E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Tatry
Aktualności
 ABC turysty
   Przygotowanie
   Ekwipunek
   Informacje TOPR i TPN
   Oznaczenia szlaków
   Przewodnicy
   Przejścia graniczne
    Bezpieczeństwo
      Gdy spotkasz misia...
      Lawiny
      Ku przestrodze...
      Bezpieczeństwo, porady
   Zwierzę na szlaku
   Schroniska
 O Tatrach
   TPN i TANAP
   Klimat
   Geologia
    Zwierzęta
      Gatunki
   Rośliny
    Tatry w liczbach
    Historia
 Encyklopedia Tatr
   Alfabetycznie
   Tematycznie
   Multimedia
 Wycieczki
   Zaplanuj wycieczkę
   Miejsce startu
   Miejsce docelowe
   Skala trudności
   Wszystkie
 Jaskinie tatrzańskie
    SKTJ PTTK
      Aktualności
      Działalność
      Kurs
      Wspomnienia
      Polecane strony
      Galeria
      Kontakt
   Powstanie jaskiń
   Krążenie wody w skałach
   Nacieki
   Morfologiczne typy
   Klimat jaskiń
   Powstanie jaskiń tatrz.
Zagadki tatrzańskie
 Aktywny wypoczynek
   Taternictwo
   Speleologia
   Paralotnie
   Ski-alpinizm
   Narciarstwo
   Na rowerze
   Turystyka jaskiniowa
   Trasy biegowe
   Turystyka piesza
   Sporty wodne
Galeria
Warunki w Tatrach
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

Aktualności
Takiego remontu w Tatrach nie było
 dodano: 8 Kwietnia 2009    (źródło: Gazeta Krakowska - www.gk.pl - 2009/04/08)
Tatrzański Park Narodowy w ciągu ostatnich 5 lat wydał na remonty szlaków ok. 2 mln zł. Co roku remontuje 10-12 km ścieżek (FOT. MARCIN MAKÓWKA)

TPN wystąpił do Unii o 1 mln 300 tys. euro na szlaki. Najdroższy jest remont odcinka Włosienica – Rysy.

Ubiegły rok był rekordowy – na remonty i naprawy szlaków Tatrzański Park Narodowy wydał ponad 700 tys. zł. Ten rok będzie jeszcze lepszy, jeżeli oczywiście pomoże Unia Europejska. Kwota na szlaki może wtedy sięgnąć 6,5 mln zł. Tyle pieniędzy TPN nie wydał na remonty nawet w ciągu 10 lat.


– Występujemy o jeden milion euro na remont szlaku od Włosienicy aż na Rysy – mówi Józef Chowaniec, pracownik TPN odpowiedzialny za remonty szlaków. To będzie najbardziej kosztowna tegoroczna inwestycja w Tatrach.

– Przede wszystkim zamierzamy zamienić asfalt na kostkę brukową już od Włosienicy aż do schroniska w Morskim Oku – tłumaczy Chowaniec. – Na całym odcinku aż na szczyt planujemy naprawić zniszczone fragmenty trasy. Przed bulą pod Rysami natomiast chcemy wykonać taras z kamieni. Oczywiście nie będzie to taras widokowy! Zimą często schodzą tam lawiny, które „siadają” na szlaku i go niszczą. Taras ma zapobiec zniszczeniom. Na podejściu pod Rysy wykonane zostaną również kamienne murki. Cała planowana inwestycja ma kosztować 1 mln 200 tys. euro (ok. 5 mln zł). Czy Unia da 1 mln euro, czyli 80 proc. (o pozostałe 20 proc. TPN zamierza zabiegać w Ministerstwie Środowiska) na to przedsięwzięcie, okaże się w czerwcu.

– Gdybyśmy dostali środki z Unii, zaczęlibyśmy ten kosztowny i trudny remont we wrześniu – informuje Józef Chowaniec. TPN wystąpił też do Unii o 300 tys. euro na remont wyjątkowo rozdeptanego, od co najmniej kilkunastu lat nieremontowanego, szlaku na Czerwonych Wierchach – z Kopy Kondrackiej na Ciemniak.

– Ten remont jest o tyle trudny, że nie wiemy za bardzo, z jakiego materiału go wykonać – tłumaczy Chowaniec. – Najprawdopodobniej zrobimy tam krawężniki drewniane, by zapobiec dalszej erozji szlaku. Niestety, sam transport drewna będzie kosztowny. Na razie rozważamy, jak tę kwestię rozwiązać, bo nie chcemy użyć śmigłowca do transportu budulca.

Jeżeli park nie pozyska środków z Unii, zakres prac będzie skromniejszy. TPN w tym roku przeznaczył ze swego budżetu na remonty ścieżek 600 tys. zł.

Halina Kraczyńska

Idą do remontu

Oprócz remontu szlaku Włosienica – Rysy oraz na Czerwonych Wierchach, w tym roku TPN planuje wyremontować szlaki Dolina Pięciu Stawów – Szpiglasowa Przełęcz, podejście na Krzyżne z dwóch stron, Murowaniec – dolna stacja na Hali Gąsienicowej, Tomanowa Przełęcz – Chuda Przełączka, Wierch Poroniec –Wapiennik, Przełęcz Kondracka – Kopa Kondracka, Hala Gąsienicowa – Przełęcz między Kopami. Mają też zostać wykonane podesty ze stali nierdzewnej w Jaskini Mroźnej. Jeżeli starczy pieniędzy, jaskinia zyska nowe oświetlenie – zainstaluje się w niej lampy diodowe.







•  trasnport materiałów   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 ~pawel_p      09:05 Czw, 09 Kwi 2009
pomysł na transport budulca nasuwa się sam, bo jest banalnie prosty; należy poprosić turystów, oczywiście nie tych którzy zmierzają do Morskiego Oka, by cyknąc sobie fotkę i zjeść zapiekankę tylko tych którzy w Tatry przyjeżdzają z innych pobudek, by zabierali część materiałów ze sobą na górę, podobnie jak w Słowacji 'nosicze' zabierają towar do schronisk - myślę, że Ci, którzy kochają góy i zależy im na tym, by można było w nie wracać dla ich piękna sami się zaoferują; w końcu Tatry to wspólne dobro i fajnie jest, kiedy samemu można się jakoś przysłużyć zamiast tylko z nich skorzystać, na mnie możecie liczyć. Pozdrawiam.
PP

         •  Re: trasnport materiałów   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 ~węglorz      10:40 Czw, 09 Kwi 2009
a co na to miler





«« Powrót do listy wiadomości


 Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    1140





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024