Schneigert Zbigniew (30 III 1910 Lwów). Inż. dróg i mostów (Politechn.
Lwow., w 1966 dr w Politechn. Śląskiej), turysta, taternik (czł. Klubu
Wysokogórskiego), narciarz, czł. ZG PTT w 1946-50. Od czerwca 1945 wieloletni
przewodniczący Miejskiego Komitetu SD w Zakopanem i równocześnie
wiceprzewodniczący zakop. MRN.
W 1945-50 był dyrektorem Pol. Kolei Linowych (PKL) w Zakopanem. W 1950-66
pracował w różnych instytucjach zajmujących się projektowaniem i budową kolei
linowych i wyciągów narc., m.in. zbudował wyciąg narc. w Kondratowej Dolinie,
projektował także wyciągi i koleje linowe do Świńskiego Kotła, na Rakoń i
Kopieniec w Tatrach oraz wiele in. w Karpatach Pol. i w Sudetach.
Jako ekspert i pracownik nauk. w dziedzinie transportu linowego i
jednoszynowego ogłosił z tej dziedziny liczne artykuły i kilka książek:
Koleje linowe napowietrzne (Wa. 1957), także wersje franc. (1964), ang.
(1966) i amer. (1966) oraz Koleje niekonwencjonalne (Wa. 1971).Od 1967
pracował w instytucjach od spraw kolejnictwa i transportu w ogóle, mając swą
pracownię w Zakopanem. Zaprojektował m.in. kolej jednoszynową z Podczerwonego
przez Zakopane, Poronin i Łysą Polanę do Tatrz. Łomnicy (we współpracy ze stroną
czechosł). Jest również autorem wielu artykułów i prac dotyczących komunikacji w
samym Zakopanem (m.in. do Kuźnic) i także w Tatrach, np. Z historii
mechanicznych środków transportu w Tatrach ("Problemy Ekonomiki Transportu"
1978, nr 3). Pisał o różnych in. sprawach zakop. i tatrz. (o schroniskach, o
wypadkach narc. itd.).Współpracował przy projektowaniu konstrukcji niektórych
schronisk w Tatrach Pol., a wsp. ze Stefanem Zwolińskim robił dokumentację
udostępnienia Mroźnej Jaskini. Od 1950 przez wiele lat uczył konstrukcji w
zakop. Technikum Budowlanym.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81