E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
bilboard_informacje
Informacja
ŚWIETA I SYLWESTER WOLNE MIEJSCA
 Rozkłady jazdy
   PKS
   PKP
   Linie prywatne
   STRAMA
Dojazd do Zakopanego
Baza noclegowa
 ABC turysty
   Przygotowanie
   Ekwipunek
   Informacje TOPR i TPN
   Oznaczenia szlaków
Pogoda
Kalendarz Imprez
 Informator / baza
   Apteki
   Banki / Bankomaty
   Kościoły / Msze
   Stacje paliw
   Parkingi
   Telefony / Instytucje
   Gdzie dobrze zjeść
   Gdzie się zabawić
   Kino / Teatr
   Sport / Rekreacja
Komunikaty
Przejścia graniczne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:   Z-ne.pl » Portal Zakopiański » Dojazd do Zakopanego

Dojazd do Zakopanego


  
Dworzec PKP Zakopane
(fot. Andrzej Samardak)
Dworzec PKP Zakopane
(fot. Andrzej Samardak)
(fot. Andrzej Samardak)
Luxtorpeda w drodze do Zakopanego.
Lata 30-te XX w.
(fot. arch. Muzeum Tatrzańskiego)
Dworzec PKP Zakopane
Lata 30-te XX w.
(fot. arch. Muzeum Tatrzańskiego)

Bardzo popularnym środkiem komunikacji, łączącym Zakopane ze światem w dalszym ciągu jest kolej, która prowadzi kilkanaście bezpośrednich linii do wielu miejscowości w całej Polsce. Trasa między Krakowem a Zakopanem liczy ok. 150 km, ale pociąg pokonuje ją dość ślamazarnie - nawet expres potrzebuje na to przeszło trzech godzin. Od kilku lat dopiero kursują na tej trasie superszybkie pociągi elektryczne ("Kasprowy" do Krakowa i "Giewont" przez Kraków do Częstochowy), które dorównują szybkością autobusom i... przedwojennym luxtorpedom i jadą tylko 2 i pół godziny. Jest to skutek nie tyle pokonywania 620 m różnicy wzniesień, ile prymitywności połączenia kolejowego. Składa się ono z trzech odcinków, budowanych w różnym czasie i dla różnych celów. Pierwszy powstał fragment między Suchą Beskidzką a Chabówką - część dawnej państwowej drogi żelaznej cesarsko-królewskiej. Następnie wybudowano linię, łączącą Podgórze (dziś dzielnica Krakowa) z Suchą, jako kolej lokalną. Uzyskano wówczas połączenie Krakowa z Chabówką, w 1884 r. skracając drogę spod Wawelu pod Giewont do jednego dnia. W 1899 roku powstało połączenie kolejowe między Chabówką a Zakopanem, będące linią prywatną. Jednym ze skutków takiego "sklejania" kolei jest budzące zdziwienie podróżników - nowicjuszy rzekome cofanie się pociągu w Płaszowie, Suchej i Chabówce, wynikające w rzeczywistości z odchodzenia pociągu łukiem ze stacji. Na całej trasie między Krakowem-Płaszowem a Zakopanem jest jeden tor (wyjąwszy tereny stacyjnych mijanek), co dodatkowo wydłuża czas jazdy. Elektryfikacja kolei (w 1975 r.) niewiele go skróciła.

Dalekobieżne autobusy PKS łączą Zakopane z przeszło dwudziestoma miastami Polski. Najczęściej wykorzystywane są połączenia z Krakowem (110 km, 2 godz. 20 minut, przez Nowy Targ i Myślenice, kilkanaście kursów dziennie) i ze Śląskiem (autobusy do Katowic, poza tym do Gliwic, Jastrzębia, Bielska-Białej, Jaworzna oraz Wałbrzycha). Coraz większą popularnością cieszą się prywatne linie autobusowe, łączące Zakopane (szybciej i taniej niż PKS) przede wszystkim z Krakowem i Warszawą. Na odcinku między Krakowem a Zakopanem kursują także mikrobusy.

Posiadacze samochodów właściwie powinni je zostawić w domu i docierać pod Tatry komunikacją zbiorową. Jeśli jednak jakieś względy przemawiają za podróżą samochodem - można jechać z centralnej Polski albo szosą, łączącą Kraków z Zakopanem przez Nowy Targ (cieszącą się nie najlepszą sławą zakopianką), albo tą samą drogą do Zaborni, a następnie w prawo, w kierunku na Chyżne przez Orawkę, Jabłonkę, Czarny Dunajec i Chochołów do Zakopanego. Droga ta jest dłuższa tylko o 20 km, ale znacznie mniej uczęszczana. Nadto w okresie większych opadów śniegu i zalodzenia pozwala ominąć niebezpieczne wzniesienie Obidowej - Rdzawki.

Ze Śląska dojeżdża się do Zakopanego albo przez Suchą Beskidzką i Jordanów do Chabówki i dalej zakopianką, albo (latem) przez Suchą Beskidzką, Zawoję i Przełęcz Krowiarki pod Babią Górą do Jabłonki, skąd przez Czarny Dunajec do Zakopanego. W związku z uruchomieniem autostrady Katowice - Kraków najczęściej jednak jedzie się pod Tatry właśnie tędy i dalej zakopianką. Droga ta tylko na odcinku Kraków - Myślenice jest nowoczesną drogą szybkiego ruchu, dalej jest wąska, niewygodna i niebezpieczna, a przede wszystkim - coraz bardziej zatłoczona. Z roku na rok zwiększa się tam liczba wypadków, wydłuża się też czas przejazdu. Jej rozbudowa i poszerzenie ma rozpocząć się w najbliższym czasie.

Dojeżdżający do Zakopanego z rejonów południowo-wschodnich mają do dyspozycji najpiękniejszą pod względem widokowym trasę Nowy Sącz - Krościenko - Nowy Targ. Prowadząc wzdłuż Dunajca, przez jego tzw. zielony przełom w okolicach Tylmanowej, a następnie między pasmem Pienin i Gorcami, droga umożliwia podziwianie pięknych widoków na kilka pasm górskich. Zimą niebezpieczny i czasami trudny do pokonania jest podjazd od strony Nowego Targu pod górę Snozkę, na odcinku między Dębnem a Krośnicą.


Przedstawiamy linki do aktualnych połączeń: 

 Kamery na "zakopiance" (droga krajowa nr 7 - Kraków/Zakopane)

Libertów

Mogilany

Głogoczów

Lubień

Piątkowa Góra

Nowy Targ
     
Zakopane
GDDKiA Kraków poleca!

Zobacz czas przejazdu "zakopianką", pomiędzy Skomielną Białą a Poroninem!
 
źródło:
Archiwum Muzeum Tatrzańskiego











Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024