E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane
Zakopane
AktualnościAktualności
Turystyka, wypoczynek Turystyka, wypoczynek
   Spacery po ZakopanemSpacery po Zakopanem
   Aktywny wypoczynekAktywny wypoczynek
   Wycieczka wirtualnaWycieczka wirtualna
   Ciekawe miejsca Ciekawe miejsca
      ZabytkiZabytki
      MuzeaMuzea
      GalerieGalerie
      KościołyKościoły
      PozostałePozostałe
      PomnikiPomniki
   Kalendarz wydarzeńKalendarz wydarzeń
   Imprezy kulturalneImprezy kulturalne
   Imprezy sportoweImprezy sportowe
   Kamera na GiewontKamera na Giewont
   Kamery on-lineKamery on-line
Miasto Zakopane Miasto Zakopane
   Historia Historia
   Dojazd do ZakopanegoDojazd do Zakopanego
   KlimatKlimat
   FolklorFolklor
   KulturaKultura
   ArchitekturaArchitektura
   Powiat tatrzanskiPowiat tatrzanski
   Urzad miastaUrzad miasta
   StatystykaStatystyka
   Galeria zdjecGaleria zdjec
Informator turysty Informator turysty
   Plan ZakopanegoPlan Zakopanego
   AptekiApteki
   KościołyKościoły
   Banki / BankomatyBanki / Bankomaty
   Stacje paliwStacje paliw
   PKS/BUS/TAXIPKS/BUS/TAXI
   Telefony / InstytucjeTelefony / Instytucje
   Gdzie dobrze zjeśćGdzie dobrze zjeść
   Gdzie się zabawićGdzie się zabawić
   Gdzie spaćGdzie spać
   Kino / TeatrKino / Teatr
   Sport / RekreacjaSport / Rekreacja
Forum dyskusyjneForum dyskusyjne

Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Zakopane» Miasto Zakopane» Dojazd do Zakopanego

Dojazd do Zakopanego


  
Dworzec PKP Zakopane
(fot. Andrzej Samardak)
Dworzec PKP Zakopane
(fot. Andrzej Samardak)
(fot. Andrzej Samardak)
Luxtorpeda w drodze do Zakopanego.
Lata 30-te XX w.
(fot. arch. Muzeum Tatrzańskiego)
Dworzec PKP Zakopane
Lata 30-te XX w.
(fot. arch. Muzeum Tatrzańskiego)

Bardzo popularnym środkiem komunikacji, łączącym Zakopane ze światem w dalszym ciągu jest kolej, która prowadzi kilkanaście bezpośrednich linii do wielu miejscowości w całej Polsce. Trasa między Krakowem a Zakopanem liczy ok. 150 km, ale pociąg pokonuje ją dość ślamazarnie - nawet expres potrzebuje na to przeszło trzech godzin. Od kilku lat dopiero kursują na tej trasie superszybkie pociągi elektryczne ("Kasprowy" do Krakowa i "Giewont" przez Kraków do Częstochowy), które dorównują szybkością autobusom i... przedwojennym luxtorpedom i jadą tylko 2 i pół godziny. Jest to skutek nie tyle pokonywania 620 m różnicy wzniesień, ile prymitywności połączenia kolejowego. Składa się ono z trzech odcinków, budowanych w różnym czasie i dla różnych celów. Pierwszy powstał fragment między Suchą Beskidzką a Chabówką - część dawnej państwowej drogi żelaznej cesarsko-królewskiej. Następnie wybudowano linię, łączącą Podgórze (dziś dzielnica Krakowa) z Suchą, jako kolej lokalną. Uzyskano wówczas połączenie Krakowa z Chabówką, w 1884 r. skracając drogę spod Wawelu pod Giewont do jednego dnia. W 1899 roku powstało połączenie kolejowe między Chabówką a Zakopanem, będące linią prywatną. Jednym ze skutków takiego "sklejania" kolei jest budzące zdziwienie podróżników - nowicjuszy rzekome cofanie się pociągu w Płaszowie, Suchej i Chabówce, wynikające w rzeczywistości z odchodzenia pociągu łukiem ze stacji. Na całej trasie między Krakowem-Płaszowem a Zakopanem jest jeden tor (wyjąwszy tereny stacyjnych mijanek), co dodatkowo wydłuża czas jazdy. Elektryfikacja kolei (w 1975 r.) niewiele go skróciła.

Dalekobieżne autobusy PKS łączą Zakopane z przeszło dwudziestoma miastami Polski. Najczęściej wykorzystywane są połączenia z Krakowem (110 km, 2 godz. 20 minut, przez Nowy Targ i Myślenice, kilkanaście kursów dziennie) i ze Śląskiem (autobusy do Katowic, poza tym do Gliwic, Jastrzębia, Bielska-Białej, Jaworzna oraz Wałbrzycha). Coraz większą popularnością cieszą się prywatne linie autobusowe, łączące Zakopane (szybciej i taniej niż PKS) przede wszystkim z Krakowem i Warszawą. Na odcinku między Krakowem a Zakopanem kursują także mikrobusy.

Posiadacze samochodów właściwie powinni je zostawić w domu i docierać pod Tatry komunikacją zbiorową. Jeśli jednak jakieś względy przemawiają za podróżą samochodem - można jechać z centralnej Polski albo szosą, łączącą Kraków z Zakopanem przez Nowy Targ (cieszącą się nie najlepszą sławą zakopianką), albo tą samą drogą do Zaborni, a następnie w prawo, w kierunku na Chyżne przez Orawkę, Jabłonkę, Czarny Dunajec i Chochołów do Zakopanego. Droga ta jest dłuższa tylko o 20 km, ale znacznie mniej uczęszczana. Nadto w okresie większych opadów śniegu i zalodzenia pozwala ominąć niebezpieczne wzniesienie Obidowej - Rdzawki.

Ze Śląska dojeżdża się do Zakopanego albo przez Suchą Beskidzką i Jordanów do Chabówki i dalej zakopianką, albo (latem) przez Suchą Beskidzką, Zawoję i Przełęcz Krowiarki pod Babią Górą do Jabłonki, skąd przez Czarny Dunajec do Zakopanego. W związku z uruchomieniem autostrady Katowice - Kraków najczęściej jednak jedzie się pod Tatry właśnie tędy i dalej zakopianką. Droga ta tylko na odcinku Kraków - Myślenice jest nowoczesną drogą szybkiego ruchu, dalej jest wąska, niewygodna i niebezpieczna, a przede wszystkim - coraz bardziej zatłoczona. Z roku na rok zwiększa się tam liczba wypadków, wydłuża się też czas przejazdu. Jej rozbudowa i poszerzenie ma rozpocząć się w najbliższym czasie.

Dojeżdżający do Zakopanego z rejonów południowo-wschodnich mają do dyspozycji najpiękniejszą pod względem widokowym trasę Nowy Sącz - Krościenko - Nowy Targ. Prowadząc wzdłuż Dunajca, przez jego tzw. zielony przełom w okolicach Tylmanowej, a następnie między pasmem Pienin i Gorcami, droga umożliwia podziwianie pięknych widoków na kilka pasm górskich. Zimą niebezpieczny i czasami trudny do pokonania jest podjazd od strony Nowego Targu pod górę Snozkę, na odcinku między Dębnem a Krośnicą.


Przedstawiamy linki do aktualnych połączeń: 

 Kamery na "zakopiance" (droga krajowa nr 7 - Kraków/Zakopane)

Libertów

Mogilany

Głogoczów

Lubień

Piątkowa Góra

Nowy Targ
     
Zakopane
GDDKiA Kraków poleca!

Zobacz czas przejazdu "zakopianką", pomiędzy Skomielną Białą a Poroninem!
 
źródło:
Archiwum Muzeum Tatrzańskiego











Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024