symbolizm tatrzański. Prąd umysłowy, ujawniający się w literaturze pol. i
słow., traktujący Tatry (lub poszczególne ich szczyty: Łomnicę, Krywań) jako
symbol aspiracji i dążeń nar. zarówno pol. jak i słow., także
wszechsłowiańskich.
Ze znanym ogólnoeuropejskim symbolizmem w sztuce i literaturze na przełomie
XIX i XX w., s.t. nie był związany; wystąpił o wiele wcześniej, był bardziej
długotrwały i odrębny w swym charakterze. S.t. w Polsce i Słowacji rozwijał się
zasadniczo oddzielnie, choć istniały punkty styczne.Wzmianki o Tatrach w formie
alegorycznej pojawiają się b. wcześnie w poezji pol., np. u » Macieja Kazimierza
Sarbiewskiego w 1631, ale nie mają one jeszcze cech s.t., który w swym nurcie
pol. narodził się dopiero po utracie niepodległości (1796). Inicjatorem s.t. w
literaturze pol. był » Stanisław Staszic, który w swej Rozprawie piątej o
Krapaku Wielkim (1812) wygłasza na Łomnicy swe refleksje nar. i patriot. i
określa rolę duchową tych gór dla Polaków.
Rozwija ten wątek » Seweryn Goszczyński w niedokończonym poemacie
Proroctwa ks. Marka (1833), zwł. w części pt. Łomnica
; z jej wierzchołka, uważanego wówczas za najwyższy w Tatrach,
wygłasza ks. Marek patriot. proroctwa.
W Karpatach, choć nie w samych Tatrach, umiejscowił Kazimierz Brodziński
akcję swego wiersza Pobyt na górach karpackich ("Rocz. Tow. Nauk. Warsz."
15, 1822); stamtąd bard Bojan głosi przepowiednię o jedności i braterstwie
Słowian, a więc ideologię pokrewną z nieco późniejszą słowacką (zob. niżej).
Rola Łomnicy w życiu nar. Polaków jest wspomniana w poezji Wincentego Pola
(Pieśń o ziemi naszej, 1843). W nie ogłoszonej rozprawie z 1878
publicysta i poeta » Stefan Buszczyński uważa, że Karpaty i zwł. Tatry stanowiły
centr. punkt Słowiańszczyzny aż do XIV w. S.t. występuje też u dalszych pol.
pisarzy, np. u » Franciszka H. Nowickiego w wierszu Tatry ("swobody
ołtarze") ze zbioru Poezje (1891). O wiele silniej widać to w twórczości
» Tadeusza Micińskiego, w powieści Nietota (1908) i in. jego utworach
(np. W katedrze Ornaku). Również i piśmiennictwo o » śpiących rycerzach w
Tatrach (»Stanisława Wyspiańskiego, » Andrzeja Stopki, » Kazimierza Tetmajera i
in.) symbolizuje Tatry jako źródło ratunku dla kraju w niewoli.
W całym okresie 1796-1918 nawiązywania do s.t. są jednak w literaturze pol.
(gł. w poezji) stosunkowo rzadkie, gdyż (jak pisze Jan Gwalbert Pawlikowski,
"Wierchy" 11, 1933) tatrz. liryka pol. albo wyraża uczucia wywołane przez Tatry,
albo maluje ich krajobraz. Natomiast słow. poezja tatrz. tego okresu przeważnie
posiada charakter symboliczny, wywodzący się nie z bezpośrednich wrażeń, ale ze
skojarzeń ideologicznych. Utożsamia się w niej Tatry ze Słowacją, nawet z całą
Słowiańszczyną jako symbol jej wielkości i jej mesjanicznych przeznaczeń.
Pierwsze zapowiedzi takich poglądów w poezji słow. pojawiają się u Jána
Kollára (1824) i Jána Hollyego (1833). Owa symbolika Tatr, zwł. Krywania,
rozwija się następnie w poezji szturowców takich jak Samo Chalupka (od 1834),
Ludovít Štúr (od 1842), Bohuš Nosák (1844), Ján Botto (1846), Janko Král
(1854) i in. oraz znacznie później u takich poetów jak Samo Bohdan Hroboň (zwł.
w wierszach publikowanych w 1885-98), Hwiezdosław (1906) itd. (Szczegóły w haśle
poezja i w hasłach osobowych). Ten s.t. w poezji słow. zasadniczo zakończył się
z uzyskaniem niepodległości przez Słowaków po I wojnie światowej.
Owemu symbolizmowi tatrz. zawdzięczają swe nazwy takie czasopisma słow. jak
"Tatranka" (1832-47), "Orol Tatránski (1845-48) i instytucje słow. jak chór
"Tatran", które bliższych związków z Tatrami nie miały.Lit. - Stanislav Mečiar:
Tatry v slovenskej a polskej poezii. Sv. Martin Turč. 1932. - Jan
Gwalbert Pawlikowski: O książce Mečiara . "Wierchy" 11, 1933, s. 243-245 i
obszerniej w "Pam.
Lit." 1933, nr 1. - Tenże: Z dziejów poezji tatrzańskiej. "Wierchy"
12, 1934. - Witold H. Paryski: Krywań, narodowa góra Słowaków. "Wierchy"
25, 1956. - Jacek Kolbuszewski: Poliaci a Lomnický štít v 19. storočí.
"Vys. Tatry" 7, 1968, nr 3.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81