E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Tatry
Aktualności
 ABC turysty
   Przygotowanie
   Ekwipunek
   Informacje TOPR i TPN
   Oznaczenia szlaków
   Przewodnicy
   Przejścia graniczne
    Bezpieczeństwo
      Gdy spotkasz misia...
      Lawiny
      Ku przestrodze...
      Bezpieczeństwo, porady
   Zwierzę na szlaku
   Schroniska
 O Tatrach
   TPN i TANAP
   Klimat
   Geologia
    Zwierzęta
      Gatunki
   Rośliny
    Tatry w liczbach
    Historia
 Encyklopedia Tatr
   Alfabetycznie
   Tematycznie
   Multimedia
 Wycieczki
   Zaplanuj wycieczkę
   Miejsce startu
   Miejsce docelowe
   Skala trudności
   Wszystkie
 Jaskinie tatrzańskie
    SKTJ PTTK
      Aktualności
      Działalność
      Kurs
      Wspomnienia
      Polecane strony
      Galeria
      Kontakt
   Powstanie jaskiń
   Krążenie wody w skałach
   Nacieki
   Morfologiczne typy
   Klimat jaskiń
   Powstanie jaskiń tatrz.
Zagadki tatrzańskie
 Aktywny wypoczynek
   Taternictwo
   Speleologia
   Paralotnie
   Ski-alpinizm
   Narciarstwo
   Na rowerze
   Turystyka jaskiniowa
   Trasy biegowe
   Turystyka piesza
   Sporty wodne
Galeria
Warunki w Tatrach
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

w nazwach
w nazwach i opisach
wszędzie
alfabetycznie:    A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  R  S  Ś  T  U  W  Z  Ź  Ż  

 

Szymanowski Karol

 
  Kategoria: 
Nie okreslony 

  opis  
  forum (0)  

Szymanowski Karol (6 X 1882 Tymoszówka, Ukraina - 29 III 1937 Lozanna, poch. w Krakowie w Grobach Zasłużonych na Skałce). Jeden z największych pol. kompozytorów, pianista, w 1927-29 dyr. Konserw. Muzycz. w Warszawie, w 1930-32 rektor Wyższej Szkoły Muzycz. tamże.

Twórczość Sz. przeszła przez kilka okresów, ale najważniejszy to ostatni, który można nazwać "narodowym". W okresie tym Sz. sięgnął do źródeł lud. i, jak przed nim Chopin, przetwarzał tę ludowość i własnymi środkami artyst. stwarzał arcydzieła, oparte na lud. surowcu. Ten przełom w twórczości Sz. wywołało jego zetknięcie się z folklorem, z muzyką góralską na Podhalu.

Bywał w Zakopanem już przed I wojną świat. (ok. 1894, w 1904-05 i w 1913-14), ale dopiero od 1922 jeździł tam często, a w 1930-35 mieszkał stale (w willi "Atma"), odgrywając w owych latach wybitną rolę w żywo rozwijającym się tam wtedy życiu artyst. i kulturalnym. Zapoznał się wówczas bliżej z muzyką podh., wsłuchiwał się w "nuty" góralskie, które mu wygrywał najpierw słynny "muzyka" Bartuś Obrochta, potem tegoż syn, Jaś Obrochta ze swoją kapelą i inni.Z tych źródeł właśnie powstał wspaniały utwór muzyczny oparty na "nutach" góralskich: balet Harnasie (skomponowany w 1923-31). Fragmenty tego utworu wykonywano w Polsce estradowo od 1929, a całość w formie koncertowej od 1936, pierwsze jednak wykonanie sceniczne tego baletu odbyło się w 1935 w Pradze, a następnie w Paryżu (1936), Belgradzie (1937), Hamburgu (1937). W Polsce wystawiono na scenie Harnasie dopiero po śmierci wielkiego ich twórcy, po raz pierwszy w Poznaniu w 1938. Po II wojnie świat. dzieło to cieszy się w Polsce wielkim powodzeniem.

Na melodyce podh. oparte są jeszcze następujące kompozycje Sz.: sześć mazurków z 1924 (niezwykłe i doskonałe połączenie formy tanecznej nizinnej z "nutą" góralską), II kwartet smyczkowy (1927), II koncert skrzypcowy (1932-33) i IV symfonia, tzw. Symphonie concertante (1932). Bogata i różnorodna twórczość Sz. obejmuje ponadto wiele pieśni do słów Kazimierza Tetmajera, Tadeusza Micińskiego, Jana Kasprowicza i in.

Wśród licznych prac i artykułów na tematy muzyczne, jakie ogłosił Sz., z Podhalem, a częściowo i Tatrami wiążą się następujące: O muzyce góralskiej ("Pani" 1924, nr 8-9 i przedruki), przedmowa do Muzyki Podhala Stanisława Mierczyńskiego (1930 i dalsze wydania) oraz wydany dopiero pośmiertnie artykuł z 1921-22 o muzyce góralskiej i konieczności ratowania jej od zagłady ("Poradnik Muzyczny" 1947).Z jego pobytem w Zakopanem wiąże się również jego wspomnienie pt. Pamięci Karola Stryjeńskiego ("Wiad. Lit." 1933, nr 5). Ukazało się też zbior. wydanie prac i artykułów Sz. pt. Z pism (Kr. 1958) oraz zawierający wiele materiałów z Zakopanego zbiór korespondencji pt. Z listów (Kr. 1958).

W 1930 otrzymał (jako pierwszy kompozytor) hon. doktorat UJ. W 1933 został członkiem hon. PTT, a w 1936 Towarzystwa Muzeum Tatrzańskiego. W 1967 rozpoczęto starania o utworzenie muzeum Sz. w willi "Atma" w Zakopanem i w 1976 zostało ono otwarte (» Muzeum Karola Szymanowskiego "Atma"). W Zakopanem w 1980 powstało Tow. Muzyczne im. Karola Szymanowskiego, które organizuje co miesiąc koncerty kameralne "Wieczory w Atmie" i jest gł. organizatorem dorocznych "Dni Muzyki Karola Szymanowskiego", które odbywają się w marcu w Zakopanem.

Lit. - Adolf Chybiński: Karol Szymanowski a Podhale. Kr. 1958. - Krystyna Dąbrowska: Karol z Atmy. Wa. 1958 i wydania nast. rozszerzone. - Karol Szymanowski we wspomnieniach. Kr. 1974, oprac. Jerzy M. Smoter. - Teresa Chylińska: Zakopiańskie dni Karola Szymanowskiego. Kr. 1975. - Maciej Pinkwart: Zakopiańskim szlakiem Szymanowskiego. Wa. 1982.





KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81
Pełny tekst w Wielkiej Encyklopedii Tatrzańskiej. Kliknij tutaj

   Udostępnij




Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024