malarstwo i grafika. Za najstarsze malowidła przedstawiające Tatry uważa
się » panoramy górskie stanowiące tło scen rel. w starych kościołach kat. w
Popradzie (z II poł. XV w.), Mikułaszu Lipt. (z ok. 1480-90) i Trybszu (z 1647),
jednakże tylko na tej trzeciej panoramie można rozpoznać, że są to rzeczywiście
Tatry (m.in. Hawrań). Ponadto w herbie rodu Berzeviczy z Wielkiej Łomnicy z 1475
(czy 1559) jest namalowana kozica i trzy kopcowate szczyty górskie, z których
środkowy (najwyższy) jest może Łomnicą. Z ok. 1680 pochodzi miedzioryt Kaspra
van Luyckena, przedstawiający zbójnika góralskiego na tle gór karp., bliżej nie
określonych.
Następnie rysowali lub malowali Tatry w formie panoram Georg Buchholtz jun.
(1717), István Berzeviczy (1719), Antonius Schweitzer (XVIII w.) i in., a z
XVIII w. znane są jeszcze dwa anonim. obrazy, na których przedstawiono kozice
tatrz., ale przypominające raczej koziorożce (których wtedy nie było w
Tatrach).
W t. 4 dzieła Baltazara Hacqueta z 1796 oprócz panoramy Tatr ukazało się parę
widoków tatrz., wykonanych w 1792-94, nie wiadomo jednak, czy przez samego
Hacqueta. W dziele Roberta Townsona z 1797 jest kilka miedziorytów z widokami
tatrz. z podróży tego autora w 1793, ale nie wiadomo, kto je wykonał. W atlasie
dołączonym do dzieła Stanisława Staszica O ziemiorodztwie Karpatow (1815)
są trzy ilustracje (miedzioryty) z Tatr: duża panorama Tatr (którą rysował
Zygmunt Vogel w 1804), orzeł z kozicą nieznanego autora oraz kolorowany ręcznie
Góral w Tatrach autorstwa J.Z. Freya.
Pierwszym znanym z nazwiska malarzem tatrz. (pomijając autorów wspom.
panoram) był Duńczyk naturalizowany na Węgrzech, Johan Jacob Stunder, który w
1797 malował widoki w Dolinie Zimnej Wody. Następnie lewoczanin Carlo Marko sen.
w pocz. XIX w. malował w Tatrach; zachował się jego obraz olejny z 1815, z
widokiem Tatr Biel. w zimie od strony Zdziaru. Johann Jakob Müller, również
lewoczanin, w tych samych latach malował krajobrazy spiskie i tatrz., np. obraz
olejny Szczyrbskiego Jeziora z ok. 1825. Od 1823 wychodziło w Wiedniu zeszytami
dzieło Emanuela Kronbacha z kolorowymi litografiami widoków tatrz., a w 1838
ukazało się we Lwowie anonim. dzieło Aleksandra Zawadzkiego Galicyja w
obrazach z trzema widokami tatrz., które rysował
Adam Gorczyński, a litografował Karol Auer.
Od 1835 malował w Tatrach krakowianin Jan Nepomucen Głowacki, który swym
obrazem Morskie Oko (1837) rozpoczął w Polsce górskie malarstwo
pejzażowe. Jego uczniowie Aleksander Płonczyński i Maksymilian Cercha również
rysowali i malowali pejzaże tatrz.
Niemiec Jakob Alt malował na Spiszu i Orawie, a chromolitografie wykonane z
jego spiskich obrazów (niektóre z Tatrami na dalszym planie) ukazały się w 1840.
Jego syn, Rudolf Alt, w 1839-40 namalował m.in. widok Nowego Targu na tle Tatr i
portret juhasa z Dzianisza.Słow. malarz Peter Bohúň od 1844 malował nieraz Tatry
jako gł. temat swych obrazów lub jako uwydatniające się tło portretów. Ok. 1845
krajobrazy tatrz. malował też spiski artysta Karl Tibély. W 1846-51 Bogusz
Zygmunt Stęczyński wykonał na Podtatrzu i w Tatrach liczne rysunki, z których
sporządził następnie litografie, wydane w jego książkach w 1847 i 1860.
Litografie te są często reprodukowane w różnych wydawnictwach, podobnie jak i
staloryty Ludwika Rohbocka o tematyce tatrz., wydane po raz pierwszy w 1860.
W 1860-70 pojawia się w Tatrach szereg dalszych malarzy i rysowników. Pol.
malarz Wojciech Gerson rysował i malował na Podhalu i w Tatrach od 1860 do 1898;
jego późniejsze pejzaże tatrz. są zaliczone do czołowych pozycji pol. malarstwa
realistycznego. Tematyka podh. i tatrz. odgrywa też ważną rolę w twórczości in.
wybitnego malarza pol., Aleksandra Kotsisa, zwł. w 1868-73; z jego tatrz.
obrazów Wycieczka w Tatry (1873) była rozpowszechniona w kolorowych
reprodukcjach.
Twórczość malarska i graficzna Walerego Eljasza obejmowała obrazy olejne,
akwarele, rysunki, drzeworyty, miedzioryty itd., wykonywane od 1861 do 1904 i
wielokrotnie w różnej formie reprodukowane, m.in. w artykułach i książkach.
Wśród artystów działających w Tatrach twórczość tatrz. W. Eljasza jest
najobfitsza i ma dziś wysoką wartość dokumentarną.
Od ok. 1870 było coraz więcej malarzy i grafików interesujących się Tatrami,
z Czechów np. František Zvěřina (drzeworyty) i Jan Nowopacký, którego najlepszym
obrazem są Tatry z Gubałówky (1883, tempera); następnie np. austr. malarz
Ignaz Spöttl, malarz i grafik spiski Wilhelm Forberger (którego panoramy i in.
rysunki tatrz. były często reprodukowane), ang. malarz Edward T. Compton
(akwarele, nieraz reprodukowane), węg. malarze: Nándor Katona, László
Mednyánszky i Andor Borúth, a z Polaków m.in. Tadeusz Ajdukiewicz, Jan
Stanisławski, Leon Wyczółkowski (obrazy i rysunki) oraz Stanisław Witkiewicz,
którego obrazy olejne są mniej znane, natomiast rysunki tatrz., które ukazały
się w formie drzeworytów w jego książce Na przełęczy (1891), stały się b.
popularne i wciąż są reprodukowane w różnych wydawnictwach, zarówno z racji swej
wartości artyst. jak i dokumentarnej. Zespołowym dziełem malarskim o tematyce
tatrz., ukończonym w 1896, była olbrzymia » Panorama Tatr .
Z okresu od I wojny świat. z czes. i słow. malarzy bardziej znani byli np.
Gustáv Mallý, Otakar Štáfl (m.in. wydał tekę Vysoké Tatry, 1928, z
reprodukcjami 120 akwarel tatrz.), Jan Hála (akwarele i rysunki, np. w jego
książce Pod Tatrami 1942), Jaroslav Votruba (akwarele i rysunki,
spopularyzowane w szeregu wydawnictw albumowych).
Z okresu międzywoj. z pol. malarzy można wymienić Stefana Filipkiewicza,
Zefira Ćwiklińskiego, Stanisława Gałka, Stanisława Kamockiego, Karola
Kłosowskiego, Rafała Malczewskiego, Zofię Stryjeńską i wielu in., z grafików np.
Władysława Skoczylasa, twórcę nowoczesnego drzeworytu w Polsce.
Po II wojnie świat. jakby mniej pol. malarzy i grafików interesuje się
Tatrami, jednakże jest ich sporo, np. Andrzej Gałek, Marian Klaklik, Julia
Stabrowska, Irena Zaborowska, Zenon Pokrywczyński, Henryk Burzec, Jerzy Pietsch,
czy zamieszkały w Polsce malarz węg. Tibor Csorba. Z pol. grafików dwoje wydało
osobne teki drzeworytów o tematyce tatrz.: Krystyna Wróblewska (Teka
tatrzańska 1947) i Zygmunt Pazda (Teka tatrzańska
1951-52), a Tadeusz Kulisiewicz jest autorem licznych drzeworytów i rysunków
(np. cykl Pejzaże górskie 1968).
Zob. też hasła o poszczególnych malarzach i grafikach oraz hasło o panoramach
tatrz.
Lit. - Jerzy Banach: Tatry malownicze. Polski pejzaż górski 1800-1950.
W: Sympozjum "Góry w kulturze polskiej", Kr. 1975. - Jacek
Woźniakowski: Tatry i malarze. We wsp. książce jego i Michała Jagiełły:
Tatry w poezji i sztuce polskiej, Kr. 1975.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81