panoramy, tj. widoki albo całego łańcucha Tatr, albo dużych jego
odcinków.
Panoramy malowane i rysowane.
Najstarsza p. Tatr (i zarazem najstarsze malowidło przedstawiające Tatry)
znajduje się na ścianie nawy starego kat. kościoła parafialnego w Popradzie: na
fresku nieznanego malarza z II poł. XV w. przedstawieni są Trzej Królowie i
Zmartwychwstanie na tle mało wyraźnej p. górskiej, być może Tatr.
W Muzeum Lipt. w Rużomberku znajduje się gotycka kwatera skrzydła poliptyku z
kat. kościoła w Mikułaszu Lipt., na której jest postać papieża Klemensa VI na
tle dwóch szeregów schematycznie przedstawionych szczytów górskich (w kształcie
kopców), które może miały przedstawiać lub raczej symbolizować Tatry; obraz ten
(malowany na desce) pochodzi z ok. 1480-90.
Na stropie starego drewnianego kościołka w Trybszu najstarsza niewątpliwa p.
Tatr zachowała się (w złym stanie) jako tło sceny Wniebowzięcia Matki Boskiej,
namalowanej w 1647. W lw. części tej p. można dobrze rozpoznać Tatry Bielskie
widziane od pn. (zwł. szczyt Hawrań wiernie namalowany), a z pr. strony
(najbardziej zniszczonej) przedstawiono zapewne otoczenie Jaworowej Doliny.
Pierwszą objaśnioną przez autora p. Tatr (widzianych ze wzgórza nad Wielką
Łomnicą na Spiszu) narysował Georg Buchholtz jun. w 1717 (poprawił w 1719),
zatytułował Delineatio Nomenclatura Montium Carpathicorum, qualiter sese
Lomnitzae conspiciendi sistunt i zaopatrzył w
obszerne łac. objaśnienia z nazwami szczytów (reprodukcja fot. z pełnym tekstem
objaśnień np. w książce Ivana Houdka Osudy Vysokých Tatier 1951, tabl.
88, nie 87 ); oryginał tej reprodukcji to zapewne ten, który znajdował się w
Muzeum Karp. w Popradzie, ale zaginął w czasie II wojny świat. lub zaraz po
niej.
B. podobna, ale inna wersja tej panoramy z 1717-19 zachowała się w archiwum
gminy ewang. w Lewoczy do 1937 (potem zaginęła) i była opublikowana pt. Das
Carpathische Gebürge ("Die Karpathen" 13, 1937, nr 4, dod.). Inne ręczne
kopie czy przeróbki oryginału z 1717-19 istniały przed 1783 i jedna taka
przeróbka samego Buchholtza (zm. 1737) została wydana pośmiertnie w formie
miedziorytu nieznanego rytownika w 1783 w "Ungrisches Magazin" pt. Prospect
eines Theils der Karpathischen Gebirge, von der Seite von Lomnitz, ohnweit
Käyssmarkt, z podaniem G. Buchholtza jun. jako autora i ze skróconym niem.
tekstem objaśnień łac. z 1717. Ten miedzioryt z 1783 był później nieraz
reprodukowany z mylnym podawaniem go za oryginał z 1717 (np. "Wierchy" 1935 i u
Houdka, tabl. 87).
Akwarelową, panoramę tatrz. namalował w XVIII w. Antonius Schweitzer pt.
Montes Carpatici, qualiter sese Lomnitzae sistunt, wraz z tekstem
objaśniającym; nie jest to dzieło oryg., lecz kopia lub przeróbka jednej z
panoram G. Buchholtza jun. i jego tekstu objaśniającego z 1717. Barwna
reprodukcja akwareli Schweitzera znajduje się w książce J. Brandobura: Do
Tatier... (Br.1962).
W 1719 István (Stefan) Berzeviczy wykonał p. Tatr (140 x 21 cm), również znad
Wielkiej Łomnicy. Odnaleziono ją w bibliotece Albertina w Wiedniu i opublikowano
dopiero w 1934 (reprodukcja w "Wiad. Służby Geogr." 1934, w "Wierchach" 1935 i w
książce Houdka). Była przeznaczona do pracy G. Buchholtza sen. z 1719: Das
weit und breit erschollene Ziepser-Schnee-Gebürg (gdzie zachowały się
objaśnienia tej p., ale bez niej samej).
Następne dwie p. (szersza całych Tatr od pn., węższa od pd., obie objaśnione)
ukazały się w dziele Baltazara Hacqueta (t. 4, 1796, reprodukcje np. w książce
Houdka). Następnie Stanisław Staszic do swego dzieła tatrz. (1815) dołączył z
objaśnieniami panoramę całych Tatr (Biel., Wys. i Zach.), widzianych znad Nowego
Targu; narysował tę p. Zygmunt Vogel w 1804, może ze szkicu Staszica, gdyż nic
nie wiadomo o pobycie Vogla pod Tatrami. Na panoramach Hacqueta i Staszica Tatry
są przedstawione mniej wiernie niż u dawniejszych autorów.
Z tego okresu pochodzi też nieobjaśniona p. Tatr z Kiezmarku, narysowana w
1793 przez Roberta Townsona i dołączona jako miedzioryt do jego dzieła
Travels in Hungary (1797), jednakże połowę widoku zasłaniają chmury.
W I poł. XIX w. pojawia się już sporo panoram tatrz., ale na ogół niezbyt
wiernych w odtworzeniu widoku tych gór. Najwybitniejszy jest obraz olejny Jana
Nepomucena Głowackiego Widok z Poronina (1836), ukazujący łańcuch Tatr od
pn.; następnie niedatowana wiedeńska litografia S. Millera (z poł. XIX w.),
przedstawiająca widok Tatr od pd., z Wielkiej Łomnicy.
Ponadto z tego okresu można wymienić w kolejności chronologicznej
następujących autorów panoram: Emanuel Kronbach (1823), Adam Gorczyński (z jego
rysunku litografia Karola Auera, 1837), Jakob Alt (1840), Rudolf Alt (1842),
Bogusz Zygmunt Stęczyński (1847). Osobno trzeba wymienić Albrechta Sydowa, który
do mapy Tatr w swej pracy geogr. (1830) dołączył szkicową ale dość szczegółową i
objaśnioną panoramę.
W II poł. XIX w. przybyło tyle p. Tatr, że można tu wymienić tylko niektóre.
Do swego przewodnika Eugeniusz Janota w 1860 dodał rozkładany (dług. 70 cm)
Widok Tatr Nowotarskich od Zakopanego (w rzeczywistości z Gubałówki i
sięgający od Tatr Biel. aż po Osobitą). Litografia ta (nie ujawniono jej autora)
jest pierwszą "nowoczesną" p. tatrz., dostosowaną do potrzeb turystów i
szczegółowo objaśnioną.
W tym samym roku 1860 ukazał się staloryt Ludwika Rohbocka, przedstawiający
(bez objaśnień) Tatry od pd., z Wielkiego Sławkowa, a w 1861 litografia Karola
Ludwika Libaya: Tatry widziane z Popradu. Wiadomo, że Friedrich Fuchs
naszkicował panoramę Tatr (od pd.), ale do swego przewodnika (1863) jej nie
dołączył. Karel Kořistka w swej cennej pracy geogr. o Tatrach z 1864 dał dwie p.
tych gór od pn. i pd. (kolorowe litografie), bardzo zniekształcając ich
kontury.
Od 1865 aż do I wojny świat. powstały malowane i rysowane p. tatrz. licznych
malarzy i grafików, ale również i rysowników amatorów, wykonane nie tylko jak
dawniej z punktów widokowych w otoczeniu Tatr, ale także z głębi gór, z różnych
szczytów i przełęczy. Takie p. publikowano coraz częściej w czasopismach,
rocznikach, przewodnikach i in. książkach, a także osobno.
Przykładami panoram czysto malarskich może być widok Tatr z Nowej Wsi
Spiskiej Ignacego Spöttla (obraz olejny z 1879), czy też panorama Tatr od pn.,
jaką namalował z Gubałówki w 1883 Jan Nowopacký (tempera), a także obrazy wielu
malarzy pol., jak np. Wojciecha Gersona.
W 1894-96 zbiorowym wysiłkiem kilku malarzy pol. i dwóch niem. powstała
największa p. tatrz., olbrzymia » Panorama Tatr (dług. 115 m), w latach
1896-98 wystawiana w Warszawie, a potem zniszczona.Przodującymi jednak i
wytrwałymi twórcami panoram tatrz. w tym okresie byli Walery Eljasz-Radzikowski
i Wilhelm Forberger. Eljasz rysował panoramy z różnych punktów w otoczeniu Tatr
(Gubałówka, Głodówka, Galicowa Grapa, Szczyrba) i z ich wnętrza (z Krzyżnego,
Zawratu, Czerwonych Wierchów, Miedzianego) i w rozkładanej formie dołączał je
m.in. do wszystkich wydań swego przewodnika tatrz. (1870-1900), do pierwszego
wydania jedną, do następnych po kilka, oprócz licznych bardziej
fragmentarycznych widoków. Wydał też swą wielką p. Tatr z Krzyżnego (litografia
rozkładana, dołączona do "Pam. TT" 2, 1877).
Natomiast duże rozkładane p. Forbergera były dodatkami do roczników MKE
("Jahrb. UKV") w 1880-1900; przedstawiały widoki Tatr znad Czarnej Góry (od
pn.), z Kiezmarku, Popradu, Gródka Lipt., z okolic Łuczywny i z Rysów. Jest też
obraz olejny Forbergera z p. Tatr z Lewoczy.
Poza Eljaszem inni autorzy przewodników tatrz. z tego okresu rzadziej
dołączali do swych dzieł rozkładane p. tatrz., np. Karl Kolbenheyer jedynie w
niektórych wydaniach dołączał panoramę Tatr z Popradu i drugą z Bukowiny;
Alexander F. Heksch do obu wydań swego przewodnika (1881 i 1889) dodał p. z
Popradu, a Theodor Posewitz w 1898 umieścił p. z Rysów (narysowaną z fotografii
L. Petrika). Autorów tych wszystkich p. nie ujawniono, ale p. u Hekscha jest
nieco uproszczoną kopią dużej rozkładanej p. Tatr z Popradu, jaką narysował Mór
Déchy i umieścił w swej pracy Jelentés a Magas Tátrában (1875).
Panoramy tatrz. rysował i malował także József Déry (m.in. z Lodowego
Szczyt), a także liczni in., np. Edward Theodore Compton w 1904. Następnie
»Edmunt Cieczkiewicz przed 1912 namalował szereg dużych p. tatrz. W 1936 na
międzynar. wystawie tur. w Budapeszcie Elemér Kőszeghy wystawił swój wielki
obraz z panoramą Tatr o rozmiarach 10 x 3 m. Największa zaś wydana drukiem
panorama Tatr z tego okresu to Gustawa Lettnera Widok Tatr z pagórka obok
dworu w Poroninie (Lw. ok. 1880, rytował Józef Swoboda, na arkuszu 139 x 47
cm).
W okresie międzywoj. zaczęto tworzyć nowy rodzaj malowanych p. tatrz., tzw.
mapy panoramiczne (lub perspektywiczne). Jedną z pierwszych i najwybitniejszą
była mapa panoramiczna Tadeusza Zwolińskiego pt. Tatry od północy (Kr.
1936, 185 x 70 cm i wyd. pomniejszone). Mn.w. równocześnie ukazał się
niedatowany czechosł. folder tur., w swej wersji pol. zatytułowany Tatry
Wysokie, perła gór Europy środkowej i zawierający mapę panoramiczną pt.
Tatry Wysokie (60 x 42 cm), widziane od pd.; opracował inż. V. Váša. W
odróżnieniu od p. "naturalnych", tj. widzianych z jednego punktu, te "sztuczne"
p. są widziane z różnych punktów położonych nawet daleko na pr. i lw. od punktu
centr. (w celu uniknięcia skrótów perspektywicznych przy oglądaniu bocznych
części panoramy) oraz z różnych wysokości (aby uwidocznić dalsze plany, które
ponadto ogląda się z bliższa). Taka sztuczna p. pokazuje dużo więcej, ale przy
mocno zniekształconej perspektywie i pewnej deformacji większości obrazu,
ułatwia jednak ogólną orientację w całości pokazanego obszaru.
Po II wojnie świat. normalne p. rysunkowe pojawiły się tylko w niektórych
przewodnikach, m.in. w małych przewodniczkach Z. i W. Paryskich (1949),
następnie w przewodniku W.H. Paryskiego Tatry Wysokie (w t. 3 i dalszych)
i Józefa Nyki Tatry (1972).
Po 1970 pojawia się sporo osobnych publikacji z malowanymi mapami
panoramicznymi lub normalnymi p. rysunkowymi (albo z obu rodzajami panoram),
przy czym fragmentaryczne widoki często nazywa się błędnie panoramami. W tym
okresie najwięcej publikacji panoramicznych opracowali Zbigniew Korosadowicz i
Edward Moskała. Również w Czechosłowacji ukazało się sporo panoram i map
panoramicznych Tatr.
Panoramy fotograficzne.
Węg. fotograf Lajos Petrik był zapewne pierwszym, który publikował fot.
panoramy tatrz. Jego rozległe p. z Rysów i z Krywania ukazały się jako dodatki
do czasopisma "Turisták Lapja" w 1897 i 1898. W tych samych latach (1896? 1897?)
wydano osobno jego panoramę fot. zdjętą z wierzchołka Łomnicy: Kilátás a
Lomniczi csúcsról, Aussicht von der Lomnitzer Spitze (Bp., b.r.). Część
panoramy z Małej Wysokiej (od masywu Gierlachu aż po Miedziane) opublikowano
jako dodatek do "Turisták Lapja" 1905, nr 4-8, bez podania autora. Wydano też
osobno w owych latach duże panoramy fot. ukazujące Tatry z Popradu i Łuczywny.W
latach międzywoj. Tadeusz i Stefan Zwolińscy publikowali swe panoramy, m.in.
zdjęte z Gubałówki i Krzyżnego; także inni fotografowie pol. (np. panoramę z
Bukowiny). Gyula Komarnicki jest autorem zimowej panoramy fot., zdjętej z
Zadniego Gierlachu, która ukazała się jako dodatek do czasopisma "Turistik und
Alpinismus" 1922, nr 3. Alois Chytil jest autorem dużej panoramy fot. Vysoké
Tatry, panoráma od Velké (Pr.1930). W owym czasie panoram fot. było
więcej.
Po II wojnie świat. nadal były wydawane panoramy fot. Zwolińskich, m.in. z
Gubałówki i Furmanowej, oraz liczne p. Tatr od pd., różnych autorów.
Punkty widokowe.
Punktów widokowych naokoło Tatr, skąd roztacza się szeroka p. tych gór, jest
wiele. Bardziej znane od pn. to np. Gubałowka, Galicowa Grapa, wzgórza Bukowiny
Tatrz., Głodówka (k. Bukowiny), Turbacz, a od pd. zwłaszcza środk. partie
Liptowsko-Popradzkiej Kotliny i pn. stoki Tatr Niżnich (np. Kozi Kamień i
Południca).Ze szczytów i przełęczy tatrz. najbardziej słyną z szerokich p.:
Krzyżne (lub Wołoszyn), Rysy, Krywań, Wysoka, Gierlach, Mała Wysoka, Lodowy
Szczyt, Łomnica. Bardziej ograniczone, ale piękne widoki roztaczają się też znad
brzegów Morskiego Oka i Szczyrbskiego Jeziora, lub z Osterwy, a także z wielu
in. miejsc.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81