zapamiętaj numer alarmowy w górach!!! 0 601 100 300 |
|
nawigacja: Z-ne.pl » Portal Zakopiański |
Aktualna wycieczka to: Kasprowy Wierch - Myślenickie Turnie - Kuźnice
|
Czas przejscia:
2 h
| |
Trudność:
Średni
| |
Długość:
6,5 km
|
|
|
Znajdujesz się w miejscu:
Kasprowy Wierch
|
|
|
|
|
|
|
Kategoria:
|
|
|
Wysokość:
|
1988, 1985, 1987 m
|
|
GPS:
|
N49.2319290°
E19.9813241°
|
|
|
Położenie:
Latitude: N49.2319290
Longitude: E19.9813241
Kasprowy Wierch, dawniej także Kasprowa Czuba; Kasprový vrch. PS. Szczyt w gł. grani Tatr Zach., ok. 7 km na pd.-wsch. od środka Zakopanego. Wznosi się na granicy państw., nad dolinami: Goryczkowa, Kasprowa, Gąsienicowa i Cicha Liptowska (ta ostatnia w Słowacji). K.W. jest oddzielony Goryczkową Przełęczą nad Zakosy od Pośredniego Wierchu Goryczkowego i Suchą Przełęczą od szczytu Beskid (za nim leży przełęcz Liliowe, a za nią wznoszą się już Tatry Wys.).
W 1935-36 z pomocą niemieckiej firmy Bleichert zbudowano kolej linową z Zakopanego (z Kuźnic przez Myślenickie Turnie) na K.W. Projekt tej budowy był zwalczany przez ogromną większość społeczeństwa polskiego., protestowano w setkach artykułów i na licznych wiecach, sprzeciwiała się między innymi Państwowa Rada Ochrony Przyrody. Jednakże główny inicjator i propagator budowy kolei » Aleksander Bobkowski (ówczesny prezes PZN, wiceminister i zięć prezydenta państwa) ze stosunkowo nieliczną grupą popleczników (m.in. » Stanisław Faecher i » Henryk Szatkowski), i poprzez stworzone w tym celu Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane-Kasprowy Wierch, zdołał w rekordowo krótkim czasie przeprowadzić budowę tej kolei, łamiąc przy tym bezkarnie obowiązujące prawo i wstrzymując uchwalenie przygotowanego projektu Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Sama budowa i eksploatacja tej kolei, a następnie wielka koncentracja narciarzy, turystów i spacerowiczów spowodowały ogromną dewastację Kasprowego Wierchu i jego otoczenia: hałdy śmieci i żużlu, strumienie ścieków, przyspieszona erozja gleby (wskutek rozdeptania oraz użycia środków wybuchowych do wyrównywania stoków dla narciarzy) itd. Budowa kolei na Kasprowy Wierch spowodowała też dalsze inwestycje (np. wyciągi narciarskie.) na jego stokach lub w sąsiedztwie. Stworzono olbrzymie, maszynowo uklepywane boisko narciarskie i możliwość mechanicznie ułatwionej turystyki kosztem dewastacji dużego fragmentu Tatr Polskich., których nienaruszona przyroda stanowiła do owego czasu cenną część dziedzictwa narodowego Polaków. Obecnie, jak i dawniej, poglądy społeczeństwa na te sprawy są jednak podzielone: jedni cieszą się z ułatwień na Kasprowym Wierchu i chcieliby podobne inwestycje mnożyć w Tatrach, inni pragną Tatry uchronić od takich zniszczeń.
Kasprowy Wierch od czasu budowy kolei linowej jest tłumnie odwiedzany zarówno w lecie jak i w zimie. Pod wierzchołkiem stoi końcowa stacja (1959 m) z restauracją, a prawie na samym wierzchołku wznosi się budynek » obserwatorium meteorol. (do wysokości 1991 m). W późniejszych latach zbudowano na tym szczycie dodatkowe wyciągi narciarskie.
Z Kasprowego Wierchu rozchodzą się liczne szlaki turystyczne, m.in. na Czerwone Wierchy, Świnicę, Gąsienicową Halę, do Morskiego Oka. W zimie z K.asprowego Wierchu zjeżdżają tłumy narciarzy różnymi trasami do Zakopanego. Na stokach Kasprowego i w jego otoczeniu odbywają się często zawody narciarskie.
Sama nazwa Kasprowy Wierch pochodzi od leżącej u jego stóp Kasprowej Hali. Opowiadanie o skoku Józefa Uznańskiego w czasie okupacji niemieckiej z kabiny kolei linowej do żlebu w pn. stokach Kasprowego Wierchu jest czystą fantazją powojenną; narciarz ów nie był też nigdy kurierem tatrzańskim. .Zob. też: koleje linowe oraz ochrona przyrody.
Literatura:
Prawda o Kasprowym. Wa.1936. - Jerzy Lilpop: Prawda o "Prawdzie o Kasprowym". Kr.1936.
|
| |
|
|
|
|