Witkiewicz Stanisław Ignacy, pseud. Witkacy (24 II nie III 1885 Warszawa
- 18 IX 1939 Jeziory=Wielikije Oziera k. Dąbrowicy, Polesie, obecnie Ukraina),
syn malarza » Stanisława Witkiewicza. Malarz, teoretyk sztuki, dramaturg,
powieściopisarz, filozof.
Znaczną część życia spędził w Zakopanem. Dnia 21 I 1891 odbyły się tam jego
uroczyste chrzciny w asyście licznych par góralskich, a rodzicami chrzestnymi
byli słynna aktorka Helena Modrzejewska i góral Jan Krzeptowski-Sabała.
W 1890-1914 mieszkał w Zakopanem, gdzie uczył się prywatnie; nauczycielami
jego byli tu m.in. Walenty Staszel (kustosz Muzeum Tatrzańskiego), student
Mieczysław Limanowski (późniejszy geolog i prof. uniw.) i prof. Wład. Folkierski
(matematyk). Maturę W. zdał we Lwowie 1903. Studia malarskie, zaczęte pod
kierunkiem ojca, kontynuował na ASP w Krakowie, dorywczo w 1904-06.
W młodych latach uprawiał w Tatrach turystykę (m.in. z Leonem Chwistkiem i
Tadeuszem Micińskim), narciarstwo i w towarzystwie góralskich przewodników
trochę taternictwa (ok. 1900 np. wejście na Durny Szczyt z zejściem do Dzikiej
Doliny).
W latach międzywoj. chodził jeszcze na wycieczki tur. w Tatry, ale już nie na
wspinaczki, choć w 1933 został członkiem zakop. Sekcji Taternickiej KS "Tatry",
której prezesem był jego przyjaciel Bohdan Filipowski (portrety tego ostatniego,
malowane przez Witkacego w owym okresie, nawiązywały do taternictwa
portretowanej osoby i jeden był zatytułowany Tęsknota za Żabim Koniem ).
W 1914 uczestniczył W. w wyprawie swego przyjaciela, etnologa Bronisława
Malinowskiego, na Daleki Wschód i do Australii, przerwanej (przez W.) z powodu
wybuchu wojny. Wrócił do Rosji i służył w wojsku ros. (był wówczas poddanym
ros., a Malinowski austr.), a w 1918 wrócił do Polski i był krótko w wojsku
polskim.
Następnie wróciwszy do Zakopanego na zmianę mieszkał tam i w Warszawie. W
latach międzywoj. odegrał dużą rolę w życiu kult. Zakopanego, wygłaszając tu
odczyty, organizując teatr i działając jako malarz.
Po wybuchu wojny w 1939 W. wędrował z Warszawy na wschód; zgnębiony
przeczuciem katastrofy wpadł w stan silnej depresji i odebrał sobie życie.
W dramatach W. (prawie pełne wydanie zbior.: Dramaty, Wa. 1962, t.
1-2) znajdujemy zaledwie drobne nawiązania do Podhala lub Tatr, podobnie w jego
powieściach: Pożegnanie jesieni (Wa. 1927 i 1983), Nienasycenie
(Wa. 1930 i 1957), natomiast więcej w powieści 622 upadki Bunga czyli
Demoniczna kobieta (Wa. 1972). Wśród jego artykułów dotyczą Zakopanego i
częściowo Tatr: Demonizm Zakopanego ("Echo Tatrz." 1919, "Epoka" 1927),
O dandyzmie zakopiańskim ("Gaz. Zakop." 1921, nr 2, pseud. Genezyp
Kapen), Wystawa Rafała Malczewskiego w Zakopanem ("Epoka" 1927, nry 222,
228 i 235), Malarstwo (nie sztuka) Rafała Malczewskiego i tło jego powstania
("Wiad. Lit" 1928, nr 21), Wrażenia ze spóźnionego niestety pierwszego
lotu ("Tyg. Ilustr." 1938, nr 29).
W pierwszym okresie swego malarstwa W. był pejzażystą i portrecistą, a
uczestniczył w wystawach zakop. już od 1902, gdy miał 17 lat; z tej twórczości
mało ocalało, np. Pejzaż górski (olej) i Potok (1915, olej). Jako
rysownik debiutował publicznie jeszcze wcześniej, mając lat 15: dwoma
wyimaginowanymi krajobrazami Pratatr zilustrował artykuł Mieczysława
Limanowskiego Glossopteris ("Prz. Zakop." 2, 1900, nr 8).
Od 1925 W. malował przeważnie portrety o b. indywidualnym stylu i tych
zachowało się wiele, m.in. liczne portrety osób związanych swą działalnością z
Zakopanem i Tatrami; niektóre z tych portretów mają za tło Tatry. W. był też od
młodych lat zamiłowanym fotografem. Z jego dość licznie zachowanych zdjęć zakop.
i tatrz. wiele ma dziś wartość dokumentacyjną, a portrety także walory
artystyczne. Reprodukcje wielu jego portretów i rysunków oraz trochę fotografii
opublikowała Irena Jakimowicz w swej monografii albumowej Witkacy malarz
(Wa. 1985), dużo też obrazów i rysunków Witkacego przedstawiła Anna
Krzyżanowska-Hajdukiewicz w opracowanym przez siebie obszernym katalogu
Witkacy 1885-1939 (Wa. 1987). Najwięcej zdjęć fot. wykonanych przez
Witkacego (również w Zakopanem i Tatrach) oraz zdjęć jego osoby dali Ewa
Franczak i Stefan Okołowicz w ich albumowej publikacji Przeciw nicości.
Fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza (Kr. 1986).
Twórczość i działalność Witkacego wywoływały w latach międzywoj. różne osądy
i polemiki, za to po wojnie nastąpiło duże zainteresowanie Witkacym i jego
twórczością, zwł. dramatami (tłumaczonymi na wiele języków) i malarstwem
portretowym. Pierwodruki i przedruki jego dzieł (nie tylko dramatów) są liczne,
a sztuki są grane w teatrach pol. i zagr., obrazy są wystawiane w Polsce i na
zachodzie Europy. Urządzano międzynar. sympozja poświęcone jego twórczości.
Przebywając w Zakopanem W. mieszkał w ostatnich latach w willi "Witkiewiczówka"
na Antałówce; umieszczono na tym domu tablicę upamiętniającą obu Witkiewiczów,
ojca i syna. Witkacy ma też tablicę pamiątkową na starym cment. w Zakopanem, na
grobie swej matki. W 1985 ogłoszonym przez UNESCO jako Międzynar. Rok Witkacego,
odbyły się różne związane z tym uroczystości, wystawy i in. imprezy w Polsce i
za granicą, wydano też pięć pol. znaczków poczt. z reproducjami malowanych przez
Witkacego obrazów. W Zakopanem działa Teatr im. S.I. Witkiewicza.
Dnia 14 IV 1988 uroczyście pochowano na starym cment. w Zakopanem sprowadzone
z Polesia szczątki rzekomo Witkacego, ujawniono jednak potem, że w Jeziorach
ekshumowano przez pomyłkę szczątki nie Witkacego lecz in. osoby; grób Witkacego
w Zakopanem jest więc jedynie grobem symbolicznym.
Lit. - Straty kultury polskiej 1939-1944. Glasgow 1945, t. 1
(wspomnienie Stefanii Zahorskiej). - Księga pamiątkowa pod redakcją Tadeusza
Kotarbińskiego i Jerzego Eugeniusza Płomieńskiego: Stanisław Ignacy
Witkiewicz, człowiek i twórca. Wa. 1957. - "Pam. Teatralny" 34, 1985 (cały
tom zawiera jedynie prace o Witkacym). - "LP-PE" 2, 1987 (Jan Błoński). - Joanna
Siedlecka: Mahatma Witkac. Warszawa 1992. - Ponadto publikacje albumowe,
wspomniane w tekście hasła.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81