Panorama Tatr, zwana też panoramą lub obrazem Tatry. Pomysł
namalowania olbrzymiej Panoramy Tatr wysunął dr Henryk Lgocki, prawnik z
Krakowa, w czerwcu 1894 podczas wycieczki do Kościeliskiej Doliny w towarzystwie
malarzy Włodzimierza Tetmajera i Wincentego Wodzinowskiego; współinicjatorem,
wraz z Lgockim, miał też być lwow. adwokat dr Steczkowski.
Realizatorem pomysłu został Lgocki, a gł. twórcami Panoramy Tatr i kierownikami całego przedsięwzięcia byli malarze Antoni
Piotrowski (tylko w początkowym okresie), Stanisław Janowski i monachijski
specjalista od panoram Ludwig Boller, który przy wykańczaniu panoramy w
Monachium spadł z rusztowania tak nieszczęśliwie, że wkrótce zmarł. Po wypadku
Bollera zastąpił go monachijski malarz Schönchen.
Poza nimi najwięcej pracy w to dzieło włożyli Stanisław Radziejowski i Kasper
Żelechowski, ponadto chwilowo byli zajęci Apolinary Kotowicz, Konstanty
Mańkowski i Władysław Wankie, a w początkowym okresie uczestniczyli także
Emilian Jasiński i Lucjan Kochanowski. Postacie namalował Teodor Axentowicz.
Za poradą Walerego Eljasza i Wojciecha Gersona jako miejsce do malowania tej
panoramy obrano stosunkowo łatwo dostępny wierzchołek Miedzianego, z którego
roztacza się szeroki widok. Mając bazę w schronisku przy Morskim Oku, grupa
malarzy przez dwa sezony letnie (1894 i 1895) pracowała nad przygotowaniem
szkiców z Miedzianego, a właściwą panoramę malowano w Monachium, gdzie
znajdowała się odpowiednio wielka pracownia.
Panorama miała 115 m dług. i 16 m wysokości. Przedstawiała kompletny widok z
Miedzianego, na wszystkie strony i z wszystkimi planami, z dodaniem na bliższych
planach grup turystów i postaci osób związanych ściśle z Tatrami, jak Tytus
Chałubiński, Walery Eljasz, Wojciech Gerson, Stanisław Witkiewicz, ks. Józef
Stolarczyk oraz grupa górali z Janem Sabałą na czele.
W 1896 gotową panoramę wystawiono w Monachium, a potem (w 1896 od 13 XI i w
1897-98) w Warszawie w specjalnie wzniesionym gmachu na Dynasach. Obszerne
objaśnienie do panoramy wraz z dziejami jej tworzenia napisał Kazimierz
Tetmajer, a wydano to w osobnej broszurze po pol. i po ros.: Objaśnienie do
olbrzymiego obrazu "Tatry" (Wa.1896). Artystyczny plakat zachęcający do
zwiedzania namalowali Włodzimierz Tetmajer i Władysław Wankie, a na samej
wystawie udzielali objaśnień zwiedzającym góralscy przewodnicy w ubiorach
ludowych.
Olbrzymie to dzieło, które podobno kosztowało ponad 100 000 rubli, zawiodło
jednak oczekiwania finansowe i w 1899 zostało sprzedane na licytacji i pocięte
na płótno. Na odwrotnej stronie jednej części Jan Styka namalował swój wielki
obraz Męczeństwo pierwszych chrześcijan , a reszta zaginęła. W Muzeum
Nar. w Krakowie zachowały się dwa duże szkice Janowskiego do Panoramy
Tatr.
Jeżeli chodzi o genezę Panoramy Tatr, to niewątpliwie na
zrodzenie się tego pomysłu wpłynęła Panorama Racławicka, która była
ukończona w maju 1894, i w czerwcu tegoż roku wystawiona we Lwowie na Powsz.
Wystawie Krajowej. Warto zaznaczyć, że nie Panorama Racławicka (mająca
120 m dług. i 15 m wys.) jest największym obrazem pol., jaki kiedykolwiek
namalowano (jak to się nieraz pisze), lecz była nim właśnie Panorama Tatr
(115 m x 16 m), wprawdzie nieco krótsza od tamtej, ale o większej
powierzchni (1840 m 2, podczas gdy tamta ma tylko 1800 m 2).
Lit. - Grzegorz Niewiadomy: Dziwna historia "Panoramy Tatr".
"Przekrój" 1985, nr 2100 i uzup. Stanisława Milewskiego w nr
2105.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81