E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Tatry
Aktualności
 ABC turysty
   Przygotowanie
   Ekwipunek
   Informacje TOPR i TPN
   Oznaczenia szlaków
   Przewodnicy
   Przejścia graniczne
    Bezpieczeństwo
      Gdy spotkasz misia...
      Lawiny
      Ku przestrodze...
      Bezpieczeństwo, porady
   Zwierzę na szlaku
   Schroniska
 O Tatrach
   TPN i TANAP
   Klimat
   Geologia
    Zwierzęta
      Gatunki
   Rośliny
    Tatry w liczbach
    Historia
 Encyklopedia Tatr
   Alfabetycznie
   Tematycznie
   Multimedia
 Wycieczki
   Zaplanuj wycieczkę
   Miejsce startu
   Miejsce docelowe
   Skala trudności
   Wszystkie
 Jaskinie tatrzańskie
    SKTJ PTTK
      Aktualności
      Działalność
      Kurs
      Wspomnienia
      Polecane strony
      Galeria
      Kontakt
   Powstanie jaskiń
   Krążenie wody w skałach
   Nacieki
   Morfologiczne typy
   Klimat jaskiń
   Powstanie jaskiń tatrz.
Zagadki tatrzańskie
 Aktywny wypoczynek
   Taternictwo
   Speleologia
   Paralotnie
   Ski-alpinizm
   Narciarstwo
   Na rowerze
   Turystyka jaskiniowa
   Trasy biegowe
   Turystyka piesza
   Sporty wodne
Galeria
Warunki w Tatrach
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

Paralotnie
Kasprowy Wierch SW-W-E
Hala Gąsienicowa - Kuźnice

  
Kasprowy Wierch - miejsce startu
na kierunki zachód i wschód

Kasprowy Wierch - szczyt o wysokości 1985 m n.p.m. położony jest w głównej grani Tatr. "Święta góra" narciarzy a także - od 12 lat - paralotniarzy, leży na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, dlatego loty na paralotniach z tego szczytu wymagają zezwolenia Dyrekcji TPN.

Dostęp na szczyt jest wyjątkowo ułatwiony dzięki kolejce linowej, kursującej z Kuźnic. Rozwinięta sieć komunikacyjna prywatnych busów pozwala na bezproblemowy dojazd wprost spod dworców PKS i PKP w Zakopanem. Przystanek busów znajduje się po drugiej stronie małego ronda przy dworcach i o każdej porze roku kursują stamtąd busy do Kuźnic, wprost pod dolną stację kolejki. Dla wytrwałych na szczyt Kasprowego Wierchu można dostać się pieszymi szlakami, z których najkrótszy, a jednocześnie najbardziej mozolny prowadzi wprost od północy przez Myślenickie Turnie. Amatorom dłuższych wypraw pieszych można polecić gorąco szlak przez Dolinę Jaworzynki - przepiękny zwłaszcza jesienią a następnie przez Halę Gąsienicową. Opisy szlaków dostępne są w każdym przewodniku.

Ponieważ sam wierzchołek Kasprowego Wierchu leży na granicy polsko-słowackiej, loty muszą się odbywać w kierunku północnym w stronę Zakopanego. Lądowanie po stronie słowackiej (nawet nie zamierzone) może mieć bardzo poważne konsekwencje dla pilota włącznie z 48-godzinnym zatrzymaniem przez słowackie służby graniczne, procedurą przekazania polskiej Straży Granicznej na przejściu w Łysej Polanie oraz postępowaniem karnym o przestępstwo z art. 264 § 1 kk. Dlatego pod żadnym pozorem nie należy przekraczać granicy i nie lądować po stronie słowackiej.

Szczyt Kasprowego Wierchu
latem od strony zachodniej
  

Praktycznie z wierzchołka można wystartować na kierunki: wschód i zachód wraz z odchyłkami. Na północny kierunek wiatru nie ma miejsca na start a ponadto lot pod wiatr mógłby zakończyć się lądowaniem na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, czego należy unikać.

Start na południe wiązałby się z późniejszym przeleceniem na zawietrzną grani i wiadomymi konsekwencjami takiego lotu, dlatego stanowczo nie należy ryzykować takiego startu. Wyjąwszy wspomniany kierunek północny wiatru obecnie nawet na paralotni szkolno-rekreacyjnej (np. FEN) można bez kłopotu dolecieć do Zakopanego wylatując poza obszar TPN i w ten sposób należy planować swój lot. W pierwszej kolejności jednak należy sprawdzić kierunek i prędkość wiatru na samym Kasprowym (nie w Zakopanem) i jeżeli jest on zgodny z opisanymi kierunkami powyżej a jego prędkość jest stała i nie przekracza 7 m/s to można myśleć o locie. Informacje o pogodzie panującej na szczycie dostępne są ze strony Serwisu Air-Sport (www.air-sport.pl) włącznie z danymi o prędkości i kierunku wiatru. Będąc na Kasprowym do dobrego tonu należy i wręcz polecane jest nawiązanie kontaktu z żołnierzami polskiej Straży Granicznej i przedstawienie im swoich zamiarów. Nierzadko można później liczyć na ich pomoc przy starcie i przytrzymanie glajta. Kopuła szczytowa Kasprowego Wierchu nie jest zbyt duża, dlatego czas przygotowań przedstartowych należy skrócić do niezbędnego minimum, a więc wpierw należy ocenić warunki i obrać miejsce do startu a dopiero później rozłożyć skrzydło, przypiąć się do niego i odlecieć. Przez szczyt Kasprowego przechodzi szlak turystyczny i w pogodne dni na wierzchołku znajduje się sporo ludzi, żeby więc nie zajmować zbyt długo miejsca na szlaku (a także by nie spotkać się ze strażnikiem TPN - paralotnia rzuca się w oczy!) start należy wykonać w miarę szybko i sprawnie, oczywiście nie naruszając zasad bezpieczeństwa. Latem start jest utrudniony z uwagi na kamienie i ostre trawy, o które nagminnie lubią zaczepiać się linki paralotni, może być to powodem nieudanych startów. Zimą sytuacja wygląda znacznie lepiej, bo cały wierzchołek pokrywa warstwa śniegu miejscami ubitego przez ratrak, więc start jest dużo bardziej komfortowy.

  
Lądowisko pod skoczniami narciarskimi

Przy zachodnim kierunku wiatru start odbywa się na stronę Kotła Goryczkowego. Sama trasa zlotu jest orientacyjnie bardzo łatwa. Wystarczy lecieć wzdłuż grani opadającej z Kasprowego do Myślenickich Turni gdzie znajduje się stacja przesiadkowa kolejki linowej - stanowi ona dobry punkt orientacyjny. Znad Myślenickich Turni dobrze widoczne są Kuźnice i dalej Zakopane, w którego kierunku należy się kierować. Przelatując za Myślenickie Turnie po lewej stronie mijamy dużą polanę - Kalatówki, mogącą stanowić miejsce awaryjnego lądowania. Lecąc dalej w stronę Kuźnic po lewej stronie mijamy także masyw Krokwi, który - jeżeli jesteśmy poniżej jego wierzchołka może dawać efekt zawietrznej. Zaraz za Kuźnicami znajduje się Polana pod Krzyżem, kolejne miejsce na awaryjne lądowanie (jeszcze teren Parku) chociaż niezbyt wygodne bo polana jest stromo nachylona i otoczona wysokimi świerkami. W normalnych warunkach przelatujemy kilkaset metrów nad polaną mając spokojny dolot do Zakopanego gdzie mamy do wyboru kilka miejsc do lądowania. Najbliższe i zarazem dość wygodne miejsce to polana pod skoczniami narciarskimi dobrze rozpoznawalnymi z lotu ptaka. Drugim obszernym lądowiskiem jest Polana pod Nosalem. Planując lądowanie na którymkolwiek z tych miejsc należy z lotu ocenić kierunek wiatru, który może być zupełnie inny niż oczekiwany np. na Kasprowym zachód a pod skoczniami wschód. Lądując pod skoczniami pokonuje się dystans w linii prostej ok. 6 kilometrów przy deniwelacji 1050 m.

Wschodni kierunek wiatru wymaga startu w kierunku Kotła Gąsienicowego. Po odejściu od zbocza należy łagodnie skręcić w lewo omijając w bezpiecznej odległości górną stację kolejki linowej na Kasprowy Wierch i przelatując nad skalną granią oddzielającą Kocioł Gąsienicowy od Suchej Doliny Kasprowej. Teraz od strony zachodniej będziemy mieli grań opadającą z Kasprowego ku Myślenickim Turniom. To ona pomoże nam w ustaleniu kierunku lotu, który w dalszej części po doleceniu do Myślenickich Turni będzie miał przebieg podobny do opisanego przy wietrze zachodnim.

Kasprowy Wierch
oraz Myślenickie Turnie
  

Planując lot szczególną uwagę należy zwrócić na obszary możliwych turbulencji (zawietrzne!) za graniami i szczytami a także na możliwość występowania bardzo silnych prądów termicznych, zwłaszcza wczesną wiosną (duże kontrasty). Należy również dokładnie zapamiętać przebieg lin kolejki, które na odcinku nad Doliną Suchą Kasprową do górnej stacji nie posiadają żadnych podpór, co w locie bardzo utrudnia ich zauważenie - i trzymać się od nich jak najdalej. Latem należy mieć na uwadze możliwość występowania burz - w Tatrach powstają one i przesuwają się bardzo szybko, cechując się jednocześnie wyjątkową siłą i są śmiertelnie niebezpieczne.

Loty z Kasprowego Wierchu mogą wykonywać jedynie paralotniarze doświadczeni. Z uwagi na ukształtowanie terenu i silne kontrasty terenowe nawiązanie kontaktu z termiką jest bezproblemowe. Umożliwia to wielogodzinne loty w pięknej tatrzańskiej scenerii i (uwaga na przebieg granicy państwowej!). wykonywanie ciekawych przelotów.


żródło:
Krzysztof Dudziński (www.air-sport.pl)
«« Powrót do listy
 Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    13020





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024