Wolności, Droga; cesta Slobody, Cesta Slobody; Freiheitsstrasse;
Szabodság-út. S. Szosa łącząca miejscowości na pd. i wsch. stokach Tatr
Wys. oraz na wsch. i pn. stokach Tatr Biel., od Szczyrbskiego Jeziora przez
Wyżnie Hagi, Tatrz. Polankę i Stary Smokowiec do Tatrz. Łomnicy, i dalej naokoło
Tatr przez Matlary, Tatrz. Kotlinę, Zdziar, Podspady i Jaworzynę Spiską do mostu
granicznego na rzece Białce przy Łysej Polanie (razem ok. 55 km).
Droga Wolności jest b. ważnym szlakiem, gdyż daje najkrótsze połączenie
wspom. miejscowości i dogodny dostęp do wylotów większości dolin walnych w słow.
części Tatr Wys., od Doliny Białki i Doliny Białej Wody aż po Mięguszowiecką
Dolinę i nawet Młynicką Dolinę. W przedłużeniu D.W. od Szczyrbskiego Jeziora ku
zach. biegnie » Tatrzańska Droga Młodzieży, sięgająca do wylotów Koprowej Doliny
i Cichej Doliny Liptowskiej.
Przed 1877 istniały drogi jezdne lub ścieżki dochodzące z dołu od wsi
spiskich do dolin po pd. stronie Tatr, ale jedynym szlakiem poprzecznym na pd.
podnóżu Tatr Wys. był » Zbójnicki Chodnik, który nie pokrywał się z trasą
obecnej D.W., a ponadto była to ścieżka już wtedy zapomniana i częściowo
zarośnięta. Początek dzisiejszej D.W. dało Węg. Tow. Karp. (MKE) w 1877 budując
pierwsze bezpośrednie połączenie Starego Smokowca ze Szczyrbskim Jeziorem (do
tego czasu jeżdżono okrężnie przez miasto Poprad). Nowy ten szlak (konny) biegł
częściowo wyżej od obecnego gościńca i zwano go później Górną Drogą (Oberer
Weg). Droga ta była miejscami b. stroma, więc w 1879 Węg. Tow. Karp. zbudowało
wygodniejszy szlak biegnący poniżej obecnej szosy, koło leśniczówek Niżnie Hagi
i Mostki; była to tzw. Dolna Droga (Unterer Weg).
W 1884-1885 Węg. Tow. Karp. wybudowało nową drogę (2 m szeroką) na całej
przestrzeni od Tatrz. Kotliny do Szczyrbskiego Jeziora, mn.w. trasą obecnej
D.W., a w 1886-89 rozszerzyło całą drogę do 4 m, przekształcając dotychczasową
drogę konną na drogę wozową i w 1891 przekazało ją węg. władzom państwowym. Od
1906 droga ta była wielokrotnie ulepszana i poszerzana, a także przedłużona z
Tatrz. Kotliny przez Zdziar i Jaworzynę Spiską do mostu na Białce przy Łysej
Polanie.
Do I wojny świat. szosa od Szczyrbskiego Jeziora do Starego Smokowca, w pol.
literaturze Szczyrbski Gościniec, miała dzięki MKE od 1888 oficjalną nazwę Droga
Klotyldy (Klotildina cesta; Klothildenweg, Klotilden-Weg, Clotildenweg,
Clotildenstrasse; Klotild-út, Tátra-Klotild-út), na cześć austr. arcyksiężny
Klotyldy (miała willę w Starym Smokowcu). Szosa od Starego Smokowca do Tatrz.
Kotliny w 1889 otrzymała oficjalną nazwę Droga Marii Teresy (cesta Márie
Terézie; Maria Theresien-Weg, Maria Theresia-Weg, Maria Theresiastrasse; Mária
Terézia-út), aby uczcić austr. arcyksiężnę Marię Teresę, która ze swym mężem,
arcyks. Karolem Ludwikiem dokonała przez swój przejazd uroczystego otwarcia tej
szosy.
Turyści pol. (i częściowo inni) na ogół jednak nazw tych nie używali,
oznaczając wspólnie obie powyższe części szosy aż mn.w. do 1937 nazwą
Turystowska Droga (Turistická cesta; Touristenstrasse, Touristenweg,
Gürtelstrasse, Tatragürtelstrasse; Tourista-út, Túrista-út, Tátra-körút). Droga
Wolności otrzymała swą obecną nazwę Cesta Slobody w 1919, aby uczcić utworzenie
niezależnej Czechosłowacji, przy czym nazwa ta dotyczyła wtedy szosy od
Szczyrbskiego Jeziora po Jaworzynę Spiską; obecnie nazwa ta obejmuje też dalszy
odcinek szosy, aż do granicy przy Łysej Polanie. Polacy zaczęli bardziej
powszechnie stosować pol. formę tej nazwy, Droga Wolności, od ok. 1937,
natomiast Niemcy i Węgrzy aż do 1945 preferowali takie nazwy jak Tatrastrasse,
Tatragürtelstrasse, Tátra-körút itp.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81