Szymanowski Karol (6 X 1882 Tymoszówka, Ukraina - 29 III 1937 Lozanna,
poch. w Krakowie w Grobach Zasłużonych na Skałce). Jeden z największych pol.
kompozytorów, pianista, w 1927-29 dyr. Konserw. Muzycz. w Warszawie, w 1930-32
rektor Wyższej Szkoły Muzycz. tamże.
Twórczość Sz. przeszła przez kilka okresów, ale najważniejszy to ostatni,
który można nazwać "narodowym". W okresie tym Sz. sięgnął do źródeł lud. i, jak
przed nim Chopin, przetwarzał tę ludowość i własnymi środkami artyst. stwarzał
arcydzieła, oparte na lud. surowcu. Ten przełom w twórczości Sz. wywołało jego
zetknięcie się z folklorem, z muzyką góralską na Podhalu.
Bywał w Zakopanem już przed I wojną świat. (ok. 1894, w 1904-05 i w 1913-14),
ale dopiero od 1922 jeździł tam często, a w 1930-35 mieszkał stale (w willi
"Atma"), odgrywając w owych latach wybitną rolę w żywo rozwijającym się tam
wtedy życiu artyst. i kulturalnym. Zapoznał się wówczas bliżej z muzyką podh.,
wsłuchiwał się w "nuty" góralskie, które mu wygrywał najpierw słynny "muzyka"
Bartuś Obrochta, potem tegoż syn, Jaś Obrochta ze swoją kapelą i inni.Z tych
źródeł właśnie powstał wspaniały utwór muzyczny oparty na "nutach" góralskich:
balet Harnasie (skomponowany w 1923-31). Fragmenty tego utworu wykonywano
w Polsce estradowo od 1929, a całość w formie koncertowej od 1936, pierwsze
jednak wykonanie sceniczne tego baletu odbyło się w 1935 w Pradze, a następnie w
Paryżu (1936), Belgradzie (1937), Hamburgu (1937). W Polsce wystawiono na scenie
Harnasie dopiero po śmierci wielkiego ich twórcy, po raz pierwszy w
Poznaniu w 1938. Po II wojnie świat. dzieło to cieszy się w Polsce wielkim
powodzeniem.
Na melodyce podh. oparte są jeszcze następujące kompozycje Sz.: sześć
mazurków z 1924 (niezwykłe i doskonałe połączenie formy tanecznej nizinnej z
"nutą" góralską), II kwartet smyczkowy (1927), II koncert skrzypcowy (1932-33) i
IV symfonia, tzw. Symphonie concertante (1932). Bogata i różnorodna
twórczość Sz. obejmuje ponadto wiele pieśni do słów Kazimierza Tetmajera,
Tadeusza Micińskiego, Jana Kasprowicza i in.
Wśród licznych prac i artykułów na tematy muzyczne, jakie ogłosił Sz., z
Podhalem, a częściowo i Tatrami wiążą się następujące: O muzyce
góralskiej ("Pani" 1924, nr 8-9 i przedruki), przedmowa do Muzyki Podhala
Stanisława Mierczyńskiego (1930 i dalsze wydania)
oraz wydany dopiero pośmiertnie artykuł z 1921-22 o muzyce góralskiej i
konieczności ratowania jej od zagłady ("Poradnik Muzyczny" 1947).Z jego pobytem
w Zakopanem wiąże się również jego wspomnienie pt. Pamięci Karola
Stryjeńskiego ("Wiad. Lit." 1933, nr 5). Ukazało się też zbior. wydanie prac
i artykułów Sz. pt. Z pism (Kr. 1958) oraz zawierający wiele materiałów z
Zakopanego zbiór korespondencji pt. Z listów (Kr. 1958).
W 1930 otrzymał (jako pierwszy kompozytor) hon. doktorat UJ. W 1933 został
członkiem hon. PTT, a w 1936 Towarzystwa Muzeum Tatrzańskiego. W 1967 rozpoczęto
starania o utworzenie muzeum Sz. w willi "Atma" w Zakopanem i w 1976 zostało ono
otwarte (» Muzeum Karola Szymanowskiego "Atma"). W Zakopanem w 1980 powstało
Tow. Muzyczne im. Karola Szymanowskiego, które organizuje co miesiąc koncerty
kameralne "Wieczory w Atmie" i jest gł. organizatorem dorocznych "Dni Muzyki
Karola Szymanowskiego", które odbywają się w marcu w Zakopanem.
Lit. - Adolf Chybiński: Karol Szymanowski a Podhale. Kr. 1958. -
Krystyna Dąbrowska: Karol z Atmy. Wa. 1958 i wydania nast. rozszerzone. -
Karol Szymanowski we wspomnieniach. Kr. 1974, oprac. Jerzy M. Smoter. -
Teresa Chylińska: Zakopiańskie dni Karola Szymanowskiego. Kr. 1975. -
Maciej Pinkwart: Zakopiańskim szlakiem Szymanowskiego. Wa.
1982.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81