E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Tatry
Aktualności
 ABC turysty
   Przygotowanie
   Ekwipunek
   Informacje TOPR i TPN
   Oznaczenia szlaków
   Przewodnicy
   Przejścia graniczne
    Bezpieczeństwo
      Gdy spotkasz misia...
      Lawiny
      Ku przestrodze...
      Bezpieczeństwo, porady
   Zwierzę na szlaku
   Schroniska
 O Tatrach
   TPN i TANAP
   Klimat
   Geologia
    Zwierzęta
      Gatunki
   Rośliny
    Tatry w liczbach
    Historia
 Encyklopedia Tatr
   Alfabetycznie
   Tematycznie
   Multimedia
 Wycieczki
   Zaplanuj wycieczkę
   Miejsce startu
   Miejsce docelowe
   Skala trudności
   Wszystkie
 Jaskinie tatrzańskie
    SKTJ PTTK
      Aktualności
      Działalność
      Kurs
      Wspomnienia
      Polecane strony
      Galeria
      Kontakt
   Powstanie jaskiń
   Krążenie wody w skałach
   Nacieki
   Morfologiczne typy
   Klimat jaskiń
   Powstanie jaskiń tatrz.
Zagadki tatrzańskie
 Aktywny wypoczynek
   Taternictwo
   Speleologia
   Paralotnie
   Ski-alpinizm
   Narciarstwo
   Na rowerze
   Turystyka jaskiniowa
   Trasy biegowe
   Turystyka piesza
   Sporty wodne
Galeria
Warunki w Tatrach
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański» Aktywny wypoczynek» Na rowerze

Trasy rowerowe w TPN


Zakaz Tatrzańskiego Parku Narodowego na wjazd rowerem w chroniony obszar, obejmuje większość dostępnych szlaków turystycznych. Absurdalny z pozoru, ma jednak logiczne wytłumaczenie podyktowane wieloletnim doświadczeniem i statystykami. Szlaki te, udostępnione są głównie do ruchu pieszego. Rower jest pojazdem bardzo cichym. Jako taki, nie jest rejestrowany przez zmysły pieszego turysty. Rozpędzony rowerzysta, mając ograniczone możliwości hamowania bardzo często najeżdża na zaskoczonych wędrowców. Dzieje się tak zazwyczaj na zakrętach drogi i niestety w przypadku żywiołowych, rozbieganych dzieci. Problem ten nasila się zwłaszcza w sytuacji najbardziej obleganych ścieżek. Typowym przykładem może być droga do Morskiego Oka, gdzie rocznie rejestrowanych jest niespełna milion odwiedzających, z reguły pieszych osób. Dodatkowym utrudnieniem są tu przejeżdżające dorożki konne, zajmujące znaczną przestrzeń drogową. Krótko podsumowując, dla cyklisty brakuje miejsca. Prawdopodobnie statystyki psują nieodpowiedzialni, zafascynowani prędkością maniacy jednośladów, ale niestety cierpi na tym pozostała rzesza. Nam, miłośnikom ekologicznych pojazdów, pozostaje jedynie dostosowanie się do tych surowych przepisów. Dla przypomnienia w TPN (Tatrzański Park Narodowy) obowiązują następujące zasady:
 
Trasy rowerowe w TPN:
  • z Siwej Polany do schroniska na Polanie Chochołowskiej
  • od Ronda Kuźnickiego przez Kuźnice do schroniska na Kalatówkach
  • z Brzezin Doliną Suchej Wody do schroniska na Hali Gąsienicowej
  • Drogą pod Reglami na odcinku Siwa Polana - Bystre
Przepisy:
  • Na dopuszczonych trasach obowiązuje bezwzględne pierwszeństwo ruchu pieszego.
  • Na drogach z ograniczonym ruchem samochodowym obowiązują przepisy ruchu drogowego.
  • Wszystkie odcinki dróg i szlaków udostępnione dla górskiej turystyki rowerowej są specjalnie oznakowane.
  • Ruch rowerów może odbywać się w godzinach od 8.00 do 18.00 w okresie od 1 maja do 30 listopada.
  • Uprawiający górską turystykę rowerową obowiązują przepisy porządkowe Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz opłaty za wstęp określone w aktualnie obowiązującym cenniku.
  • Na wszystkich trasach obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h!
Wytrawni i dbający o przyrodę kolarze goszczący w górach nie powinni jednak rozpaczać. Na terenie Podhala znajduje się bowiem kilkadziesiąt (a może kilkaset) wspaniałych ścieżek rowerowych. Ich ewidentną przewagą jest górska lokalizacja, dostarczająca niesamowitych doznań estetycznych i stuprocentowego, świeżego powietrza. Każda z nich przebiega wśród wijących się, krętych dróg z udostępnioną panoramą tatrzańską. Poniżej prezentujemy linki do niektórych wybranych tras:
 
·  Trasy krótkie » do kilkudziesięciu kilometrów
·  Trasy średnie » powyżej kilkudziesięciu kilometrów
·  Trasy długie » powyżej stu kilometrów
·  Lista podjazdów » obejmująca długość i nachylenie podjazdów
·  Trasy powiatowe » wyłącznie na terenie  rozległego powiatu tatrzańskiego
·  Na Słowacji TANAP » obejmuje również trasy o dużej skali trudności, przewidziane dla rowerów górskich.

 
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ROWEROWEJ ESKAPADY
 
Wybierając krótkie trasy nie potrzebujemy planować ich z wielodniowym wyprzedzeniem. Z reguły są to decyzje żywiołowe, podejmowane pod wpływem impulsu. Pamiętać jednak należy, że nawet kilkudziesięcio kilometrowa droga zajmie nam minimum kilka godzin. W tym czasie zawsze musimy liczyć się z nieprzewidzianymi okolicznościami. Może to być przebita dętka, ulewny deszcz lub spotkanie z ciekawym człowiekiem, które przeciągnie się do zmroku. Na wszelki wypadek powinniśmy zawsze posiadać ze sobą niezbędne akcesoria, przydatne w takich sytuacjach. Z reguły wystarczą nam bidon  na wodę lub podstawowe narzędzia do roweru, z którymi naprawimy najprostsze usterki plus ewentualnie  pompka do podwyższenia ciśnienia w oponie. Nieplanowany powrót w porze nocnej wymaga już jednak posiadania takiego gadżetu jak oświetlenie rowerowe. Zwiększy bezpieczeństwo jazdy i pozwoli uniknąć surowego mandatu karnego nałożonego przez policjanta. Bardzo rozpowszechnionym rozwiązaniem do przewożenia drobnych przedmiotów są torebki i torby rowerowe, mocowane w różnych miejscach na rowerze. Ogólnie przyjętą zasadą jest transport apteczki lub kluczy w torebkach podsiodłowych. Mają one pojemność nawet do 9 litrów i z powodzeniem zmieszczą na przykład pelerynę przeciwdeszczową lub kanapki obok innego sprzętu. Bardziej wartościowe przedmioty powinny być jednak przechowywane w miejscu, które stale mamy pod kontrolą. Do tego celu służą torebki na ramę, lub montowane bezpośrednio na kierownicy. Mając na oku dokumenty lub pieniądze, będziemy się czuć o wiele bezpieczniej.
W przypadku wyboru tras średnich, wyposażenie musi jednak być znacznie bogatsze. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy wybieramy się na wycieczkę rowerową w gronie rodzinnym. Ilość zabieranego bagażu z pewnością nie zmieści się w niewielkich torebkach. Dobrym rozwiązaniem są w tym momencie bagażniki rowerowe, na których z powodzeniem możemy zawiesić zawiesić  sakwy. W zależności od objętości ekwipunku możemy wybrać albo sakwy przednie, albo bardziej pojemne sakwy rowerowe tylne. Można też łączyć oba sposoby równocześnie.
Trasy długie to już cała wyprawa. Przeładowany rower źle się prowadzi i jest narażony na liczne awarie podzespołów. Co zrobić w takiej sytuacji? Rozpowszechnioną metodą na zachodzie jest stosowanie alternatywnych rozwiązań. Między innymi są to przyczepki rowerowe. Te najlepsze, poruszają się na jednym kole w śladzie roweru i mogą wjeżdżać w nawet najbardziej ekstremalny teren. Warto też zadbać o bezpieczeństowo podczas planowania naszej wyprawy. Jego głównymi czynnikami jest właściwy dobór następujacych akcesoriów:
Profesjonalne kaski rowerowe, chronią głowę podczas upadku i zderzenia na przykład z gałęzią drzewa w trakcie szybkiej jazdy.
Rękawiczki rowerowe – zwiększają komfort jazdy i poprawiają bezpieczeństwo, zapobiegając ślizganiu się dłoni na kierownicy roweru.
Okulary rowerowe, zmniejszają ryzyko działania promieni słonecznych i przeciwdziałają uszkodzeniom mechanicznym oka, spowodowanym zderzeniami z owadami i drobnym piaskiem.
Zapięcia rowerowe, skutecznie zabezpieczają rower przed kradzieżą w czasie postojów w trakcie naszej wyprawy.
 
A CO Z DZIECMI PODCZAS NASZEGO ROWEROWEGO URLOPU?
 
Liczne grono producentów na całym świecie już dawno wymyśliło praktyczne rozwiązania tego problemu. Jeżeli maluchy są na tyle małe, że nie mogą jeszcze samodzielnie jeździć na rowerze, to mamy do dyspozycji praktyczne przyczepki rowerowe dla dzieci, lub nieco mniej popularne wózki do roweru , które również podpinane są do jednośladu. W ostateczności pozostają nam foteliki na każdy rower, montowane na bagażniku. Mają jednak tę wadę, że dziecko ma mocno ograniczone pole widzenia, ważne z uwagi na rozwój jego percepcji i postrzegania świata. Warto zauważyć, że wszystkie wymienione trasy rowerowe są jednocześnie trasami spacerowymi w ograniczonym (kilometrami) zakresie. Nadają się w większości do poruszania się piechotą. Dobrze jest więc zabrać ze sobą wózki dziecięce, nawet jeżeli są one wybitnie spacerowe lub terenowe lub są wózkami wielofunkcyjnymi. Na terenach o dużym stopniu trudności (kamienie, nierówna nawierzchnia itp) przydadzą się wózki terenowe o dużym, przednim kole. Wśród wielu ofert na rynku, kryteria te spełniają przykładowe produkty
 

 



opisy tras rowerowych











Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2017