ideologia taternictwa. Zasadniczo pokrywa się z pojęciem ideologii
alpinizmu, a ponadto jest czasem zwana filozofią (filozofią taternictwa czy
alpinizmu). Ponieważ zaś taternictwo (alpinizm) jest niewątpliwie gałęzią sportu
(choć dość specyficzną i odrębną od innych jego gałęzi), trzeba uznać, że
ideologia (filozofia) taternictwa jest jednym ze składników filozofii sportu. Ta
ostatnia (wg "MES" 1, 1984) jest określana jako "dziedzina ogólnych rozważań nad
genezą, istotą, strukturą, funkcjami społeczno-kulturowymi i wychowawczymi
sportu, a także nad jego estetycznymi i etycznymi wartościami".
W pol. literaturze wieloletnie już dyskusje nad i.t. dotyczyły głównie: 1)
celów taternictwa, 2) stosowania środków pomocniczych i metod, 3) uzasadniania
czy wyjaśniania pobudek uprawiania taternictwa.
Początkowo zasadniczym celem taternictwa było zdobywanie szczytów
najłatwiejszymi sposobami; bardziej urwiste strony szczytów lub trudniejsze
fragmenty na obranym szlaku o ile możności omijano. Nie przeczyły tej zasadzie
przypadki, w których pierwsze wejście na dany szczyt nie odbyło się drogą
najłatwiejszą, gdyż taką drogę czasem odnajdywano dopiero później.
B. szybko ujawniła się też dążność do wchodzenia na poszczególne szczyty od
różnych stron (z różnych dolin): np. w XVII w. znano już kilka dróg na
Kiezmarski Szczyt, a w końcu XVIII w. chodzono na Jagnięcy Szczyt dwiema drogami
i próbowano wejść na Krywań wprost z Koprowej Doliny. Znacznie później zaczęto
zdobywać szczyty wszystkimi po kolei graniami i ścianami, a jeszcze później
dążono do możliwie ścisłego przejścia grani (bez obchodzenia trudniejszych ich
fragmentów) oraz do robienia nowych dróg na ścianach już zdobytych, a więc ich
poszczególnymi partiami (np. prawą, środkową i lewą częścią), czy też
wybitniejszymi formacjami skalnymi danej ściany (poszczególnymi filarami,
żebrami, kominami, żlebami itd.), a także możliwie jak najściślej środkiem
ściany lub jak najdokładniej w linii spadku wierzchołka (» direttissima).
Ponadto, w celu usprawiedliwienia i podniesienia rangi niektórych dróg
kulminujących w bezimiennych turniczkach, zaczęto tym ostatnim nadawać własne
nazwy.
Przy istnieniu wybitnych i długich formacji skośnych (zachody, półki itd.)
zaczęto też robić drogi biegnące cały czas skośnie przez daną ścianę, co nieraz
stanowiło najłatwiejszy sposób przejścia danej ściany (np. na Kończystą z
Batyżowieckiej Doliny), a kiedy indziej było jednym z trudniejszych sposobów.
Wyjątkowo robiono też drogi biegnące wybitnymi formacjami skalnymi w poprzek
ściany poziomo (np. na pd. ścianie Zamarłej Turni).Przy całym tym procesie
rozszerzania celów taternictwa powstawały nieraz spory ideologiczne między
zwolennikami a przeciwnikami danego etapu tego procesu. Jedynie rozszerzenie
celów taternictwa na oddzielne zdobywanie szczytów i poszczególnych dróg w zimie
nie wywołało sprzeciwów; była tylko krótkotrwała dyskusja o celowości zimowego
zdobywania dróg czysto skalnych o wielkich trudnościach.
W odniesieniu do środków pomocniczych i metod, poważniejsze i nieraz dość
ostre ale krótkotrwałe spory ideologiczne powstały już przy rozpowszechnieniu
używania haków asekuracyjnych (ok. 1928, w związku z przechodzeniem coraz
większej liczby dróg o wielkich trudnościach i dużej ekspozycji). Następnie,
bardziej zasadnicze dyskusje wywołało wprowadzanie coraz to nowszych sztucznych
ułatwień (technika podciągowa, wiercenie itd.). Nawet gdy już dość powszechnie
usankcjonowano w zasadzie stosowanie sztucznych ułatwień, dyskutowano, w jakich
przypadkach jest usprawiedliwione ich używanie (gdyż zaczęto ich nadużywać).
Znacznie później nastąpiło programowe odhaczanie (lub uklasycznianie), tj.
przechodzenie bez sztucznych ułatwień dróg, które przechodzono poprzednio z
takimi ułatwieniami. Tu również wyłoniły się sprawy sporne.
Spory wywoływała też kwestia (wkraczająca w dziedzinę etyki), czy jest
właściwe atakowanie problemu, który został już zaatakowany przez in. taternika,
zamierzającego dalej starać się o jego rozwiązanie. Dyskutowano również sprawę »
poręczowania: czy jest dopuszczalne jako przygotowanie do właściwego ataku na
ścianę. Korzystanie z cudzego poręczowania (bez wiedzy i zgody tych taterników,
którzy je założyli) spotkało się z ogólnym potępieniem; tak samo stosowanie tzw.
wędek.
Uzasadnianie czy wyjaśnianie pobudek taternictwa posiada obfite
piśmiennictwo, zwł. z ostatnich lat przed I wojną świat. i z okresu międzywoj. W
odniesieniu do Tatr jest ono gł. w języku pol. Poza pobudkami nauk. (np.
Townson, Staszic, Wahlenberg) niewątpliwie od samych początków taternictwa
działały również: prosta ciekawość, żądza przygód, czy też (w szerokim pojęciu)
pobudki sportowe, nie zawsze może uświadomione. Jeszcze Tytus Chałubiński starał
się usprawiedliwić swe taternictwo celami nauk., widać jednak, że te ostatnie
były w jego taternictwie marginesowe. Pobudki taternictwa Jana Gwalberta
Pawlikowskiego, wg dzisiejszych pojęć, były wyraźnie sportowe, choć w latach
późniejszych odżegnywał się on od taternictwa sportowego.
W ostatnich latach przed I wojną świat. w dyskusjach nad i. t. w środowisku
pol. można wyróżnić trzy zasadnicze kierunki: sportowy (np. Chmielowski,
Klemensiewicz, Kordys, Maślanka), estetyzujący (Karłowicz) i społeczny
(Zaruski).
W praktyce, tj. przy uprawianiu taternictwa, pobudki sport. (nie zawsze tak
wtedy nazywane) są dostrzegalne u wszystkich wybitniejszych taterników owych
lat, także u Karłowicza i Zaruskiego. Sportowy charakter taternictwa, tak silnie
akcentowany w początkach okresu międzywoj. przez Jana Alfreda Szczepańskiego,
istniał i dominował od b. dawna, i o tym pisano, np. w 1912 Zygmunt Czerny,
który podkreślał, że alpinizm (a więc i taternictwo) jest sportem; jeszcze
dawniej nawet Stanisław Witkiewicz wspominał o sport. cechach taternictwa.
Ideologia estetyzująca Karłowicza, kładąca nacisk na wszechstronne poznawanie
piękna gór i związane z tym doznania (także na najtrudniejszych wspinaczkach),
ze względu na jego autorytet przez długi czas nie spotykała się z otwartymi
sprzeciwami, ale również nie znalazła u wybitnych taterników wyraźnego poparcia,
a po śmierci Karłowicza prawie zniknęła z dyskusji nad i.t.
Zadania społeczne taternictwa były wówczas głoszone i wprowadzane w życie
prawie wyłącznie przez Zaruskiego. Jego ideologia społ. objawiała się czasem u
taterników lat międzywoj., ale na dobre odżyła dopiero po II wojnie świat., zwł.
w szkoleniu tatern. i organizowaniu różnych imprez zbior., obok jednak stale
utrzymującej się i przodującej ideologii sportowej. Zresztą również i
najistotniejsze elementy ideologii Karłowicza (uwolnione od nalotu
młodopolszczyzny) można dostrzec u wielu taterników współcz. o niewątpliwie
sport. nastawieniu.
Sprawa bowiem polega na tym, że elementy sportowe, estetyzujące i społeczne
nie są przeciwstawne, lecz uzupełniające się. Zwykle dominują te sportowe, a
inne objawiają się sporadycznie lub marginesowo. Zdarza się jednak również i
inna hierarchia. Ponadto trzeba pamiętać, że dyskusje nad ideologią taternictwa
zwykle dotyczą postaw jedynie czołowych i najbardziej aktywnych taterników danej
epoki, a w pozostałych kręgach taterników (silnie zróżnicowanych) często jest
inaczej.
Nie należy przeceniać roli dyskusji i sporów ideologicznych w rozwoju
taternictwa, gdyż poza pewnym wpływem na ocenę wyczynu tatern. (np. w zależności
od stosowanych środków pomocniczych i metod), spory te były tylko odbiciem
rozwoju taternictwa i stanowiły jedynie dyskusję nad tym, co się odbywało w
górach niezależnie od wszelkich teoretycznych rozważań. Działalność i
osiągnięcia zarówno taterników dawnych jak i współczesnych ocenia się zasadniczo
niezależnie od ideologii tatern., jaką wyznawali.
I.t. była też tematem rozważań czy dyskusji taterników innych narodowości
(węg., niem., czes., słow.). Podobnie jak w środowisku pol. były także dyskusje
czy nawet ostre spory ideologiczne między taternikami a nietaternikami,
doprowadzające czasem nawet do rozbicia organizacyjnego (» Budapesti Egyetemi
Turista Egyesület).
Lit. Adam Lewicki: Alpinizm i taternictwo. "Gaz. Lwow." 1906, nry
181-188. Zygmunt Czerny: Zagadnienie stosunku sportu do kultury. "Tat."
1912, nry 1, 3 i 4. - Marian Sokołowski: O istocie i drogach rozwoju
nowoczesnego taternictwa. "Tat." 10, 1925. - Jan A. Szczepański:
Taternictwo 1910-1932. "Tat." 1934, nr 5-6. - Michał Pawlikowski: Góry
i człowiek. Medyka 1939. - Jacek Kolbuszewski: Taternicy współcześni.
"Tat." 1960, nr 1. - Janusz Zdebski: Psychologiczne i społeczne
uwarunkowania taternictwa. Kr.1984. - Andrzej Matuszyk: U źródeł
ideologii taternictwa. Kr.1985. - Zob. też Zbigniew Krawczyk: Natura,
kultura, sport. Wa. 1970. (U tego autora definicja taternictwa jest b.
specyficzna, np. na s. 105).
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81