bobslejowy sport . Rozwinął się po obu stronach Tatr na pocz. XX w., przy 
czym tory bobslejowe zbudowano w samych Tatrach. Równolegle, częściowo na tych 
samych torach, rozwijało się saneczkarstwo sportowe.
W Starym Smokowcu w 1904 za tor saneczkowy służyła górna część drogi jezdnej 
(do brzegu lasu), prowadzącej do Popradu. Od 1905 torem saneczkowym stała się 
też droga jezdna na Siodełko i obie te drogi razem tworzyły jeden długi tor. W 
1907 odbyły się na drodze z Siodełka pierwsze zawody na toboganach, a od 1910 na 
sankach i bobslejach, także międzynarodowe.
W Tatrz. Łomnicy saneczkarstwo rozpoczęło się w 1905, a tor na sanki i 
bobsleje urządzono w 1906, przystosowując do tego celu jedną z dróg leśnych; w 
1907 ulepszono ten tor drewnianymi bandami na zakrętach. Pierwsze zawody 
saneczkarskie odbyły się tu w 1907, a bobslejowe w 1908.
Nowy, specjalny tor bobslejowy zbudowano w Tatrz. Łomnicy w 1909 (otwarcie 15 
XII), a przy nim wyciąg elektr. z drewnianymi podporami. Dolny koniec wyciągu i 
toru (na wys. ok. 855 m) był tuż powyżej Drogi Wolności, a poniżej dolnej stacji 
obecnej kolei linowej na Łomnicę. Wyciąg bobslejowy biegł prosto w górę 
przecinką leśną ku pn.-zach., stokami Gajnego Wierchu, i kończył się na wys. ok. 
1140 m w miejscu już wtedy nazwanym Start (mn.w. tam gdzie obecnie stoi stacja 
Start kolei linowej na Łomnicę). Wyciągiem holowano po śniegu bobsleje razem z 
ludźmi. Górny koniec toru bobslejowego był kilkadziesiąt m na pn.-wsch. od 
Startu. Tor prowadził w dół licznymi serpentynami po jednej i drugiej stronie 
wyciągu. W sąsiedztwie dolnego odcinka toru bobslejowego znajdował się znacznie 
krótszy, osobny tor saneczkowy.
W Tatrz. Polance zbudowano tor saneczkowy w 1907, a użytkowany był w zimie 
1907-08. Wyzyskiwał on częściowo początek drogi jezdnej do Wielickiej Doliny. 
Był w 1912 przebudowany i przedłużony ku górze, a służył też jako tor 
bobslejowy.Aż do II wojny świat. w tych trzech miejscowościach urządzano na 
wspom. torach zawody bobslejowe. Od 1947 takie zawody odbywały się w Tatrz. 
Łomnicy przez kilka lat w ramach zawodów o Puchar Tatr, po raz ostatni w 
1957.
W Zakopanem uprawiano jazdę na bobslejach większych i mniejszych od ok. 1910. 
Jako tor bobslejowy i saneczkowy służyła droga jezdna z Kuźnic lub nawet 
Kalatówek, ale zdarzały się tu wypadki, nawet śmiertelne, gdyż droga ta była 
użytkowana w zimie także przez sanie konne. Jazda bobslejami i saneczkami na tej 
drodze została więc zakazana przez władze.
Inicjatorem zbudowania w Zakopanem specjalnego toru bobslejowego (z Kuźnic do 
pomnika Chałubińskiego) był Wincenty Szymborski w październiku 1910; sprawą tą 
zajęła się następnie Sekcja Narc. TT. Z jej ramienia pierwszy projekt toru (z 
Kalatówek do "Księżówki") sporządził Alojzy Jost w lutym 1911. Jednakże tor 
został zbudowany w 1913 przez zarząd dóbr Władysława Zamoyskiego (właściciela 
terenu) wg wspólnego projektu A. Josta i Józefa Ramsa. Tor ten zaczynał się przy 
drodze z Kuźnic na Kalatówki, nieco powyżej obecnej dolnej stacji kolei linowej 
na Kasprowy. Biegł on w dół zboczami Krokwi kilkoma serpentynami (za budynkiem 
wspom. stacji), a potem już prawie prosto wzdłuż drogi jezdnej, kończąc się 
nieco powyżej Murowanicy. Pierwsze zawody bobslejowe na tym torze odbyły się 6 I 
1914, i to w 4 kategoriach: bobsleje 2-, 3-, 4- i 6-osobowe.
W latach międzywoj. tor ten popadł w zaniedbanie i w 1930 przestano go 
użytkować, a wrócono (dość sporadycznie i wbrew zakazom) do jazdy bobslejami i 
sankami drogą z Kuźnic w późnych godzinach wieczornych, świecąc latarkami. Przy 
korzystnym olodzeniu drogi przedłużano zjazd ulicą Chałubińskiego i 
Sienkiewicza. W owych latach powstał projekt budowy nowego toru bobslejowego na 
stokach Krokwi, ale nie został zrealizowany.
Po II wojnie świat. jedyny tor bobslejowy w Polsce istniał w Karpaczu, i to 
tylko do 1970. Na Słowacji sport bobslejowy przeniósł się na bardziej nowoczesne 
tory istniejące poza Tatrami.
Lit. - Gustav Bartsch: Wintersport in der Tátra. "Jahrb. UKV" 1905. - 
Gustaw Kaleński: Tor dla bobsleighów w Zakopanem. "Zakopane" 1912, nr 1; 
1913, nr 4. - Ivan Bohuš: Ako prišli sane a boby do Vysokých Tatier. 
"Vys. Tatry" 1980, nr 6.
						
				
					
									
			
			
			
				
					KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
						34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81