muzyka. Muzyka "tatrzańska" stanowi jakby dwie grupy: m. ludowa w samych
Tatrach, którą tu nazywać będziemy "góralską" (tylko zbójnicka i pasterska) i m.
"górska", tworzona przez kompozytorów pod wpływem przeżyć w Tatrach lub
pośredniego ich odbioru.
M. "góralska" oparta jest - jak m. ludowa na całym Podtatrzu - na
specyficznej odmianie gamy lidyjskiej, zwanej przez pol. muzykologów za
Chybińskim "gamą podhalańską" o tzw. porządku zstępującym.
M. "góralska" odznacza się różnorodną i zmienną rytmiką, tonacją przeważnie
durową; melodie, tzw. przez górali nuty (czasem zdrobniale nucicki
), śpiewane bywają lub grane w różnych wariantach. Niemal każdy wykonawca
wprowadza mniejsze lub większe zmiany w danej nucie . Poszczególne
melodie są zwykle krótkie, złożone zazwyczaj z kilkunastu taktów; takt
przeważnie parzysty, najczęściej 2 4.
Teksty wokalne, niezależne od melodii (dlatego śpiewane na różne nuty
) są krótkimi, zwykle czterowierszowymi zwrotkami, których ostatnie dwa
wiersze (a czasem jeden ostatni) w śpiewie się powtarza. Juhasi i pasterki na
halach często kończą nutę tzw. wýskaniem - nieartykułowanym
gardłowym okrzykiem, zaczynającym się na b. wysokiej nucie i schodzącym w dół
rodzajem całotonowego pasażu, zakończonego długą fermatą.
Prawie każdy góral czy góralka jest spontanicznym improwizatorem tak tekstów
jak i wariantów nutowych , twórczość ta jest więc anonimowa. Utrzymały
się w tradycji jedynie nuty Sabałowe i kilka in.,
np. Bartusiowa, Słodyczkowa, Walczaka, Studentowicza
. Do wyjątków tekstowych należą przyswojone od dawna u górali w
śpiewie wiersze Kazimierza Tetmajera: Hej, idem w las oraz Hej,
Krywaniu .
W Tatrach muzyką i śpiewem oraz - okolicznościowo - tańcem parali się tylko
pasterze i zbójnicy, później czasem także niektórzy przewodnicy, toteż spotykamy
takie nazwy melodii jak Zbójnicki, Do zbójnickiego (tańca), Zbójnicka
(nuta), Janosikowa (wszystkie w licznych odmianach),
Juhaska, Gąsienicowa, Matejowa . Poza tym
występują, oczywiście, nuty taneczne: drobny i krzesany. Te nuty zbójnickie, marszowe, taneczne i in. w liczbie ponad
setkę zebrał i przepięknie wydał » Stanisław Mierczyński.
Instrumentami muzycznymi górali były » gęśle (gęśliki) - rodzaj prymitywnych
małych i wąskich skrzypek, później normalne skrzypce, » basy - coś pośredniego
między kontrabasem a wiolonczelą, »piszczałka (mała fujarka) i dość rzadkie już
dziś »dudy czyli koza (mylnie "kobza"). Do zupełnie zaginionych należy wielka,
blisko dwumetrowa fujera (lub fujara), zwana też trombitą (trąbitą).
Prawie wszystko wyżej powiedziane dotyczy również m. "góralskiej" po słow.
stronie Tatr. Tam jednak zaznaczają się wyraźniej wpływy węg. i rusnackie
(łemkowskie). Słowacy także mają rozmaite nuty :
bacowskie, zbójnickie (gł. o Janosiku), wałaskie czyli juhaskie, wierchowe
(horne).Godne wzmianki jest to, że słow. część czechosł. hymnu państw.
("Nad Tatrou sa blýska, hromy divo bíju") jest góralską nutą bacowską, podłożoną w 1919 do tekstu Janka Matuški, a u
nas znaną jako "marsz żałobny Janosika".
M. "górska" najczęściej nie ma prawie nic wspólnego z m. "góralską". Jest ona
spojrzeniem kompozytora na świat Tatr, przetłumaczeniem odczuć i przeżyć tatrz.
na dźwięki. Najsilniej i najgłębiej odbiło się to w m. Mieczysława Karłowicza,
przede wszystkim w jego poemacie symf. Odwieczne pieśni (1904-1906),
przejmująco wyrażającym muzyką jego uczuciowy stosunek do doznań tatrz.;
podobnie w niektórych in. utworach, także w licznych pieśniach solowych do
tekstów poetyckich, głównie Tetmajera. Karłowicz zamiłowany taternik i narciarz,
pasjonujący się Tatrami, przeżywał je b. intensywnie i głęboko. Jest on
dotychczas w m. polskiej najwspanialszym przedstawicielem m. "górskiej". W
dziedzinie tej istnieje wszakże liczny poczet wybitnych twórców.
Już w II poł. XIX w. zaczyna wzrastać liczba kompozytorów owej m. "górskiej".
Z wielu ich dzieł wymienimy najważniejsze.
W 1871-72 Władysław Żeleński skomponował uwerturę W Tatrach , w 1900
wydano jego operę Janek, skomponował też (po 1891) pieśni do słów
Kazimierza Tetmajera. Zygmunt Noskowski jest autorem wielu tatrz. utworów,
m.in.: uwertura Morskie Oko (1875), 4-aktowa opera W Tatrach
(1888), liczne pieśni na chór i solowe, np. Pozdrowienie Tatr (1900).
Filipina Brzezińska z Szymanowskich, popularna w swoim czasie kompozytorka,
napisała fantazję na fort. W Tatrach (ok. 1880). Znana taterniczka i
ceniona pianistka o eur. sławie, Natalia Janothówna, skomponowała suitę fort.
Tatry (1892) pod wpływem przeżyć tatrz. Marceli Popławski jest twórcą
koncertu W górach (1904) na skrzypce i ork., oraz poematu symf. Nad
przepaścią (1910) na orkiestrę. Dziełem Feliksa Nowowiejskiego jest
balet-opera o tytule w pierwszej wersji Tatry (także Leluja,
1926-27), w drugiej, już powojennej - Król Wichrów
; Nowowiejski pozostawił też szkic muzyczny opery Duch Gór oraz kilka pieśni tatrz. Apolinary Szeluto (właśc.
Szeluta) w swym dorobku muzycz. ma kwartet smyczkowy Tatrzański, Bolesław
Wallek-Walewski skomponował m.in. operę Pomsta Jontkowa (jako dalszy ciąg
moniuszkowskiej Halki) w 4 aktach (wykonaną w 1926), pieśni na chór
męski: Giewontowa baśń (1924) i Na graniach Tatr (1929).
Jan Maklakiewicz jest autorem obrazka symf. Zbójnicy (1936) na małą
ork. kameralną i fort., oraz I aktu opery Wiatr halny (1953). Jan Ekier
skomponował Suitę góralską (pierwsza wersja na ork. kameralną 1936, druga
wersja na ork. symf. 1937). Wacław Geiger, pianista i kompozytor jeszcze sprzed
II wojny świat., w 1942 napisał suitę Tatrami, na głosy solowe, chór i
ork., 3 góralskie poematy pieśniowe, kilka kolęd góralskich i in.
Wybitny taternik i alpinista, Wawrzyniec Żuławski, b. silnie związany z
górami, nie bez ich wpływu skomponował swój Kwintet fortepianowy (1943),
Wierchowe nuty na chór i skrzypce solo (1955), a
być może i mazurki (1952).
Kompozytor Jerzy Młodziejowski, także taternik, a równocześnie geograf, autor
wielu nauk. prac tatrz., jest w swej muzyce b. głęboko przejęty Tatrami. Jest to
chyba najbardziej płodny autor muzyki związanej z Tatrami i Podtatrzem. Jego
liczne utwory w większości oparte są na gamie podh.: suita Tatrzańskie drzewa
(1952), poemat symf. Wysoko z przełęczy (1962), uwertura Tańcowali
zbójnicy (1963), kwartet smyczkowy Drzeworyty tatrzańskie i wiele
in.
Piotr Perkowski skomponował Piosenkę tatrzańską na śpiew (1955), także koncert na ork. kameralną W
cieniu Atmy (1978). Znany dyrygent Stanisław Wisłocki jest autorem Tańca
zbójnickiego na ork. kameralną (1945), Włodzimierz Kotoński wśród swych
utworów ma Preludium i passacaglię (1953) zdaje się związaną z
Tatrami.
Z kompozytorów powojennych wybija się Wojciech Kilar; jego tatrz. utwory to:
Kościelec 1909 (1976), skomponowany na rocznicę śmierci Mieczysława
Karłowicza, Krzesany , poemat symf. na ork. (1974), Siwa mgła ,
poemat symf. na baryton i ork. symf. (1979).
Wielu młodszych podejmuje w swych kompozycjach tematy tatrz. i podh., np.
Lidia Długołęcka: cztery miniatury fort. Z bliska i z daleka (1977-78),
Goryczki , piosenka (1975), Tryptyk górski na skrzypce, fort. i
głos (1977); Andrzej Zieliński: Po górach, po chmurach, śpiewogra do
libretta Ernesta Brylla (1969), Krywaniu, Krywaniu, piosenka (1972).
Ukazały się również utwory na taśmę, na akordeon, na saksofon itp., również
tematycznie związane z Tatrami.
Niekiedy trudno jest wydzielić w m. "górskiej" kompozycje, w których jednak
odgrywają rolę elementy "góralskie" melodyczne czy stylistyczne, wykorzystane w
mniejszym lub większym stopniu przez kompozytorów.Do takich dzieł należą np.:
przede wszystkim Karola Szymanowskiego II kwartet smyczkowy (1927), IV
symfonia koncertująca (1932), II koncert skrzypcowy (1932-33) i
Mazurki na fort. (1924-25); także Artura
Malawskiego balet Wierchy (1944-50); Ignacego Paderewskiego Album
tatrzańskie na fort. (1884), później
zinstrumentowane na ork. przez H. Opieńskiego i J. Młodziejowskiego; Henryka
Opieńskiego Kwartet smyczkowy (Sceny liryczne w formie
kwartetu) ; Michała Kondrackiego Mała symfonia
góralska (Obrazki na szkle ) (1930); Stanisława Mierczyńskiego taniec
góralski Na hali i trio smyczkowe Na Smytniej
hali (oba ok. 1930); Ludomira Rogowskiego II kwartet smyczkowy (przed
1939); Tadeusza Kasserna Suita orawska na solo i
chór męski (1938) i Sonata orawska na fort. (1957); Tomasza Kiesewettera
Krzesany na ork. symf. (1949) i II symfonia
"Góralska" (1952); Jana Maklakiewicza II koncert skrzypcowy "Góralski"
(1952); Grażyny Bacewiczówny III koncert skrzypcowy (1948);
Kazimierza Wiłkomirskiego Symfonia koncertująca na wiolonczelę i ork.
(1950); W. Żuławskiego pieśń na głos i fort. Pójdziemy w góry, w góry
przyjacielu (1954) do słów Leopolda Lewina.
Natomiast na autentycznych podh. melodiach góralskich, tylko przetworzonych
artystycznie, są oparte takie utwory jak np.: Karola Szymanowskiego słynny balet
Harnasie, najwybitniejsze dzieło powstałe pod wpływem podh. muzyki
góralskiej; Tadeusza Joteyki Fantazja góralska na fort., Jana Pasierba
Orlanda liczne kolędy i pastorałki góralskie, Feliksa Rybickiego
Krzesany i Wesele na Zawracie, Ludomira
Różyckiego Taniec zbójnicki z baletu Pan
Twardowski, Artura Malawskiego Tryptyk góralski, Włodzimierza
Kotońskiego Tańce góralskie, Jerzego Młodziejowskiego Suita orawska.
Zaliczamy je do m. podh., a nie tatrz.Tańce góralskie z opery Halka
Stanisława Moniuszki oraz tańce i śpiewki góralskie z Krakowiaków i
Górali Jana Stefaniego do tekstu Wojciecha Bogusławskiego są utworami
stylizowanymi, nie mającymi nic wspólnego ani z m. "górską", ani "góralską".W
okresie przed II wojną świat. istniała już b. bogata twórczość wokalna tatrz.,
ale po wojnie twórczość ta niebywale wzrosła. Powstała ogromna liczba pieśni,
piosenek, melodii, utworów na różne głosy, solo i z akompaniamentem, na chóry Ć
capella i z akompaniamentem, do różnych tekstów, szczególnie często Tetmajera:
np. tylko do wiersza Zawód skomponowano
kilkanaście pieśni, do Limby - kilka.Wśród kompozytorów tych pieśni i
piosenek byli m.in.: Ignacy Friedman, Witold Frieman, Katarzyna Gaertner,
Wojciech Gawroński, Tadeusz Joteyko, Grażyna Krzanowska, Jerzy Kurczewski,
Wacław Lachman, Jerzy Lefeld, Czesław Marek, Władysława Markiewiczówna,
Mieczysław Mierzejewski, Henryk Opieński, Jan Pasierb Orland, Mieczysław
Surzyński, Adam i Michał Świerzyńscy, Bolesław Wallek-Walewski, Jerzy Wasowski,
Aleksander Wielhorski, Andrzej Zieliński i wielu in.; nie sposób tu wymienić
wszystkich.Powstała również w obfitości m. filmowa o tematyce tatrz. i podh.,
np.: Jan Krenz - Błękitny Krzyż (Munka, 1955), Tadeusz Mueller -
Zamarłe echo (Adama Krzeptowskiego, 1934), Adam Noworyta - Biały ślad
(Adama Krzeptowskiego, 1934), Kazimierz Serocki - Czarci żleb
(Tadeusza Kańskiego, 1949), Stanisław Wisłocki - Biały niedźwiedź
(Jerzego Zarzyckiego, 1959), oraz liczne in.Wspomnieć też trzeba o m.
tanecznej i lekkiej, nawiązanej do tematyki tatrz. i zakop., np. tango Czy
pamiętasz tę noc w Zakopanem Zygmunta Karasińskiego
(1948), Księżyc nad Giewontem Marka Sarta (1956), Księżycowa noc Edmunda Nowickiego (tango, 1956).
I z drugiej strony Tatr znajdujemy w dziełach licznych kompozytorów tematykę
tatrz., utrwaloną w m. "górskiej" czystej oraz wykorzystującej elementy m.
"góralskiej". Do kompozytorów tych należeli Węgrzy, Niemcy spiscy, Słowacy
(najliczniej) i Czesi.
Wśród Węgrów i Niemców spiskich jednym z pierwszych kompozytorów w tej
dziedzinie był Adolf Egner, który skomponował na fortepian zbiorek w 3 zeszytach
pt. Tátrai emlékek (Erinnerungen an der Tátra) (1881-83). Prawie
równocześnie ukazały się liczne polki i walczyki Aloisa Reinprechta o tatrz.
tytułach, np. Tátrai virágok (1885). Ernst Krebsz wydał dwie kompozycje
związane tematycznie z Tatrami i Spiszem: anonimowo wydany
Karpathen-Touristen-Marsch (Kárpáti turista induló) (1892) i Lieder
eines Zipser (1893). I jeszcze jeden kompozytor spiski pisał pod wpływem
Tatr: Ján Móry, który skomponował Zipser Lieder na chór męski i fort., Zipser Balladen und Lieder na śpiew i fort. (wśród nich ballada o Jastrzębiej Turni),
poemat symf. Pod Tatrami (1929), suita Pod Kriváňom na ork. symf.
(ok. 1930) i in.
Wśród słow. kompozytorów jednym z pierwszych, którego inspirowały Tatry, był
Ludovít Vansa, napisał i wydał Piesne Sokolov Tatranských (1868) na
śpiew z fortepianem. Viliam Figuš-Bystrý w drobnych utworach na fort. Listky
do pamätnika (ok. 1915) dał jeden pt. Plesnivec (szarotka), a w
rękopisie pozostawił Zbojnícke piesne na śpiew z
fortepianem.Znany i ceniony kompozytor Ján Levoslav Bella skomponował dwie
kantaty: Svadba Jánošíka (1922) i Divný zbojník (1923), opracował
też góralską "nutę" w gamie lidyjskiej: Ja som bača velmi starý. Mikuláš
Schneider-Trnavský napisał szereg pieśni opartych na lud. nutach oraz
utwór Podtatranská idyla . Kompozytor ten był
pierwszym, który wyróżniał m. cygańską i m. węgierską, uważając, że w tej
ostatniej są znaczne wpływy słowackie.
Mikuláš Moyzes był autorem m.in. preludiów organowych Naše Slovensko -
impresji tatrz. Preludia te syn kompozytora Alexander, sam również kompozytor,
opracował jako uwerturę ork.; poza tym napisał zbiór pieśni i tańców Na
horách spievajú (1933), uwerturę koncertową Jánošíkovi chlapci (1934)
oraz suitę symf. Dolu Váhom (1935). Obaj Moyzesowie, ojciec i syn, byli
wg opinii muzyka Milana Licharda pierwszymi słow. kompozytorami muzyki naprawdę
poważnej i wartościowej.
Eugen Suchoň, szczególnie oryginalny i ciekawy kompozytor, wydał sporo
utworów tatrz., m.in. suitę na chór męski O horách (1940); są to jedne z
najpiękniejszych słow. utworów chóralnych. Dziełem tegoż kompozytora jest
pierwsza nar. opera słow. Krútňava (1941-48), zawierająca wiele motywów
opartych na gamie lidyjskiej; ponadto wywodząca się z przeżyć tatrz. suita na
ork. symf. Metamorfózy (1953).
Ján Cikker, zarazem pianista, jednej ze swych pierwszych kompozycji:
Sonatína pre klavír (1933), dał motto "Hory moje, hory krásne"; do tatrz.
dzieł należy także jego Slovenská suita na ork.
symf. (1943), opera Juro Jánošík (1950-53) oraz trzy etiudy na fort.
Tatranské potoky (1955), poświęcone Górskiej Służbie (HS), nadto liczne
pieśni oparte na lud. melodiach podtatrz.Dezider Kardoš skomponował Zbojnícke
piesne na śpiew i fort. (ok. 1937). Ján Zimmer jest
autorem suity fort. Tatry (ok. 1950), później zinstrumentowanej na ork.
symf. (1953). Również II suita tegoż autora nosi nazwę Tatry i zainspirowały ją przeżycia i wrażenia tatrz., podobnie
jak i jego I symfonię.Wpływ piękna przyrody tatrz. odbił się także w niektórych
utworach współcz. kompozytorów, braci Móži: Júliusa, wirtuoza skrzypiec, który
pisał tańce i pieśni oparte na motywach lud. spod Tatr, oraz Aladára, autora
utworów Obrázky z Tatier (na skrzypce) i Oravská rapsódia (na
wiolonczelę).W ostatnich latach wielu kompozytorów słow. zaczęło pisać m. do
filmów tatrz., np. Tibor Andrašovan - m. do filmów Jánošík (1962),
Rodná zem, Obrázky z Tatranského národného parku, Expedícia TANAP i in.;
Tibor Frešo - do filmu Leto pod Kriváňom ; Pavol Tonkovič - do filmu
Jánošík. Wzmaga się również profuzja różnych utworów okolicznościowych,
tańce, marsze, hymny i hasła na rozmaite okazje o tematyce i tytułach tatrz.
Spośród kompozytorów czes., których inspirowały Tatry, czołowe miejsce
zajmuje Vítězslav Novák, zamiłowany turysta i taternik, swoje górskie przeżycia
transponujący w licznych utworach muzycz., np.: w poemacie fort. Pan
(1910-12) z dedykacją "Horám - suverénnym vladcom", przede wszystkim zaś w
poemacie symf. V Tatrách (1902, przeinstrumentowanym 1907). Z Tatrami
związane są też jego utwory: Sonata eroica na fort. (1900) i Zbojnická
sonatina na fort. (1919), zinstrumentowana na ork.
przez A. Moyzesa (1939).Prócz Nováka utwory tatrz. komponowali: Karel Hába -
opera Jánošík (1928-32); Václav Kašlik - opera Zbojnická balada
(1941-44) i balet Jánošík (1951); Oldřich Flossman - Zbojnická
sonatina na klarnet i fort. (1952); Ota Čermák,
zamiłowany turysta, napisał Tatranské pastorale (1953), z którego jedną
frazę wzięła czechosł. telewizja jako sygnał do swych programów; znany
kompozytor nowoczesnej m., Bohuslav Martinů, skomponował Zbojnické piesne
na chór męski Ć cappella (1957).
Jak widać z powyższego ulubionym tematem tatrz. tak kompozytorów słow. jak i
czes. było zbójnictwo, a zwł. Janosik, którego temat powtarza się w operach,
pieśniach i baletach. Ciekawe, że wśród grona słynnych kompozytorów czes. jak
Smetana, Dvořák, Fibich, Suk, Janaček - nikt nie wiązał swych utworów z Tatrami.
Prawdopodobnie nikt z nich nie odwiedził Tatr.
Uwaga. Większość z wymienionych tu kompozytorów ma swoje własne hasła,
bardziej szczegółowe i podające więcej tatrz. kompozycji.
Lit. - Bronisław Romaniszyn: Góry w twórczości muzycznej. "Wierchy"
10, 1932. - Stanisław Mierczyński: Muzyka podhalańska. Tamże. - Tadeusz
Strumiłło: Muzyka polska a Tatry. "Oscypek" 1952, nr 5. - Ivan Bohuš:
Tatry zhudobnené. "Krásy Slov." 39, 1962, nr 11. - Jerzy Młodziejowski:
Góry polskie w polskiej muzyce. W: Sympozjum "Góry w kulturze polskiej".
Kr. 1975. - Lidia Długołęcka i Maciej Pinkwart: Muzyka i Tatry. Wa., Kr.
1992.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81