Sabała Jan, właśc. Jan Krzeptowski-Sabała (26 I 1809 Kościelisko - 8 XII 
1894 Zakopane, poch. na starym cment.). Góral podh., słynny lud. gawędziarz, 
muzykant i myśliwy. Właściwe nazwisko Gąsienica, przydomek Sabała (także Sablik 
i Czakor), ale razem z braćmi nazwisko Gąsienica wcześnie zmienił (nieurzędowo) 
na Krzeptowski; najbardziej znany jako Jan Sabała lub po prostu Sabała. Górali o 
tym przydomku, czy nazwisku było i jest sporo na Podhalu co najmniej od XVII 
w.
S. za młodych lat zajmował się zbójnictwem, ale tylko przygodnie i niedługo. 
W 1846 uczestniczył w Powstaniu Chochołowskim; po jego upadku był uwięziony 
przez władze austr., ale wkrótce uwolniony. Zasłynął jako myśliwy polując 
zarówno legalnie (m.in. na polowaniach urządzanych przez Homolacsów) jak również 
(najczęściej) jako kłusownik (w Tatrach Pol. i Słow., głównie w lipt. części 
Tatr). Polował na niedźwiedzie, kozice, sarny, świstaki, głuszce.
Przewodnictwem zajmował się tylko dorywczo i dodatkowo, na wyprawach myśl. 
Homolacsów, a gdy w 1875 przewodnictwem tatrz. zaopiekowało się TT, nie 
zaliczono S. do grona przewodników, gdyż miał już lat 66. Od 1873 brał wprawdzie 
udział w wielu wycieczkach tatrz. Tytusa Chałubińskiego, ten jednak zabierał go 
nie w charakterze przewodnika (na wyższe szczyty S. już wówczas zasadniczo nie 
wchodził), lecz jako swego ulubionego gawędziarza i muzykanta. Mimo że S. nie 
figurował na oficjalnych listach przewodników tatrz., otrzymał honorowo "blachę" 
(odznakę przewodnicką) i nosił ją aż do śmierci.
S. zasłynął też jako świetny gawędziarz; na wycieczkach tatrz. i w Zakopanem 
opowiadał o swoich przygodach myśl., o zbójnikach (m.in. o Janosiku) oraz różne 
gadki o charakterze humor., legendarnym (np. o śpiącym wojsku) itd. 
Był niepiśmienny (zaledwie umiał się podpisać), ale niektóre jego opowiadania 
zostały spisane i wydrukowane, m.in. przez Henryka Sienkiewicza (Sabałowa 
bajka, "Czas" 1889 i liczne przedruki), Stanisława Witkiewicza (Na 
przełęczy 1891), Bronisława Dembowskiego (Bajki według opowiadania Jana 
Sabały Krzeptowskiego z Kościelisk, "Wisła" 1892, Bajka Sabały, tamże 
1896, Bajka o zaśnionem wojsku, "Tydzień" 1902), Andrzeja Stopkę (w 
"Kurierze Zakop." 1892 i najobfitszy zbiór w książce pt. Sabała 1897) 
oraz Wojciecha Brzegę (w kalendarzu Siewca 1897).
Opowiadania te następnie często przedrukowywano w większym lub mniejszym 
wyborze w różnych książkach, np. Ferdynand Hoesick: Legendowe postacie 
zakopiańskie (1922, 1959), Stanisław Pigoń: Wybór pisarzy ludowych 
(1948, cz. 2), Włodzimierz Wnuk: Gawędy Skalnego Podhala (1960), 
Teresa Brzozowska: Sabałowe bajki (1969). Przedrukowywano je także 
pojedynczo w książkach i czasopismach, w brzmieniu oryg. lub w przeróbkach. 
Zachowały się też dwa listy podyktowane ok. 1888 przez Sabałę (ogłoszono je 
drukiem w "Wierchach" 1961).
Zasłynął również S. jako muzykant; grywał dawne góralskie melodie 
(nuty ) na gęślikach (złóbcokach ). Niektóre z tych melodii 
ogłosił Jan Kleczyński w swym zbiorze Melodye Zakopańskie i podhalskie 
("Pam. TT" 1888) i Andrzej Stopka w książce Sabała (1897). Te wówczas 
ogłoszone i in. melodie S. są grywane po dziś dzień przez podh. muzykantów (na 
skrzypcach i przez kapele góralskie) i niejedna z nich bywa zwana Sabałową 
nutą. Grając na gęślikach S. śpiewał też teksty, które zostały częściowo 
zapisane i przekazane nam w cytowanych pracach Witkiewicza, Kleczyńskiego, 
Stopki i in.S. był postacią b. znaną w Zakopanem, gdzie przyjaźnił się 
szczególnie z Tytusem Chałubińskim, Stanisławem Witkiewiczem, Marią i 
Bronisławem Dembowskimi oraz Wandą Lilpopową z Warszawy (zmarł w jej mieszkaniu 
na Bystrem w Zakopanem).
Postać S. została spopularyzowana drukiem najpierw przez Bronisława Rejchmana 
(np. w opisie Wycieczka na Łomnicę 1879), T. Chałubińskiego (Sześć dni 
w Tatrach, "Pam. TT" 1879), H. Sienkiewicza (Sabałowa bajka), S. 
Witkiewicza (Na przełęczy), B. Dembowskiego i A. Stopkę, a potem przez 
wielu in. piszących o Tatrach i Podhalu, zwł. przez F. Hoesicka w książce 
Legendowe postacie zakopiańskie, a postać Sablika w Legendzie 
Tatr Kazimierza Tetmajera jest wzorowana na S.S. 
stał się symbolem dawnej góralszczyzny i lud. mądrości. Zwano go "podhalańskim 
Homerem". Jego postać jest związana szczególnie blisko z Chałubińskim, z którym 
też został wspólnie uwieczniony na pomniku w Zakopanem. 
Stara chałupa Sabały na Krzeptówce w Zakopanem została zaliczona do zabytków 
budownictwa podh. i otoczona opieką przez Muzeum Tatrz. W Zakopanem jest ulica 
Sabały.
Lit. - Jw., a ponadto Wiesława A. Wójcika: Prawda o śmierci Sabały. 
"Wierchy" 52, 1983. - "PSB" 34, 1992 (Wiesław Bieńkowski).
						
				
					
									
			
			
			
				
					KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
						34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81