poezja.
Poezja polska.
Wskazanie najstarszych wzmianek o Tatrach w poezji pol. nie jest sprawą
prostą, gdyż w poprzednich stuleciach (aż do poł. XIX w.) nazwy Tatry, Karpaty,
Krępak, Krapak itp. były stosowane wymiennie i raz oznaczały rzeczywiście Tatry,
a kiedy indziej Karpaty lub jakąś ich część, a z tekstów nie zawsze wynika, co
autor miał na myśli. Ponadto używano też czasem nazw Tatry, Krępak itp. na
oznaczenie gór w ogóle, poza Karpatami.
Jako pierwszą wzmiankę o Tatrach w wierszowanym utworze literatury pol.
podawano to, co w 1553 napisał Adam Schröter w swym poemacie o salinach
wielickich pt. Salinarum Vielicensium iucunda ac vera descriptio
(Cracoviae 1553 i wydania nast.), trzeba jednak podkreślić, że Schröter
napisał to po łacinie, a pol. tłumaczenie ukazało się dopiero w 1902
(Opisanie salin wielickich). Ponadto, choć wzmianka odnosi się do Tatr,
ów poeta nazywa je Karpatami.
Następna wzmianka, już po polsku, pojawiła się w wierszu Jana Kochanowskiego
Pamiątka Janowi Baptyście, hrabi na Tęczynie w zbiorze Pieśni, księgi
dwoje (Kr. 1586 i nawet wcześniej jako osobny druk, 1563?). Tu Tatry czy
Karpaty (nie wiadomo co poeta miał na myśli) nazwane są Krępakiem i jest to
tylko porównanie: "jako na Krępaku wiatr..."Wprawdzie już nieco wcześniej
pojawiają się Tatry w wierszowanej autobiografii Macieja Stryjkowskiego,
wydrukowanej na początku jego gł. dzieła Kronika polska... (Królewiec
1582), ale nazwa Tatry (i także nazwa Alpes) oznacza tam w ogóle góry, w tym
przypadku Bałkany.
Pierwsza więc wzmianka w poezji pol. rzeczywiście o Tatrach pod ich właściwą
nazwą znajduje się dopiero w poemacie Andrzeja Zbylitowskiego Żywot
szlachcica we wsi (Kr. 1597): "Stoją Tatry wysokie i długie
Bieszczady..."
U poetów pol. w XVII w. spotykamy już częściej wzmianki o Tatrach czy Krępaku
(ten ostatni z pewnością nie zawsze tatrzański), ale góry te prawie wyłącznie są
wspominane jako symbol czegoś wysokiego, groźnego, trudnego do przebycia,
niebezpiecznego, bez jakiejkolwiek rzeczywistej treści. Wystarczy więc tu podać
nazwiska poetów: Wojciech Stanisław Chrościński lub Chróściński (ok. 1665-po
1722), Jan Andrzej Morsztyn (ok. 1620-1693), Zbigniew Morsztyn (ok. 1628-1689),
Daniel Naborowski (1573-1640), Wacław Potocki (1621-1696), J. Adrian Wieszczycki
(zm. po 1654).
Tak samo jest u piszącego po łacinie Macieja Kazimierza Sarbiewskiego w jego
odzie Ad Equites Polonos (1631) i w jej pol. przekładzie Samuela ze
Skrzypny Twardowskiego pt. Do Rycerstwa Polskiego (w zbiorze
Miscellanea selecta 1681); są to tylko drobne wzmianki o tych górach w
rodzaju: "Wieczną na wielkiej Krępakowej skale rysuję piosnkę..." lub "Rzuć z
Tatr Polaku w lewo twoje oko na pola bydeł pełne..."
Nazwa Krępak pojawia się też w pol. przekładzie Jerozolimy wyzwolonej
Tassa (1618), ale tu tłumacz (Piotr Kochanowski) w ten sposób przełożył
dowolnie Apeniny.Wyjątkiem w XVII w. jest anonimowy poeta, który wyszedł poza
przyjęty szablon i napisał:"Jeśli na samym szczycie Gewandu śnieżnego /Zoczę
dwie kóz..."Jest to ponadto pierwsza w poezji wzmianka o Giewoncie i w ogóle o
jakimś konkretnym szczycie tatrz. - i o kozicach.
W XVIII w. stosunek poetów pol. do Tatr pozostał zasadniczo taki sam jak w
poprzednim stuleciu. Nadal ledwie wzmiankują te góry, np. Ignacy Krasicki w swym
poemacie Monachomachia (1778): "jak Tatry przed burzą".
Ale jest wyjątek: powstają pierwsze pol. wiersze poświęcone Tatrom; napisał
je Jakub Kazimierz Haur i umieścił w swym rękopisie Mercurius polski
(1702); są to wiersze: O górach wielkich wyniosłych oraz Item o tychże górach i kamieniach. Jest tam
również pierwszy wiersz o tematyce podh.: Kostka Napierski, buntownik w
górach za Krakowem. Wydrukowano te wiersze dopiero w 1938. Górale
(podtatrzańscy?) występują (ale nie w górach) w operze Wojciecha Bogusławskiego
Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale (pierwsze przedstawienie 1794,
pierwszy druk 1841) oraz w jej części dalszej, napisanej przez Jana Nepomucena
Kamińskiego pt. Zabobon czyli Krakowiacy i Górale (pierwsze
przedstawienie 1816, druk 1821).
Wymienić tu trzeba jeszcze utwór, który ściśle biorąc nie jest tatrzański,
pośrednio jednak dotyczy i Tatr, gdyż obrazuje ówczesny stosunek ludzi do Karpat
w ogóle (łącznie z Tatrami); jest to wiersz Franciszka Dionizego Kniaźnina
Babia Góra. Do Pawła Czempińskiego, gdy objeżdżał góry krakowskie (ok.
1785, pierwszy druk w 1817 w "Pam. Warsz."); Tatry są tam zresztą wspomniane
("Wicher się z Tatrów zakrada..."), są również i "Krępackie kmochy", tj.
karpackie kumy, w tym przypadku wiedźmy.Pierwsze trzy dziesięciolecia XIX w.
stały się początkiem przełomu w stosunku społeczeństwa pol. (i nie tylko
polskiego) do Tatr: w dziedzinie badań nauk. (Stanisław Staszic), w rozwoju
turystyki (coraz częstsze wycieczki, zwł. do Morskiego Oka), w rozroście
literatury tatrz.W pol. poezji lata 1800-1830 to okres przejściowy. Nadal
pojawiają się utwory zawierające banalne wzmianki o Tatrach (także pod nazwą
Karpat, Krępaku itp.). Przykładem może być Oda na cześć Kopernika Ludwika Osińskiego ("Gaz. Warsz." 1808 i przedruki), gdzie
w części VIII jest nieco większy fragment tatrz., ale tylko jako porównanie
zaczynające się od słów "Jako w zuchwałych Tatrach wicher nieużyty..."Jan
Nepomucen Kamiński wydał Sonety (1827), w których Tatry są wymienione
dwukrotnie, ale trudno te wiersze nazwać tatrzańskimi, podobnie jak i poemat
Franciszka Wężyka Okolice Krakowa (1820), choć jest tam więcej wzmianek o
Tatrach, natomiast poemat Karpaty (1821) Stanisława Jaszowskiego w ogóle
nie dotyczy Tatr ani Podtatrza, a w innych jego utworach są zaledwie
drobne wzmianki o tych górach. Nazwa Tatry nadal zdarza się w poezji na
oznaczenie Karpat lub gór w ogóle.W poemacie Adama Mickiewicza Grażyna
(1823) nazwa Tatry oznacza Góry Miodoborskie (zamiast ukr. Tołtry lub
Toutry), a gdzie indziej u niego Tatry to Karpaty, natomiast w jego balladzie
Pani Twardowska (1822) znajduje się porównanie: "Wysoki pod szczyt
Krępaku".Warto wspomnieć z tego okresu nietatrzański wiersz Kazimierza
Brodzińskiego Pobyt na górach Karpackich (1821, druk w 1822 w "Rocznikach
Tow. Warszawskiego Przyjaciół Nauk"). Wiersz ten, w którym jest mowa o
zjednoczeniu Słowian, aby spełniła się ich misja dziejowa, wykazuje
pokrewieństwo z ideologią słowacką (m.in. Kollára, Hollýego, Štúra,
Hwiezdosława), wiążącą mesjaniczne pierwiastki słowianofilskie z Tatrami.
W okresie 1800-1830 publikuje się jednak również pierwsze wiersze
rzeczywiście tatrzańskie. Pierwszy tego rodzaju to sielanka Górale Wincentego Reklewskiego w jego zbiorku poezji Pienia
wiejskie (1811, przedruk w zbiorku Sielanki krakowskie, 1850), choć
utwór ten nie udowadnia, że jego autor był osobiście w Tatrach (innych dowodów
na to też nie ma). W wierszach Reklewskiego Cztery pory roku
i Wiesław znajdziemy Karpaty i Krępak,
ale bez konkretnego powiązania z Tatrami.
Wkrótce po pierwszym wydaniu sielanek Reklewskiego ukazały się nast. wiersze
tatrz.: Morskie Oko i Góral na polanie Józefa Tetmajera w jego zbiorkach poezji Pieśni
(1829) i Poezje liryczne (1830). Wszystkie te utwory poetyckie (z
wyjątkiem Morskiego Oka J. Tetmajera) mają
charakter sielankowy i dają przeinaczony obraz rzeczywistego życia górali. Z
tychże lat pochodzą też (choć opublikowane znacznie później) dwa wiersze tatrz.
Eustachego Sanguszki: Przechadzka i Podróżny w Tatrach .
Po tych pierwocinach poezji tatrz., ciekawych historycznie, ale przeważnie
bez większej wartości artyst., po 1830 zaczęły pojawiać się utwory wybitniejsze,
najpierw Seweryna Goszczyńskiego poemat Sobótka (1834), będący częścią
wstępną niedokończonego poematu Kościelisko (z 1833). Fragmenty
Sobótki były nieraz przedrukowywane, czasem jako osobne wiersze, np.
Dolina Kościeliska, Mnich, Tatry. Również z 1833 pochodzi inny
niedokończony poemat Goszczyńskiego (opublikowany dopiero w 1910) Proroctwa
ks. Marka, których część druga to Łomnica (akcja rozgrywa się na tym
szczycie tatrz.). Tematyka tatrz. występuje też w in. wierszach Goszczyńskiego:
Zmartwychwstanie (1850) i Skarb ducha (1852).
Wkrótce po wydrukowaniu pierwszego poematu tatrz. Goszczyńskiego ukazały się
Antoniego Czaykowskiego Niektóre poezye (1841) z wierszem Wspomnienie
z podróży do Morskiego Oka. Teofil Lenartowicz ogłosił m.in. wiersze
Złota kaczka i Strzelec ("Bibl. Warsz."
1843) oraz Jak to na Góralach ("Wielkopolanin" 1849, nr 89, w przedrukach
pt. O góralach), a Ryszard W. Berwiński w zbiorku Poezye (cz. 2,
1844) wydrukował wiersz Na wysokości Tatrów, w którym góry te mają
jedynie alegoryczne znaczenie. Następnie Anna Libera (pseud. Anna L.
Krakowianka) wydała Nowe poezye (1846) z wierszem Morskie Oko,
Włodzimierz Wolski napisał libretto do opery Halka (1847) Stanisława
Moniuszki (z popularnym fragmentem zaczynającym się od słów: "Szumią jodły na
gór szczycie"), a Edmund Wasilewski w drugim wydaniu swego zbiorku Poezje
(1849) opublikował wiersz Marzenia w Tatrach, jednak wszystkie te
wiersze nie zajęły ważnej pozycji w poezji tatrz.
Dopiero twórczość poetycka Wincentego Pola zdobyła szerszą i trwalszą
poczytność. W swych zbiorach poezji Obrazy z życia i z podróży (1846) i
Pieśni Janusza (w niektórych wydaniach od 1863) ogłosił on cykl wierszy
tatrz. i podh. Obrazy z podróży, a część tatrz. i podh. jego osobno
wydanego poematu Pieśń o ziemi naszej (1843) zawiera fragmenty szeroko
spopularyzowane częstymi przedrukami ("Jak potopu świata fale..." oraz "W góry w
góry, miły bracie...").
Osobno trzeba wymienić obszerny poemat opisowy Bogusza Zygmunta Stęczyńskiego
Tatry w dwudziestu czterech obrazach (1860); dołączone do niego liczne
rysunki tegoż autora (pochodzące z 1851) stanowią ważny materiał dokumentarny i
są często reprodukowane, nieraz z fragmentami owego poematu.
Twórczość tatrz. wielu in. poetów z tych i nast. lat nie wywołała trwalszego
echa, np. popularny niegdyś i często publikowany wiersz Deotymy (Jadwigi
Łuszczewskiej) pt. Piosenka w Karpatach (1860). Utwory poetyckie Michała
Bałuckiego o tematyce tatrz. i podh. ukazywały się od 1860 i były dawniej nieraz
przedrukowywane, np. Góral (1860), Piosnki z gór (1861), Bez
chaty (1861), Noc na Czorsztynie (1863), ale popularność do dziś
zachował jedynie wiersz Dla chleba ("Tyg. Ilustr." 1866, nr 339) i to
jako piosenka zaczynająca się od słów "Góralu czy ci nie żal". Trzeba też
wymienić obszerny cykl Sonety tatrzańskie
Władysława Tarnowskiego, wydane anonimowo w tomie Poezje studenta
(1865).
Cykl wierszy Konstantego Maniewskiego (pseud. Podtatrzanin) pt. Tatry
(1866) stanowi pierwszy osobno wydany zbiór wierszy tylko tatrzańskich,
oczywiście po książkowych wydaniach poematów tatrz. Goszczyńskiego (Sobótka,
Wr. 1852) i Stęczyńskiego (1860). Wkrótce potem w osobnej publikacji ukazał
się też zbiór wierszy tatrz. Felicjana Faleńskiego (pseud. Felicyan) pt.
Odgłosy z gór (1871), również bez szerszego oddźwięku w
społeczeństwie.Władysław Bełza wprowadził tematykę tatrz. i podh. nie tylko do
niektórych swych wierszy, np. Na górach ("Mrówka" 1869, nr 32, w
przedrukach pt. W górach), ale także do obcojęzycznej komedyjki ze
śpiewkami, którą adaptował na język polski pt. Słowiczek (Lw. 1873 i
wydania nast.).
Wśród poetów tatrz. dziś prawie zapomnianych trzeba też wymienić Stefana
Gillera (pseud. Stefan z Opatówka) i jego utwory poetyckie o tematyce tatrz. i
podh.: W szałasie i dolinie Roztoki (1873), U Siklawy (1875),
Pod skałą (1881), Noc księżycowa w górach i poemat Walka o Ciemną Gwiazdę, powieść karpacka
("Biesiada Lit." 1904, nry 40-45).
Często niegdyś przedrukowywany wiersz Władysława Ludwika Anczyca W Tatry
(1876) przedłużył swój żywot, gdy skomponowano do niego muzykę.
Z poezji nie utrwalonej drukiem, ale zachowanej w rękopisie można z poł XIX
w. wymienić jeszcze duży poemat hist. Mieczysława Dzieduszyckiego Grodzisko
(1855), nie tylko opiewający Pieniny i Tatry (i w ogóle ziemię sądecką), ale
wprost zachęcający do ich zwiedzania.
Epoka wielkich poetów tatrz. rozpoczęła się jednak dopiero w 1876. Jednym z
najwybitniejszych jest Adam Asnyk; od 1876 ogłaszał poszczególne wiersze, które
potem weszły w skład cyklu W Tatrach wydanego w
całości po raz pierwszy w 1880 (Poezye, t. 3). Cykl ten, jak pisze A.J.
Mikulski "to obok sonetów Mickiewicza jedno z najbardziej skończonych arcydzieł
polskiej liryki opisowej". Wiersze tego cyklu (np. Ranek w górach, Morskie
Oko, Limba, Ulewa ) są znane z częstych przedruków.
Twórczość Marii Konopnickiej związana z górami rozpoczęła się cyklem wierszy
W górach ("Tyg. Ilustr." 1876-78); są to zasadniczo wiersze dotyczące
Pienin, ale dwa z nich są tatrz.: Noc i Na
szczytach. Później powstał jeszcze jej wiersz tatrz. Legenda o Polskiej
Koronie, drukowany pod in. tytułami: Z tatrzańskich podań (1902) i
U Pięciu Stawów (1905).
Mn.w. od 1880 liczba poetów piszących o Tatrach wzrosła ogromnie; do
najwybitniejszych należą Nowicki, Tetmajer i Kasprowicz. Franciszek Henryk
Nowicki wydał tylko dwa tomiki: Poezje (1891) i Pieśni czasu
(1904); w obu znajduje się cykl sonetów Tatry, które są często
publikowane, np. Zawrat, Wiatr halny, Kozica, Rysy, Pod Krzyżnem. Sonety
te należą do najpiękniejszych utworów tatrz.
Kazimierz Tetmajer na przełomie XIX i XX w. był w literaturze jednym z
czołowych przedstawicieli Młodej Polski i przez długi czas najpopularniejszym
poetą w Polsce. Z całej jego różnorodnej liryki najtrwalszą wartość mają właśnie
wiersze tatrz.Swe utwory poetyckie ogłosił Tetmajer w 8 seriach pt. Poezye
(1891-1910 i 1924, we wszystkich są wiersze tatrz.). Wiele z tych wierszy
wciąż się przedrukowuje w książkach i czasopismach, np. Z Tatr, Melodia mgieł
nocnych, Morskie Oko, Limba, W Kościeliskach w nocy, Ciemnosmreczyński las,
Pozdrowienie ; podobnie wiersze o tematyce
góralskiej (np. List Hanusi) i o Janosiku (np. Śmierć Janosika,
Legenda o Janosikowej śmierci, Jak Janosik tańczył z cesarzową ).Do
twórczości poetyckiej Tetmajera należą też teksty licznych piosenek układanych
przez niego na wzór ludowych z Podhala, np. śpiewany dziś często przez Podhalan
Marsz zbójecki zaczynający się od słów: "Hej idem
w las - piórko sie mi migoce !"
Jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski był też Jan
Kasprowicz, równocześnie jeden z czołowych poetów tatrz. Cykle wierszy Z
Tatr i Nad przepaściami ogłosił w zbiorku Krzak dzikiej róży (1898); z
pierwszego cyklu najbardziej znane są wiersze Krzak dzikiej róży w Ciemnych
Smreczynach, Cisza wieczorna, Taniec zbójnicki. Jego zbiór utworów
poetyckich pt. Miłość (1902) zawiera tryptyk Z gór, którego tatrz.
część ma tytuł W turniach. Tatr i Podhala dotyczy też cała Księga
ubogich (1916) zawierająca m.in. wiersze: Witajcie, kochane góry ; O Wierchu, ty Wierchu Lodowy
; Ludzie, kochani ludzie. Tematyka tatrz. i podh. wypełnia też
ostatnią książkę Kasprowicza, Mój świat (1926), z wierszami jak np.
Przewodnicy i cyklem legend o Janosiku.
W tych latach wiersze tatrz. ogłaszali także: Wacław Rolicz-Lieder
(Powitanie Tatr, Kamienna postać, Góra Mnich i
Pożegnanie Tatr w zbiorze Poezje I 1889), Kazimierz Gliński
(Wspomnienie Tatrów 1890), Ludwik Szczepański (Noc w górach w tomiku Srebrne noce 1897), Władysław Bukowiński
(w Nowym zeszycie 1901), Leopold Staff (Przewodniczka, Śnieg zaskoczył
mnie w górach i Sen o górach w zbiorze Sny o potędze 1901, a potem dalsze),
Maciej Szukiewicz (cykl Z Tatr w tomie Poezye
1901), Tadeusz Miciński (w tomiku W mroku gwiazd 1902 i liczniejsze w
wydaniu pt. W mroku gwiazd i inne poezje 1957), Wacław Wolski (np. cykl
Tatry w zimie w tomie Nieznanym 1902,
Ballady tatrzańskie 1908, cykl Z Tatr w tomie Mare Tenebrarum
1912), Władysław Orkan (w zbiorku Z tej smutnej ziemi 1903), Jerzy
Żuławski (np. Na Gierlachu, W szałasie, Tatry w mgłach, Na Mięguszowieckiej
Przełęczy, ogłoszone m.in. w 4-tomowym wydaniu zbior. Poezje 1908).
Józef Kościelski swe wcześniejsze wiersze tatrz. zebrał w tomie Co mi Tatry
dały? (1905). Wśród licznych in. poetów tego okresu byli też Hugo
Zapałowicz, Feliks Gwiżdż, Zdzisław Kleszczyński, Mariusz Zaruski.Tematykę
tatrz. można też znaleźć w niektórych wierszach Stanisława Wyspiańskiego (np. w
zbiorku Poezje, 1957) i zwł. w rapsodzie Bolesław Śmiały (dopiero
w wyd. 2, 1902). W tymże okresie objawiła się twórczość poetycka Michała
Pawlikowskiego (np. wiersz Wiatr halny we Wierchcichej
w zbiorku Wiosenny gość 1906); w okresie międzywoj. w jego
tomiku Harfa Eola są fragmenty tatrz., a także
tatrzańskie są wiersze publikowane w "Wierchach": Wicher (1923), O sto
mil (1924), Na Pęksów Brzyzek (1928). Również dopiero w "Wierchach"
ukazały się wiersze jego ojca, Jana Gwalberta Pawlikowskiego: Gdy luty mnie
oduje wiatr (1923) i Odeszła mię ma dusza (1925). Z tegoż kręgu
literackiego Maryla Wolska także w "Wierchach" ogłosiła swój wiersz Czarny
Staw (1923), ale inne swe wiersze inspirowane przez Tatry publikowała już od
1893 (np. Echa z Tatr, Szczyt ).
W okresie międzywoj. najwybitniejszym poetą tatrz. był nadal Kasprowicz.
Przybyło poza tym trochę osobnych zbiorków wierszy tatrz., np. Zygmunta
Lubertowicza Sonety tatrzańskie i inne poezje (1922), Konstantego
Steckiego Triolety tatrzańskie (1923), Mieczysława Opałka Kosodrzewina
(1927), Kazimierza Andrzeja Jaworskiego Na granitowym maszcie (1928;
dalsze wiersze tatrz. i tatern. tego ostatniego ukazały się w zbiorku Wiersze
wybrane 1955), Leopolda Lewina Sen zimowy (1934).
Dużo jednak więcej wierszy tatrz. jest rozproszonych w czasopismach oraz w
tomikach i tomach, które w całości nie dotyczą Tatr; przykładowo można wymienić
tomiki Antoniego Waśkowskiego Poezje (1920), Józefa A. Gałuszki
Biesiada kameleonów (1921) i Cienie orłów (1932), Jerzego Brauna
Najazd centaurów (1922), Kazimiery Alberti Bunt lawin (1927),
Jerzego Lieberta Poezje (1934, z wierszami Jeziora górskie i Jurgowska karczma ).
Z lat międzywoj. pochodzą też liczne wiersze tatrz. różnych poetów, lepiej
znane z późniejszych przedruków, np. Jarosława Iwaszkiewicza, Tadeusza
Bocheńskiego, Władysława Broniewskiego (Hawrań i Murań) Juliana Przybosia
(Z Tatr), Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i wielu in. Wiersze o
tematyce tatern. ukazywały się w czasopismach "Taternik" (Rafał Malczewski,
Ferdynand Goetel, Wiesław Stanisławski, Jan Alfred Szczepański, Maciej
Zajączkowski) i "Krzesanica" (Michał Choromański i in.). Warto też wspomnieć o
wierszach tatrz. Mariusza Zaruskiego w jego książce Na bezdrożach
tatrzańskich (1923).
Po II wojnie świat. twórczość poetycka związana z Tatrami zrazu ilościowo
osłabła, ale następnie się rozwinęła. Przykładowo można wymienić wiersze
Juliusza Żuławskiego, np. Plakat, W górach, Noc w górach (w zbiorku
Wiersze z notatnika 1957), wiersze Jarosława Iwaszkiewicza, np.
Samotność w górach, Pomnik Karłowicza (w tomie Wiersze 1958, ale
drukowane też wcześniej), następnie Jerzego Kiersta Kalendarz liryczny
(1956), którego dialog II pt. Ziemia jest piękna
prawie w całości dotyczy Tatr, wreszcie zbiorek Marii
Kalota-Szymańskiej Sezon w Tatrach (1964).
Swoje liczne wiersze tatrz., zarówno przedwojenne jak i nowe, Leopold Lewin
publikował w kilku tomach, m.in. Poezje wybrane (1966), Wybór wierszy
(1969) i Wiersze z półwiecza (1981).
Dużo wierszy tatrz. w tym okresie ogłosił też Jalu Kurek, np. w tomikach
Wiersze wybrane (1956), Strumień goryczy (1957), Posągi z
wiatru (1966), Wysoka Gierlachowska (1970).Z całej dotychczasowej
pol. poezji tatrz. najtrwalszą wartość posiadają przede wszystkim wiersze
Asnyka, Nowickiego, Tetmajera i Kasprowicza.
Poezja czeska i słowacka.
Najstarsza czes. i słow. poezja dotycząca Tatr jest związana ze wspomnianą
już ideologią, która uważała Tatry za kolebkę wszystkich Słowian i za źrodło
natchnienia do zjednoczenia całej Słowiańszczyzny, a także (zwł. Krywań) za
symbol wolnościowych dążeń Słowaków. Pierwsze zapowiedzi takich poglądów
spotykamy w poemacie Jána Kollára Slávy dcera (1824) i w poezji Jána
Hollýego, np. w jego epopei Svatopluk (1833), utworów tych jednak nie
można uważać za tatrzańskie, gdyż Tatry są tam tylko wspomniane.
Następnie w poezji » szturowców rozwija się owa symbolika Tatr i Krywania.
Już Samo Chalupka ma ten motyw tatrz. w swych czes. i słow. wierszach: Nářek
slovenský (1834), Večer pod Tatrou (1836), Bolo i bude (1839,
1860), Mor ho (1864), a po nim podobnie Ludovít Štúr w wierszu Ku
Křiwáni (1842), Bohuš Nosák (pseud. Nezabudov) w wierszu ezabudki
krivánske (1844), Ján Botto, np. w wierszach Povesti slovenské (1846)
i K životu (1846), Janko Král w poemacie K Slovenom (1854) i
wielu in. Janko Matúška napisał pieśń Nad Tatrou sa blýska (1844), której
początek włączono w 1919 do oficjalnego hymnu republiki czechosłowackiej. Cała
ta poezja ma charakter jedynie społ. i polit., a same Tatry czy Krywań są tam
tylko wspomniane na marginesie in. spraw. Podobnie zresztą i w znacznie
późniejszym wierszu Hwiezdosława Sen o Kriváni (1906) lub w późniejszej
wersji pt. Smrt Kriváňa. Innym pop. tematem poezji słow. jest Janosik.
Anonimowy słow. wiersz o nim przełożył na język czes. i opublikował już w 1809
Bohuslav Tablic pt. Jánošík, loupežník liptovský, a Ján Botto poświęcił
Janosikowi wiersz Pieseň Jánošíkova (1846) i poemat Smrt Jánošíkova
(1848-58, druk 1862). Potem aż po czasy najnowsze wielu słow. poetów
opiewało Janosika i jego legendarne dzieje.
Tatry - już nie jako symbol idei słowiańskich czy innych, i nie jako ledwie
zarysowane tło do życia Janosika - pojawiają się dość często w poezji czes. aż
do I wojny światowej. Josef Václav Frič ogłosił wiersz Růže na Kriváni
(almanach "Máj" 1, 1858), Adolf Heyduk opublikował cykl wierszy Ohlasy z
Tater ("Osvěta" 4, 1874), wiersze Tatry ("Nitra" 7, 1877), Syn
Tater ("Zlaté Mládí" 1891, nr 7) i in., Rudolf Pokorný w swoim zbiorku
poezji Z hor (1881) dał wiersze Na Štrbském plese, Tatry i in., František Táborský ogłaszał tatrz. wiersze od 1879:
Tatry ("Koleda" 1879, nr 20), V Tatrách (tamże 1879, nr 32), cykl
wierszy Tatranské znělky ("Zora" 1882, nr 7) oraz cykl sonetów: Tatry,
Několik dojmů z Podtatranska, Ticho na Tatrách, a Svatopluk Čech jest
autorem wiersza tatrz. Na Váhu ("Květy" 1885). Wreszcie Jiří Mahen jest
autorem dwóch wierszowanych utworów: tragedii Jánošík (1910) i poematu
Požár Tater (1934).Jednakże nawet w poezji o tytułach tatrz. (np.
Vítězslav Hálek: Děvče z Tater, 1871) Tatry są nieraz tylko ogólnikowo
wspomnianym tłem. Jeszcze i poeta słow. Svetozár Hurban Vajanský w dwóch tatrz.
wierszach swego zbiorku Tatry a more (1880) nie odszedł od symboliki
tatrz., a nawet Hwiezdosław, gdy rzeczywiście opiewa przyrodę górską, to
najczęściej nie Tatr lecz Chocza lub Babiej Góry (np. jego Pozdrav,
używany nieraz jako motto w publikacjach tatrz.).Dopiero w latach międzywoj.
niektórzy poeci słow. zajmują się bliżej i szerzej przyrodą tatrz., np. Štefan
Krčméry w wierszu Štrbské pleso (w zbiorku Piesne a balady 1930),
a także in. poeci w wierszach rozsianych po czasopismach. Z tych lat pochodzi
też skonfiskowany wówczas rewol. wiersz Fraňa Krála Zpod Tatier
(ogłoszony w jego zbiorku Verše 1954, gdzie również i w jego
późniejszych wierszach polit. odnajdujemy echa tatrz.).W czasie II wojny świat.
i po niej sporo słow. wierszy o tematyce tatrz. ukazało się w czasopismach, a
także w osobnych zbiorkach (z wierszami tatrz. i in.), np. Andrej Plávka: Tri
prúty Liptova (1942), Liptovská píštala (1957), Kosodrevie
(1958), Sto dolín, sto vrškov (1965); Mária Totková: Limby
(1950); Ján Poničan: Básne (1954), Riava neutícha (1958); Maša
Halamová: Smrt tvoju žijem (1966).
Poezja niemiecka.
Wiersze niem. o tematyce tatrz. pojawiały się przede wszystkim w twórczości
Niemcow spiskich. Johann Wittchen w swym zbiorku Liebe, Ernst und Scherz
(Leutschau 1839) umieścił m.in. wiersz poświęcony Tatrom pt. Die Klippen
des Karpaths, balladę Das Grab im Tatragebirge
oraz długi wiersz opisowy o Smokowcu i Tatrach pt. Schmegs. W
drugim zbiorku swej poezji, Karpathenblumen (Leutschau 1843) Wittchen nie
porusza tematyki tatrz., ale w przedmowie uzasadnia tytuł tej książeczki
inspiracją, jaką były dla niego Tatry, które nazywa Karpatami. Wittchen wydał
też trzeci tomik wierszy: Pfingstrosen (Leutschau 1848).Najbogatsza
jednak i najbardziej charakterystyczna poezja niem. o tematyce tatrz., to
wiersze pisane przez poetów spiskoniem., b. często w miejscowej gwarze, a
publikowane od poł. XIX w. aż do II wojny świat. w regionalnych czasopismach
("Karpathen-Post", "Zipser Bote" i in.) oraz w licznych zbiorkach
poetyckich.Ernst Lindner (gwarowo Lëndner), piszący w
gwarze spiskoniem., wydał kolejno Der Karfunkelturm (1854, podanie o
rubinie na Jastrzębiej Turni), Fliegende Blätter in Zipser Mundart
(1864), Fartblihndijer Z_pserscher Liederposchen (1879) oraz
najpełniejsze wydanie (80 wierszy) Zepserscher Liederposchen (1928).
Rudolf Weber ogłaszał swe wiersze gwarowe od 1876 w czasopismach spiskich, a
zbiorowo w swej książce Z_pserscher Liederbronn (1896, wyd. 2: 1938).
Emerich Fest (kryptonim A.B.C.) nie pisał gwarą, zaś wiersze swe ogłaszał w
1880-83 w "Zipser Bote", m.in. Die Tatra, Schmecks, Felker Tal und Polnischer
Kamm, Csorba-See, Béla-Höhle (o Bielskiej Jaskini); pośmiertnie ukazał się
zbiór jego wierszy: Gedichte (1884).
Friedrich (Frigyes) Scholcz od 1881 publikował swe wiersze w czasopismach.
Béla Alexander pisał wiersze w gwarze spiskoniem. i ogłaszał je w
"Karpathen-Post". Aurel Hensch (pseud. Schmaläune) ogłaszał w gwarze spiskoniem.
swe żartobliwe wiersze w "Karpathen-Post", a potem w książce Schmaläunes
lostije Geschichten (1919). Eugen Binder w 1883-1932 publikował swe niem. i
gwarowe spiskoniem. wiersze o treści poważnej i żartobliwej w czasopismach
"Zipser Bote", "Karpathen-Post" i "Zipser Heimat", a także w dwóch książkach:
Freuet euch des Lebens (1908) i Ernst und Scherz fürs Zipser Herz
(1931). Wiele swych utworów poświęcił tematyce tatrz. oraz znanym działaczom
spiskim i tatrz. Muzykę do kilku wierszy Bindera (m.in. Meeraugen)
skomponował J. Móry.
Jednym z najwybitniejszych poetów niem. ze Spisza był Friedrich Lám, który
pisał swe wiersze zarówno lit. językiem niem. jak i gwarą spiskoniemiecką.
Ogłaszał je od 1898 w czasopismach i wydał w trzech zbiorach: Zipser Treue
(1921), Marie oraz Popperwasser
(1924). Liczne swe wiersze związał z Tatrami, a niektóre z lud. podaniami
spiskimi. Muzykę do dwóch jego utworów skomponował J. Móry, a kilka
przetłumaczono na język słowacki.Wreszcie Julius Haug (pseud. Kujäun), którego
żartobliwe wiersze spiskoniem. wydano w książce pt. Petschknäiterchen of der
Poppers Wasser gepetscht (1926).
Cechą charakterystyczną całej tej poezji pisanej gwarą spiskoniem. (odmianą
górnospiską) jest to, że jej autorami są wykształceni inteligenci (pedagodzy,
pastorzy, lekarze) z miast Górnego Spisza. Na Dolnym Spiszu, gdzie wśród Niemców
panowała odmiana dolnospiska ich gwary, również uprawiano poezję w gwarze
spiskoniem. (np. Franz Ratzenberger: Iba Peag ond Tol, 1935), i tam także
występuje tematyka górska, ale rzadko kiedy tatrzańska. Zupełnie inny charakter
ma wierszowane opowiadanie wydane w Niemczech w czasie II wojny świat.: Hansa
Kurza Der Räuber der Tatra (Detmold 1940), powtarzające oklepany temat
zbójnictwa.
Poezja węgierska.
Poezja węg. o tematyce tatrz. jest mało znana. Swój wiersz o wejściu na
Łomnicę w 1841 Gyula Andrássy wpisał do księgi pamiątkowej w Smokowcu, a
wydrukowany został dopiero w "Zipser Bote" 1876, nr 31. Sporo wierszy o tematyce
tatrz. pojawiało się w czasopismach i zbiorkach poezji, np. Lajos Bartók:
Kárpáti emlékek (Bp. 1885), gdzie są wiersze o tematyce spiskiej i
tatrz., m.in. o dawnym tatrz. schronisku Różanka: A Rózsa-menedékház
Tátrafüreden. Lajos Galánffy w swej książce A Magas Tátrából, mesék és
képek (Gyoma 1901) oprócz opowiadań prozą umieścił krótsze i dłuższe wiersze
o tematyce tatrz., np. A Kriván meséje, Tátra-Lomnicz, A Vadorzó hágó meséje
(o Przełęczy pod Chłopkiem).
Zob. też: antologie oraz humor i satyra, a także poezja ludowa i hasła o
poszczególnych poetach.
Lit. - Józef Kantor: Tatry w poezyi polskiej. Jarosław 1909. - Jan
Gwalbert Pawlikowski: Z dziejów poezji tatrzańskiej. "Wierchy" 12, 1934.
- Michał Jagiełło i Jacek Woźniakowski: Tatry w poezji i sztuce polskiej.
Kr. 1975. - Jacek Kolbuszewski: Tatry w literaturze polskiej. Kr.
1982. - Jarmil Pelikán: Tatranská tematika v české literatuře. "Slavia"
44, 1975, nr 4. - Gottfried Fittbogen: Die Dichtung der Zipser Deutschen.
"Karpathenland" 1932, nr 1.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81