koleje linowe. Pierwszą naziemną kolej linową w Tatrach zbudowano w 1908
ze Starego Smokowca na Siodełko, uruchomiono ją 21 XII 1908. Różnica wzniesień
275 m, długość trasy 2100 m, czas jazdy 11 min. Kolej ta jest czynna do dziś (w
1968 częściowa przebudowa). W 1909 zbudowano elektr. wyciąg linowy na bobsleje z
Tatrz. Łomnicy wzdłuż toru bobslejowego do Startu (» bobslejowy sport).
Pierwszą napowietrzną kolej linową w Tatrach zbudowano na pn. stokach Tatr
Biel. z Podspadów do Lendaku, do transportu drzewa. Z Podspadów biegła ona
stokami Tatr Biel. (przechodząc nieco na pd. od Zdziarskiej Przełęczy) aż po
ujście Ślebodowego Potoku do Bielskiego Potoku, gdzie przechodziła z obszaru
Tatr na teren Magury Spiskiej. Długość trasy 13 km. Kolej ta była zbudowana w
1922, a zlikwidowano ją w 1940.
Pierwszą osobową napowietrzną kolej linową w Tatrach zbudowano w 1935-36 z
Kuźnic na Kasprowy Wierch. Dzieli się na dwa odcinki: Kuźnice - Myślenickie
Turnie (gdzie przesiadka) i Myślenickie Turnie - Kasprowy Wierch. Pierwszy
odcinek uruchomiono 26 II 1936, drugi odcinek w kilka dni później. Na obu
odcinkach kursują wagoniki, ktore pierwotnie zabierały po 31 osób, od 1961 po 36
osób. Wysokość n.p.m. peronów kolejnych stacji: 1028, 1352 i 1959 m. Długość
odcinków trasy: 2001 i 2290 m (razem 4291 m). Średnie nachylenie trasy: 17,1 i
28,8%. Na każdym odcinku po 3 stalowe podpory, podtrzymujące liny. Szybkość
jazdy 5 m sek., tj. 18 km godz. Czas przejazdu z przesiadaniem na Myślenickich
Turniach: 20 min. Rocznie przewozi się ponad 600 000 osób.
W styczniu 1938 uruchomiono wyciąg saniowy z Kasprowego Kotła na Kasprowy
Wierch, w 1954 przerobiono go na wyciąg narc., a w kilka lat później zastąpiono
go wyciągiem krzesełkowym, zaczynającym się znacznie niżej; długość trasy ok.
1200 m.
W grudniu 1938 została otwarta naziemna kolej linowa (z wagonikami) z
Zakopanego na Gubałówkę. Długość trasy 1338 m, różnica wzniesień 299 m,
nachylenie trasy 12-24%, szybkość jazdy 3,5 m sek., czas przejazdu 6,5 min.
W 1959-60 zbudowano wyciąg narc. w Kondratowej Dolinie (na Łopacie), długość
750 m, ale został on po paru latach zlikwidowany. W 1956-57 powstał wyciąg narc.
przy stoku slalomowym na pn. zboczu Nosala; w 1966-67 został przebudowany.
Istnieje też wyciąg narc. przy wielkiej skoczni na Krokwi, a poza tym w
Zakopanem jest kilka lekkich wyciągów narc., czynnych w różnych miejscach w
zimie, np. na Antałówce i Kozińcu, na Bystrem pod Nosalem. W 1968-70 wybudowano
krzesełkowy wyciąg narc. z Goryczkowej Doliny na Kasprowy Wierch; długość trasy
1732 m, różnica wzniesień 602 m, czas jazdy 14 min. Ok. 1968 zbudowano kolejkę
linową towarową z Doliny Roztoki do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów
Polskich.
Po pd. stronie Tatr pierwszą napowietrzną kolej linową (z wagonikami po 31
osób) zbudowano w 1936-40 z Tatrz. Łomnicy na wierzchołek Łomnicy, z dwiema
pośrednimi stacjami: Start (Štart) i przy Łomnickim Stawie. Odcinek do
Łomnickiego Stawu uruchomiono 22 XII 1937, a na Łomnicę 23 X 1940. Wys. n.p.m.
kolejnych stacji: 898, 1115, 1764 i 2620 m. Długość odcinków trasy: 2070, 2070 i
1870 m (razem 6010 m). Średnie nachylenie trasy: 12,5, 30,8 i 51,5%. Szybkość
jazdy: 6, 6 i 5 m sek. Czas przejazdu: 9, 9 i 8,5 min. Liczba podpór: 5, 4 i 1,
z tym że ostatnia podpora znajduje się zaledwie kilkadziesiąt m poniżej końcowej
stacji na wierzchołku Łomnicy. W 1968-73 zbudowano dodatkową kolej linową z
Tatrz. Łomnicy do Łomnickiego Stawu (otwarcie ruchu 27 VIII 1973). Z Tatrz.
Łomnicy do Startu prowadzi nową trasą, a od Startu do Łomnickiego Stawu
równolegle do trasy dotychczasowej.Wyciąg narc. znad Szczyrbskiego Jeziora na
stoki Skrajnego Soliska zbudowano w 1942. Długość trasy 2420 m, różnica
wzniesień 560 m, górna stacja na wys. ok. 1850 m. W 1968-69 wyciąg ten
zlikwidowano, a zbudowano nowy, krzesełkowy, na nieco odmiennej trasie (długość
2160 m).
Po II wojnie świat. pozakładano szereg dalszych wyciągów narc., m.in.: w
Zdziarze pod Zdziarską Przełęczą, w Koperszadach Przednich, przy Zielonym Stawie
Kiezmarskim, w Tatrz. Łomnicy, w okolicy Siodełka nad Starym Smokowcem
(największy wyciąg w 1956 na stokach Sławkowskiego Szczytu od Siodełka w górę),
nad Nowym Smokowcem, w Tatrz. Polance, przy Popradzkim Stawie. Wyciąg
krzesełkowy z Łomnickiej Doliny na Łomnicki Grzebień zbudowano w 1957-59
(otwarcie VI 1959); wys. n.p.m. stacji: 1773 i 2190 m; długość trasy 957 m; może
przewieźć 267 osób godz.
Ponadto GOPR i HS przy akcjach ratunk. w Tatrach stosują rodzaj przenośnych
kolejek linowych (napowietrznych), bez napędu motorowego. Ratownika lub rannego
przeważnie opuszcza się w dół, przy czym ranny albo jedzie w specjalnym wózku
(rodzaj noszy) zawieszonym na stalowej lince, albo też jest transportowany na
plecach ratownika w tzw. szelkach Grammingera. W tym ostatnim przypadku nie jest
to już - ściśle biorąc - kolejka linowa. Pierwszą napowietrzną kolejką linową na
wyprawie ratunk. zastosował jeszcze TOPR w 1949, z Gankowej Przełęczy do Doliny
Złomisk, używając wtedy lin zwykłych, a nie stalowych, i opuszczając ofiarę
wypadku zawieszoną na dwóch rolkach nośnych (transportowano wtedy na kilku
odcinkach po 50 m); była to konstrukcja taternika Adama Górki.
KSIĘGARNIA GÓRSKA
ul. Zaruskiego 5
34-500 ZAKOPANE
tel. (018) 20 124 81