TPN wystąpił do Unii o 1 mln 300 tys. euro na szlaki. Najdroższy jest remont odcinka Włosienica – Rysy.
Ubiegły rok był rekordowy – na remonty i naprawy szlaków Tatrzański Park Narodowy wydał ponad 700 tys. zł. Ten rok będzie jeszcze lepszy, jeżeli oczywiście pomoże Unia Europejska. Kwota na szlaki może wtedy sięgnąć 6,5 mln zł. Tyle pieniędzy TPN nie wydał na remonty nawet w ciągu 10 lat.
– Występujemy o jeden milion euro na remont szlaku od Włosienicy aż na Rysy – mówi Józef Chowaniec, pracownik TPN odpowiedzialny za remonty szlaków. To będzie najbardziej kosztowna tegoroczna inwestycja w Tatrach.
– Przede wszystkim zamierzamy zamienić asfalt na kostkę brukową już od Włosienicy aż do schroniska w Morskim Oku – tłumaczy Chowaniec. – Na całym odcinku aż na szczyt planujemy naprawić zniszczone fragmenty trasy. Przed bulą pod Rysami natomiast chcemy wykonać taras z kamieni. Oczywiście nie będzie to taras widokowy! Zimą często schodzą tam lawiny, które „siadają” na szlaku i go niszczą. Taras ma zapobiec zniszczeniom. Na podejściu pod Rysy wykonane zostaną również kamienne murki. Cała planowana inwestycja ma kosztować 1 mln 200 tys. euro (ok. 5 mln zł). Czy Unia da 1 mln euro, czyli 80 proc. (o pozostałe 20 proc. TPN zamierza zabiegać w Ministerstwie Środowiska) na to przedsięwzięcie, okaże się w czerwcu.
– Gdybyśmy dostali środki z Unii, zaczęlibyśmy ten kosztowny i trudny remont we wrześniu – informuje Józef Chowaniec. TPN wystąpił też do Unii o 300 tys. euro na remont wyjątkowo rozdeptanego, od co najmniej kilkunastu lat nieremontowanego, szlaku na Czerwonych Wierchach – z Kopy Kondrackiej na Ciemniak.
– Ten remont jest o tyle trudny, że nie wiemy za bardzo, z jakiego materiału go wykonać – tłumaczy Chowaniec. – Najprawdopodobniej zrobimy tam krawężniki drewniane, by zapobiec dalszej erozji szlaku. Niestety, sam transport drewna będzie kosztowny. Na razie rozważamy, jak tę kwestię rozwiązać, bo nie chcemy użyć śmigłowca do transportu budulca.
Jeżeli park nie pozyska środków z Unii, zakres prac będzie skromniejszy. TPN w tym roku przeznaczył ze swego budżetu na remonty ścieżek 600 tys. zł.
Halina Kraczyńska
Idą do remontu
Oprócz remontu szlaku Włosienica – Rysy oraz na Czerwonych Wierchach, w tym roku TPN planuje wyremontować szlaki Dolina Pięciu Stawów – Szpiglasowa Przełęcz, podejście na Krzyżne z dwóch stron, Murowaniec – dolna stacja na Hali Gąsienicowej, Tomanowa Przełęcz – Chuda Przełączka, Wierch Poroniec –Wapiennik, Przełęcz Kondracka – Kopa Kondracka, Hala Gąsienicowa – Przełęcz między Kopami. Mają też zostać wykonane podesty ze stali nierdzewnej w Jaskini Mroźnej. Jeżeli starczy pieniędzy, jaskinia zyska nowe oświetlenie – zainstaluje się w niej lampy diodowe.