E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Tatry
Aktualności
 ABC turysty
   Przygotowanie
   Ekwipunek
   Informacje TOPR i TPN
   Oznaczenia szlaków
   Przewodnicy
   Przejścia graniczne
    Bezpieczeństwo
      Gdy spotkasz misia...
      Lawiny
      Ku przestrodze...
      Bezpieczeństwo, porady
   Zwierzę na szlaku
   Schroniska
 O Tatrach
   TPN i TANAP
   Klimat
   Geologia
    Zwierzęta
      Gatunki
   Rośliny
    Tatry w liczbach
    Historia
 Encyklopedia Tatr
   Alfabetycznie
   Tematycznie
   Multimedia
 Wycieczki
   Zaplanuj wycieczkę
   Miejsce startu
   Miejsce docelowe
   Skala trudności
   Wszystkie
 Jaskinie tatrzańskie
    SKTJ PTTK
      Aktualności
      Działalność
      Kurs
      Wspomnienia
      Polecane strony
      Galeria
      Kontakt
   Powstanie jaskiń
   Krążenie wody w skałach
   Nacieki
   Morfologiczne typy
   Klimat jaskiń
   Powstanie jaskiń tatrz.
Zagadki tatrzańskie
 Aktywny wypoczynek
   Taternictwo
   Speleologia
   Paralotnie
   Ski-alpinizm
   Narciarstwo
   Na rowerze
   Turystyka jaskiniowa
   Trasy biegowe
   Turystyka piesza
   Sporty wodne
Galeria
Warunki w Tatrach
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

w nazwach
w nazwach i opisach
wszędzie
alfabetycznie:    A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  R  S  Ś  T  U  W  Z  Ź  Ż  

 

koleje

 
  Kategoria: 
Nie okreslony 

  opis  
  forum (0)  

koleje. Pierwsza kolej żelazna, która dotarła do stóp Tatr, to kolej koszycko-bogumińska, zbudowana w 1867-72. Jej odcinek biegnący Liptowsko-Popradzką Kotliną pod Tatrami otwarto 8 I 1871 (Poprad - Mikułasz Lipt. - Królewiany - Żylina), a odcinek Poprad - Koszyce uruchomiono 18 III 1872. W 1887-92 wybudowano linię kolejową z m. Poprad doliną rz. Poprad przez Wielką Łomnicę i Kiezmark (1889) do Podolińca (1892), przedłużając ją potem do Orłowa (1966). W 1895 zbudowano pierwszą linię dochodzącą bezpośrednio do podnóża Tatr, z Wielkiej Łomnicy (z osobnej stacji zwanej obecnie Studený Potok) do Tatrz. Łomnicy.

Od pn. otwarto linię kolejową z Krakowa do Chabówki 15 XI 1884, a ruch pasażerski z Chabówki do Zakopanego z dniem 25 X 1899. W 1975 linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego została zelektryfikowana (pierwszy pociąg elektr. do Zakopanego 3 XII 1975).

W 1898 ukończono budowę linii kolejowej z Królewian przez Orawę do Orawskiego Podzamcza, w 1900 stamtąd do Suchej Góry, a linia kolejowa z Nowego Targu do Suchej Góry została otwarta w 1903. Linię tę zlikwidowano po II wojnie światowej.

W 1895-96 zbudowano linię kolei zębatej od Tatrz. Szczyrby do Szczyrbskiego Jeziora, a w 1933 ją skasowano (zastępując komunikacją autobusową). W 1968-70, częściowo tą samą trasą, zbudowano nową kolej zębatą z Tatrz. Szczyrby do Szczyrbskiego Jeziora; dług. trasy 4850 m, czas jazdy 16 min.W 1903-04 zbudowano trasę trolejbusu elektr. z Popradu do Starego Smokowca i od 1 VI 1904 na linii tej kursowały w przeciwnych kierunkach dwa wozy (każdy zabierał 33 pasażerów); linię zlikwidowano po sezonie letnim 1905.

W 1905-12 zbudowano linię kolei elektr. z Popradu przez Stary Smokowiec do Szczyrbskiego Jeziora, z odgałęzieniem tej linii ze Starego Smokowca do Tatrz. Łomnicy. Otwarcie odcinka z Popradu do Starego Smokowca nastąpiło 17 XII 1908, do Tatrz. Łomnicy w 1911, ze Starego Smokowca do Tatrz. Polanki również w 1911, a stąd do Szczyrbskiego Jeziora w sierpniu 1912.

W 1922 była zbudowana z Białej Spiskiej przez Szarpaniec do Lendaku wąskotorowa linia kolejowa do transportu drzewa, wożono nią też pasażerów. Zlikwidowano tę linię częściowo w 1940, a resztę w kilka lat później. Przedłużeniem jej była napowietrzna kolej linowa, transportująca drzewo z Podspadów do Lendaku.

W 1932 wybudowano wąskotorową kolej do zwózki drzewa w Zuberskiej Dolinie aż do leśniczówki Brestowa, ale już w 1934 kolej ta została zniszczona przez powódź.





KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81
Pełny tekst w Wielkiej Encyklopedii Tatrzańskiej. Kliknij tutaj

   Udostępnij




Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024