawskie i spiskie). Ponadto niektóre przedmioty w pewnych okresach były
wyłącznie lub przeważnie wyrabiane w jednym regionie Podtatrza (np. torby
skórzane na Liptowie, ozdobne fajki na Podhalu), a używane były przez pasterzy w
całych Tatrach.
Mn.w. od II wojny świat. (jeszcze przed ograniczaniem czy likwidowaniem
pasterstwa w Tatrach) rozpoczął się po obu stronach Tatr zanik tradycyjnej past.
sztuki lud. i w ogóle dawnej kultury past.: zastępowanie drewnianych naczyń
pasterskich blaszanymi i emaliowanymi, zamiana ubioru i obuwia lud. na odzienie
i buty robociarskie czy turystyczne, budowanie nowych szałasów o zniekształconej
bryle architektonicznej lub nawet z desek, wulgarny miejski żargon zamiast gwary
lud., a juhas nie śpiewa jak dawniej piosenek past. lecz idąc za owcami ryczy
głośno swoim przenośnym aparatem radiowym. Te objawy degeneracyjne w życiu past.
jeszcze nie zabiły wszędzie, czy całkowicie, dawnej kultury past., nadal
pielęgnowanej przez niektórych baców.
W Tatrach i w sąsiednich pasmach górskich zanika dawna past. sztuka lud.,
natomiast jej naśladownictwo rozprzestrzenia się obecnie w przemyśle
pamiątkarskim (spinki, sprzączki, ciupagi, fajki, noże, warzechy itp.), przy
czym pamiątki takie, nawet jeżeli są wyrabiane przez twórców lud., odbiegają
nieraz b. znacznie od wzorów tradycyjnych, zarówno kształtem i motywami
zdobniczymi, jak i wielkością (miniaturyzacja spinek, ciupag, warzech itd.).
Lit. - Włodzimierz Antoniewicz: Góralska sztuka plastyczna pasterzy
Podhala i Tatr Polskich. W: "Past. Tatr Pol. i Podh." 6,
1966.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81