Tetmajer Kazimierz Przerwa, właśc. Jan Kazimierz (12 II 1865 Ludźmierz na 
Podhalu - 18 I 1940 Warszawa, poch. tamże, a od 1986 w Zakopanem na starym 
cment.). Poeta i prozaik, w literaturze pol. jeden z najwybitniejszych 
przedstawicieli Młodej Polski. Jego czołowe utwory to poezje tatrz., cykl 
opowiadań Na Skalnym Podhalu i powieść Legenda Tatr 
; zajmują one ważną pozycję zarówno w piśmiennictwie tatrz. jak i w 
ogóle w pol. literaturze. 
Był synem » Adolfa Tetmajera (o przydomku rodowym Przerwa) i jego drugiej 
żony, Julii z Grabowskich. Starszym, przyrodnim bratem Kazimierza T. był malarz 
i literat » Włodzimierz Tetmajer, a bratem ciotecznym pisarz » Tadeusz Żeleński 
(Boy). Studia uniw. (nie ukończone) na UJ (1884-86) i w Heidelbergu (1886). 
Spędzając młode lata w Ludźmierzu, T. poznał dobrze Podhale, góralszczyznę i 
Tatry. Dużo przebywał w towarzystwie górali. Na wycieczki w Tatry chodził 
głównie w 1881-96, zrazu ze swym przyrodnim bratem, a potem także z in. 
towarzyszami, jak Edmund Cięglewicz, Franciszek H. Nowicki, Jan Nowicki, Karol 
Potkański, Ferdynand Hoesick, Michał Kirkor, Tadeusz Żeleński (Boy), Janusz 
Chmielowski, Jerzy Żuławski. Wiele wycieczek odbywał z przewodnikami, z 
Jędrzejem Walą młodszym, Klimkiem Bachledą i in. 
Tatry poznał wszechstronnie, był na wszystkich "modnych" w owych czasach 
szczytach i jako jeden z pierwszych na wielu rzadko wtedy zwiedzanych; w 1892 
uczestniczył w I wejściu na Staroleśny Szczyt. W owych latach przebywał też dużo 
na halach tatrz. wśród górali. Poznał także Spisz, Liptów i Tatry Niżnie. Po 
1896 z powodu nerwicy serca T. nie robił już dalszych wycieczek w Tatry, 
mieszkał jednak dłuższymi okresami w Zakopanem i często chodził lub jeździł pod 
regle i do dolin tatrz., a także po Podhalu (ale po sprzedaniu rodzinnego 
Ludźmierza przez ojca był tam tylko jeden raz, w 1898). 
Pierwszymi utworami literackimi T., mało ważnymi w całokształcie jego 
twórczości, to nowela z życia górali podh. Rekrut (1886) i alegoryczny 
poemat prozą Illa (Kr., Poz. 1886), mający częściowo za tło Podhale i 
Tatry. Najważniejsze swe wiersze, które zdobyły mu sławę, ogłosił T. w 7 
tomikach pt. Poezye (ser. I-VII, Kr. i Wa., 1891-1912 i nowe wydania) 
oraz Poezje. Seria ósma (Wa. 1924). Wśród tych wierszy liryka tatrz. 
zajmuje dużo miejsca (ponad 50 utworów) i ma wielką i trwałą wartość 
artystyczną. Jedne wiersze odzwierciedlają stosunek ich autora do Tatr, np. 
Patrząc ku Tatrom, Pozdrowienie, W Tatrach ; 
osobną grupę tworzą "liryki pejzażowe": Widok ze Świnicy do Doliny 
Wierchcichej, W Białem, Pod Rysami, Ciemnosmreczyński Staw i in.; tę ostatnią grupę uzupełniają wiersze o zjawiskach 
atmosferycznych i żywej przyrodzie tatrz., m.in.: Podczas wiatru z Tatr, Mgły 
nocne, Schnąca limba, Goryczki, Motyl ; natomiast z 
góralszczyzną i folklorem podtatrz. łączą się np.: List Hanusi, wiersz o 
słynnym przewodniku tatrz. Szymonie Tatarze (nie o Tatarze Myśliwcu ) pt. 
Ostatni oraz szereg wierszy o zbójnikach, m.in. 
Śmierć Janosika, Pieśń o Jaśku zbójniku, O Janosikowym turnieju, Ballada o 
Janosiku i Szalamonównie Jadwidze, Legenda o Janosikowej śmierci, Jak Janosik 
tańcował z cesarzową. Również i w dziedzinie prozy największą wartość mają 
utwory tatrz. T., przede wszystkim cykl nowel Na Skalnem Podhalu (t. 1-5, 
Wa. i Kr. 1903-10) i powieść Legenda Tatr (t. 1: Maryna z Hrubego, 
Wa. 1910; t. 2: Janosik Nędza Litmanowski, Wa. 1911). Zwłaszcza Na 
Skalnem Podhalu, mimo swego regionalnego charakteru i obficie stosowanej 
gwary, uchodzi za jedno z arcydzieł pol. literatury neoromantycznej, a ponadto 
wraz z Legendą Tatr ma dużą wartość w poznaniu folkloru podhalańskiego. 
Trzeba jednak pamiętać, że w dziełach tych znajdują się zarówno autentyczne lud. 
śpiewki, opowiadania i wyrażenia podh. oraz wierny obraz wielu zwyczajów i 
obyczajów lud., jak i niemniej liczne fragmenty oparte na fantazji literackiej 
T. Inna jego książka, Bajeczny świat Tatr (Wa. 1906), mająca dać obraz 
folkloru podh. i tatrz., posiada podobnie mieszany charakter, z dodatkiem 
materiałów zaczerpniętych od in. pisarzy. Inne powieści i dramaty T. zawierają 
jedynie fragmenty tatrz., m.in. fantazja dramatyczna Zawisza Czarny (Kr. 
1901, jedna odsłona w Tatrach), powieść Panna Mery (Wa. 1901, fragment o 
limbach nad Popradzkim Stawem), powieść Zatracenie (Wa. 1905, opis 
przejścia przez Zawory i Wrota Chałubińskiego do Morskiego Oka). Tatr i 
Podtatrza dotyczą też liczne felietony T., ogłaszane w czasopismach, np. 
Objaśnienie do olbrzymiego obrazu "Tatry" ("Kur. Warsz." 1895 oraz jako 
broszura pod tymże tytułem, Wa. 1896 i 1897, po pol. i po ros., jako objaśnienie 
do » Panoramy Tatr). Różne felietony T. o treści tatrz. były potem 
włączone do takich jego książek jak Melancholia (Wa. 1899), Wrażenia 
(Wa. 1902), Notatki literackie (Wa. 1916, tu m.in. Poeci Tatr 
oraz Do "Historyi literatury tatrzańskiej" ). 
W 1918-19 żywo się interesował sporem pol.-czechosł. o granicę w Tatrach i na 
Podtatrzu i brał udział w przygotowaniach do plebiscytu na Spiszu i Orawie; w 
związku z tym pisał artykuły i jest autorem broszury O Spisz, Orawę i Podhale 
(Kr. 1919). Utwory tatrz. i podh. T. ukazywały się i nadal ukazują wciąż w 
nowych wydaniach: w całości, fragmentach i wyborach, pod różnymi tytułami, np. 
ozdobne wydanie Legendy Tatr (Wa. 1912, z winietami i inicjałami), 
luksusowe wyd. jubileuszowe Na Skalnem Podhalu (Kr. 1914, z rysunkami 
Włodzimierza Koniecznego i barwnymi reprodukcjami obrazów Leona 
Wyczółkowskiego), wyd. jubileuszowe wierszy pt. Poezye wybrane (Wa. 
1914), wytworne wyd. opowiadania Jak baba diabła wyonacyła (Kr. 1921, z 
rysunkami i kolor. ilustracjami Zofii Stryjeńskiej), wyd. 6 Legendy Tatr 
(Wa. 1949, z drzeworytami Władysława Skoczylasa). Były też osobne 
opracowania dla młodzieży. 
Wiele utworów tatrz. T. tłumaczono na języki obce, m.in. na ang., np. 
Tales of the Tatras (London 1941 i 1943); na czes., np.: Na skalném 
Podhalí (Pr. 1908 i 1913), Legenda Tater (Pr. 1953); na niem., np. 
Aus der Tatra (München 1903); na ros., np.: Na skłonach Tatr 
(Moskwa 1909), Marina iz Grubogo (Moskwa 1910), Na Skalistom 
Podgalie, Legenda Tatr (Moskwa 1956); na serbochorw., np. Tatranske 
pripovijesti (Sisak 1910); na słow., np.: Povesti z Tatier (Turč. Sv. 
Ma. 1911-12, 1915, 1950), Zbojnícka chalupa a iné povesti z Tatier (Ru. 
1913), Legenda Tatier (Br. 1964); na ukr., np.: Na skeljastim pidhirji 
(Charkow 1930), Legendy Tatr (Charkow 1930). 
Tatrz. utwory prozą T., zwłaszcza Na Skalnym Podhalu i Legenda Tatr, odegrały ważną rolę w rozbudzeniu i 
utrzymaniu zainteresowania Podhalem i Tatrami wśród społeczeństwa pol., a 
ponadto niewątpliwie przyczyniły się do bujnego rozwoju specyficznego rodzaju 
piśmiennictwa podh.-tatrz., reprezentowanego przez Andrzeja Stopkę, Wojciecha 
Brzegę, Józefa Kapeniaka, Stanisława Nędzę-Kubińca oraz cały szereg podh. 
pisarzy czysto ludowych. 
Tatrz. poezja T. odegrała nie mniejszą rolę. Nadto niektóre piosenki 
autorstwa T. spopularyzowały się wśród górali jako rzekomo ludowe, np. "Hej, 
idem w las..." Niejeden wiersz T. był rozpowszechniony w formie pieśni takich 
kompozytorów jak Mieczysław Karłowicz, Stanisław Niewiadomski, Jan Gall, 
Felicjan Szopski, Karol Szymanowski, Jerzy Młodziejowski, Ignacy Friedman, 
Stanisław Rączka, Mieczysław Mierzejewski. Były też adaptacje teatralne utworów 
T., np. O Zwyrtale muzykancie ("Teatr Lalek" 1960, nr 12). 
Za swego życia był T. postacią szeroko znaną w społeczeństwie polskim. 
Stanisław Wyspiański uwiecznił go w swym Weselu (1901) jako Poetę. W 1902 
taternicy nadali przełęczy między Gierlachem a Zadnim Gierlachem nazwę Przełęcz 
Tetmajera (Tetmajerscharte, Tetmajer-horhos, potem także Tetmajerovo sedlo). W 
1913 zarówno Tow. Tatrzańskie jak i Sekcja Tur. TT nadały mu hon. członkostwo. W 
ostatnich latach życia na skutek choroby i pogarszającego się wzroku T. już nic 
nie tworzył, wbrew jednak ciągle się powtarzającym błędnym informacjom, nie żył 
ani w nędzy, ani w zapomnieniu. Miał zrazu trudności finans. i mieszkał w 
podrzędnym hoteliku, ale już w latach 1920. przyznano mu emeryturę państw., a 
miasto Bydgoszcz oprócz nadania mu hon. obywatelstwa zaczęło mu wypłacać stałą 
pensję. W Hotelu Europejskim w Warszawie zapewniono mu dożywotnio bezpłatne 
mieszkanie z wyżywieniem i usługami, a Warsz. Zrzeszenie Restauratorów i 
Cukierników przyznało mu bezpłatną i nieograniczoną konsumpcję we wszystkich 
warsz. restauracjach, kawiarniach i cukierniach. 
Opiekowali się nim m.in. harcerze warszawscy. Przyznawano mu nagrody lit., 
wznawiano jego książki, obchodzono rocznice i jubileusze wielkiego poety z jego 
udziałem, ostatnio w 1931 i 1937. W 1927 otrzymał hon. obywatelstwo Zakopanego, 
w 1934 mianowano go hon. członkiem Pol. Akad. Literatury i w tymże roku również 
i Klub Alpistů Československých nadał mu hon. członkostwo. 
W styczniu 1940 w okupowanej Warszawie władze niem. nakazały opróżnienie 
Hotelu Europejskiego z mieszkańców. W druku wciąż powtarza się nieprawdziwą 
plotkę, jakoby Niemcy wyrzucili T. z hotelu i jakoby znaleziony potem na ulicy w 
zaspie śnieżnej został stamtąd zabrany do szpitala, gdzie zmarł nie rozpoznany. 
W rzeczywistości było całkiem inaczej: pol. lekarze powiadomieni o planowanym 
opróżnieniu hotelu, 13 I 1940 zabrali ciężko chorego poetę wprost z hotelu 
karetką pogotowia do Szpitala Dzieciątka Jezus w Warszawie, gdzie mimo 
troskliwej opieki po kilku dniach zmarł (18 I 1940). Przyczyną śmierci (jak 
wykazała dokładna i staranna sekcja zwłok poety) był nowotwór przysadki mózgowej 
niszczący sąsiednie kości, oraz znaczna niedokrwistość i niewydolność krążenia; 
nie stwierdzono żadnych śladów przebycia in. chorób. 
Wbrew temu, co się nieraz pisze, pogrzeb miał T. nie żebraczy, lecz - jak na 
ówczesne wojenne możliwości - dostojny dzięki staraniom lekarzy i medyków, a 
przy udziale literatów, władz miejskich, młodzieży itd. Pochowano wtedy T. 
tymczasowo w katakumbach na cment. powązkowskim. Taka jest prawda o ostatnich 
dniach życia i o śmierci T., i pisano o tym wielokrotnie, ale fałszywą plotkę 
nadal się przedrukowuje, jak również i zawierający ją wiersz Tadeusza Różewicza 
pt. Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Po wojnie uczczono pamięć T. obchodami i 
nazwaniem jednej z ulic w Zakopanem ulicą Tetmajera (podobnie w ośmiu in. 
miastach pol., ale nie w Warszawie). Na jednym z domów, gdzie mieszkał w 
Zakopanem, umieszczono tablicę pamiątkową. W Ludźmierzu wybudowano Podhalański 
Dom Kultury im. Kazimierza Tetmajera i Władysława Orkana, a w 1970 w tej 
rodzinnej wsi Tetmajera postawiono mu pomnik. Prochy tego wielkiego poety Tatr 
uroczyście sprowadzono z Warszawy i 15 VI 1986 pochowano na starym cment. w 
Zakopanem. 
Lit. - Krystyna Jabłońska: Kazimierz Tetmajer. Próba biografii. Kr. 
1969. - Miałem kiedyś przyjaciół... Wspomnienia o Kazimierzu Tetmajerze. 
Oprac. Krystyna Jabłońska. Kr. 1972. - "BLP" 16, 1982. - "LP-PE" 2, 1987 
(Julian Krzyżanowski).
						
				
					
									
			
			
			
				
					KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
						34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81