dziwożona , rzadziej bogińka (II przyp. l. mn.: boginiek),
boginka lub mamuna. W wierzeniach ludności podtatrz. straszydło w
kobiecej postaci, rodzaj złej czarownicy, demona. Dziwożony miały paskudny,
pokraczny wygląd, skołtunione włosy, niezwykle długie piersi, których używały
jako kijanek do prania bielizny, a potem zarzucały sobie przez ramiona na plecy.
Dziwożony pono mieszkały w lasach lub zaroślach nad wodami, były złośliwe,
szkodziły ludziom, szczególnie były łakome na niemowlęta i małe dzieci, które
porywały lub zamieniały na swoje własne, równie pokraczne jak one same,
wrzaskliwe, żarłoczne, o wielkiej głowie.
Dziwożony były również łase na młode dziewczęta, korzystały z różnych okazji,
aby je porwać i uprowadzić. Środkiem przeciw dz. jest » dziurawiec, na Podhalu
nazywany zwonki lub zwonka (dzwonki). To
ziele odbiera moc dziwożonom i odpędza je od ich ofiar. W jednym z podań
opowiada się, że gdy dz. chwyciły młodziutką mężatkę i ciągnęły ją w góry, do
lasu, jedna z dz. wzruszona płaczem i prośbami kobiety, zawołała: "Cudza zonka,
chyć sie zwonka" - i kiedy ofiara chwyciła za ziele dziurawca, rosnące masowo na
tatrz. łąkach, dziwożony natychmiast ją wypuściły.
Nazwą mamuna określa się również u górali
osoby dziwacznie ubrane, zachowujące się nienaturalnie, o osobliwym
wyglądzie.Niejakim odpowiednikiem dziwożon jest po stronie pd. Tatr, na pn.
Słowacji runa - istota demoniczna w postaci kobiety o ciele owłosionym, z
włosami zlepionymi smołą, z długimi do pasa piersiami, mieszkanka skalnych i
podziemnych kryjówek górskich, gdzie przebywa ze swym mężem i mnóstwem dzieci.
Nie mogąc ich wyżywić kradnie drwalom z szałasów żywność. Napada też samotnych
wędrowców i dusi ich piersiami.
Lit. - Słownik folkloru polskiego pod red. Juliana Krzyżanowskiego.
Wa. 1965. - "ES" 5, 1981.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81