Roj-Kozłowska Helena, także Rytardowa i Roj-Rytardowa (16 IV 1899
Zakopane - 19 VII 1955 tamże, poch. na starym cment.), od 1923 żona » Jerzego
Mieczysława Rytarda (Kozłowskiego). Góralka zakop., artystka lud., pisarka
(gwarą podh. i językiem lit.).
Po ukończeniu zakop. szkoły podst. i Szkoły Koronkarskiej, już od 1917 pisała
scenariusze regionalnych widowisk taneczno-muzycznych (Janosik 1917,
Legenda, Podhale 1938), organizowała i reżyserowała te widowiska, i
występowała także w nich jako solistka, gł. w Zakopanem, ale też w Warszawie i
in. miastach.
Stała się wybitną postacią w życiu kult. Zakopanego w latach międzywoj.,
przebywała w środowisku takich ludzi jak Karol Szymanowski, Adolf Chybiński,
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Juliusz Zborowski, Stanisław Mierczyński, Jarosław
Iwaszkiewicz, Jan Gwalbert Henryk Pawlikowski, Zofia i Karol Stryjeńscy, August
Zamoyski.
Już razem z mężem, nadal organizowała podh. zespoły artyst. i występowała w
nich w kraju i za granicą, m.in. w Paryżu w 1925. Wspólnie z mężem jest autorką
widowisk regionalnych Podhale tańczy (1929) i Karczma (1934).
Także z mężem, ale właściwie jest główną autorką libretta do baletu Karola
Szymanowskiego Harnasie (1923-31). Ponadto, również wspólnie z mężem
napisała dla młodzieży dwie powieści o tematyce tatrz.: Koleba na Hliniku
(Wa. 1933, wyd. 2: Wa. 1949) i Na białej grani (Wa. 1936).
Jej własna twórczość pisarska z tego okresu to kilka opublikowanych opowiadań
napisanych gwarą podh., relacje o występach zespołów góralskich oraz parę
artykułów o charakterze etnogr., np. Redyk ("Tyg. Ilustr." 1937, nr 19).
Grała główne role w filmach Wesele góralskie (1925-26) i Dzień
wielkiej przygody (1935). W 1930 zorganizowała w Zakopanem dziecięce zawody
narc. pod patronatem Kornela Makuszyńskiego. Razem z mężem mieszkała na przemian
w Zakopanem i Warszawie. Pod koniec okupacji niem. wróciła z Warszawy na stałe
do Zakopanego.
Od 1947 pracowała w Muzeum Tatrz., najpierw w dziale oświat., potem etnogr.,
organizowała i prowadziła kursy haftu podh. i malarstwa na szkle. Sama też
zajmowała się twórczo haftem regionalnym i malarstwem na szkle o tematyce podh.
i tatrz. Jej obrazy znalazły się na wystawach krajowych i zagr. oraz w zbiorach
wielu muzeów.
W latach powojennych mało publikowała, np. Wspomnienia zakopiańskie
("Odrodzenie" 1947, nr 12 oraz "Kur. Codz." 1952, nr 79), m.in. o muzyku
podh., Bartku Obrochcie (który był jej stryjecznym dziadkiem) i Karolu
Szymanowskim.
Dla Muzeum Tatrz. opracowała w formie rękopisów szereg tematów z dziedziny
kultury ludowej Podhala. Z tych cennych materiałów opublikowano najpierw jej
Redyk owiec na hole (w: "Past. Tatr Pol. i Podh." 5, 1963); opisuje tu
zwyczaje związane z pasterstwem w Tatrach Pol. i przytacza szereg opowiadań
pasterzy. Pozostałe jej rękopisy (6) wydał Ryszard Kantor pt. Materiały
etnograficzne po Helenie Roj-Kozłowskiej ("Rocz. Podh." 4, 1987).Jak pisze
Kantor: "... była powszechnie uważana za najpiękniejszą kobietę Podhala. Poza
urodą natura obdarzyła ją licznymi talentami."Jej synem jest » Jan
Gąsienica-Roj, ratownik GOPR i przewodnik tatrz.
Lit. - "Pol. Sztuka Lud." 1952, nr 1 (Edyta Starek). - Tamże 1955, nr 4
(Wanda Gentil-Tippenhauer). - Jarosław Iwaszkiewicz: Album tatrzańskie.
Kr. 1976 (rozdz. Muzyka gór i Zakopane i
ja). - "SCZ" 1986. - "Rocz. Podh." 4, 1987 (Helena
Średniawa).
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81