Wołosi. Mieszkańcy Wołoszczyzny, hist. krainy na obszarze dzisiejszej
Rumunii, między Karpatami Pd. a Dunajem, w sąsiedztwie Siedmiogrodu i Mołdawii.
Pod koniec średniowiecza pasterze wołoscy, zwani też rumuńskimi, mieli ze
stadami owiec wędrować terenami karp. od wsch. ku zach. (tzw. wołoskie wędrówki
lub migracje pasterskie) aż po Morawy (Wołoszczyzna Morawska), zakładając po
drodze wsie, które tym się różniły od okolicznych wsi z ludnością roln., że
obowiązywało w nich prawo wołoskie (czynszowe).
W Karpaty Zach. pasterze wołoscy mieli przybywać począwszy od XIV w. niosąc z
sobą specyficzną kulturę past., wspólną (poza różnicami regionalnymi) całym
Karpatom i nawet Bałkanom. Kultura ta przejawia się w typie owczej gospodarki
past. (z sezonowymi wędrówkami na pastwiska górskie), zwyczajach, ubiorze,
nazwach geogr., nazwiskach i przezwiskach, terminologii past. itd.
Rozprzestrzenienie się jednego typu kultury past. wzdłuż Karpat od wsch. ku
zach. w XIV-XVII w. jest zasadniczo udowodnione, sporne natomiast w nauce jest
dotychczas zagadnienie pochodzenia etnicznego tej ludności past., zwł. w
Karpatach Zachodnich.
Według jednego poglądu przybywające od wsch. do Karpat Zach. fale ludności
past. (tzw. wołoskiej), przynajmniej najstarsze, były etnicznie rumuńskie. Inny
pogląd głosi, że ludność etnicznie rumuńska docierała tylko do Karpat Wsch. (na
Huculszczyznę), natomiast do Karpat Zach. przybywała ludność past. wprawdzie
pochodzenia rum., ale już zeslawizowana pod wpływem dawniej osiadłej w Karpatach
ludności roln., etnicznie ruskiej (ukr.), polskiej czy słowackiej.
Jeszcze in. badacze stoją na stanowisku, że występujące w Karpatach wspólne
cechy kultury past. są rezultatem kulturowych wpływów regionów sąsiednich, a nie
skutkiem napływu ludności etnicznie obcej, a w każdym razie, jeżeli chodzi o
Podtatrze, nie ludności rum., lecz co najwyżej ludności z terenów bezpośrednio
sąsiadujących.
Na Podtatrzu i w Tatrach od dawna używano terminów Wołoch (Wołosi), wałach
(wałasi), Vlach (Vlasi), valach (valasi) itp. na oznaczenie w ogóle pasterzy
owiec, niezależnie od ich przynależności etnicznej, w poszczególnych przypadkach
na określenie pasterzy ruskich (ukr.), słowackich i polskich.
Na Podtatrzu i w Tatrach (jak i w całych Karpatach) zachowały się do dziś
liczne ślady tzw. wołoskiej kultury past., a w dokumentach hist. wiele
wiadomości o osadnictwie ludności wołoskiej lub ludności osadzanej na prawie
wołoskim, co wszystko samo przez się nie przesądza sprawy pochodzenia etnicznego
tych grup ludności past., które tę kulturę wołoską przynosiły na poszczególne
tereny.
W Tatrach wpływy wołoskie poza samą kulturą past. (obecnie szybko zanikającą)
zachowały się w nazwach geogr., np. Wołoszyn, Kiczora, Magura. Inni badacze
przypisują jednak wszystkie te ślady kultury wołoskiej nie rumuńskim Wołochom,
lecz dawniejszej ludności zamieszkującej Karpaty, mianowicie Trakom.
Lit. - Dumitru Crânjala (=Krandžalov): Rumunské
vlivy v Karpatech. Pr. 1938. - Stanislas Łukasik: Pologne et Roumanie.
Paris, Varsovie, Cracovie 1938. - Kazimierz Dobrowolski: Studia nad
kulturą pasterską w Karpatach północnych. "Wierchy" 29, 1960. -
Viehwirtschaft und Hirtenkultur. Bp. 1969 (prace K. Dobrowolskiego, D.
Krandžalova, J. Macůrka i in.). - K. Dobrowolski: Studia podhalańskie. W:
"Past. Tatr Pol. i Podh." 8, Wr. 1970. - Tadeusz Sulimirski: Trakowie w
północnych Karpatach i problem pochodzenia Wołochów. "Acta Archaeol. Carp."
14, 1974. - Tadeusz Andrzej Olszański: Geneza Łemków, teorie i wątpliwości.
"Magury" 1988. (Przegląd poglądów o pochodzeniu Łemków i Wołochów w
Karpatach Zach.).
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81