E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Nowiny
 Przegląd prasy i nowin
   Zakopane
   Tatry
   Podhale
   Kultura
   Narty
Felietony
Opowiadania
Multimedia
Gastronomia
Fotoreportaże
Dziennikarze PPWSZ
Kalendarz imprez
Pogoda/kamery
Ogłoszenia
Forum dyskusyjne
Redakcja
 Reklama
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane
 nawigacja:  Z-ne.pl » Nowiny

Podhale
Modernizacja po analizach
 dodano: 1 Października 2007    (źródło: Dziennik Polski - www.dziennik.krakow.pl - 2007/10/01)
Takie "korki" tworzą się już przy wjeździe do Szaflar zwłaszcza w weekendy i dni targowe (Fot. Anna Szopińska)

Minister transportu do lidera federacji.

Długo - ponad rok - czekał lider Federacji Komitetów Protestacyjnych Podhala Józef Krzeptowski-Jasinek (który niedawno oddał przewodnictwo Józefie Chromik) na odpowiedź ministra transportu Jerzego Polaczka na list w sprawie modernizacji "zakopianki". Doczekał się dopiero trzy miesiące po tym, jak kancelaria premiera przekazała ministrowi jego wystąpienie wraz ze swoim pismem.


W czerwcu ub.r., kiedy było formułowane to wystąpienie, Federacja Komitetów Protestacyjnych Podhala opowiadała się za modernizacją "zakopianki" jako drogi jednonitkowej bez konieczności wyburzeń i wykupów, przy równoczesnej modernizacji linii kolejowej. - Sugerowaliśmy, że musi się to odbywać w zgodzie z ludźmi i w zgodzie z naturą - przypomina Krzeptowski-Jasinek. Tego stanowiska komitety nie zmieniły do dziś.

W tzw. międzyczasie powstała dopuszczająca pewne ustępstwa, ale i przedstawiająca oczekiwania, koncepcja gminy Szaflary. Na pierwszym planie stawia ona - tak jak i federacja - dobro oraz interesy mieszkańców terenu, przez który biegnie szosa pod Tatry. Byłby to milowy krok w kierunku uzgodnienia projektu, a inwestor (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) przyjął to stanowisko z radością. Samorządy gmin Szaflary i Biały Dunajec wciąż nie są jednak pewne, na ile ich propozycja zostanie wzięta pod uwagę, a na ile okaże się mocniejszy "lobbing zakopiański".

"Resort transportu nie posiada kompetencji do uchylania rezolucji Rady Miasta Zakopanego popierającej modernizację drogi krajowej nr 47 na odcinku Rabka - Zakopane" - pisze minister.

Ministerstwo Transportu bowiem - jako organ administracji rządowej - nie może podejmować działań zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych organów. Minister Polaczek uspokaja jednak, że wszelkie inwestycje drogowe poprzedzone są merytoryczną oceną (analizami technicznymi, ekonomicznymi, ruchowymi i środowiskowymi) i dopiero ona staje się podstawą do wyboru optymalnego wariantu oraz podjęcia decyzji.

W przypadku "zakopianki", od 2002 r. istnieje dwujezdniowy odcinek między Chabówką a Rdzawką o długości 3,4 km. Dla odcinka Rdzawka - Nowy Targ - jak wynika z pisma ministra - w sierpniu został ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przygotowaniem dokumentów koniecznych do uzyskania decyzji środowiskowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji i pozwolenia na budowę. Wszystko to dotyczy drogi klasy GP (główna przyspieszona).

- Natomiast na odcinku Nowy Targ - Poronin, wobec braku akceptacji dla któregokolwiek z przedstawionych przez GDDKiA wariantów trasy ze strony gmin Szaflary i Biały Dunajec, prace projektowe zostały wstrzymane decyzją generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad - przypomina minister Polaczek.

Szef resortu zaznacza też, że zmiana klasy drogi - z GP na P (przyspieszona) - na odcinku Nowy Targ - Zakopane zwiększy dostępność drogi dla ruchu lokalnego.

Wbrew niepewności dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Zbigniewa Rapciaka co do możliwości finansowych i terminów planowanych inwestycji ze strony kolei, minister powiadamia, iż przygotowywana jest dokumentacja przetargowa dużego projektu "Modernizacja i budowa połączenia kolejowego" m.in. na odcinku Kraków - Nowy Targ - Zakopane/Podczerwone. Pod koniec przyszłego roku studium wykonalności powinno być gotowe. Na obszarach, przez które biegnie linia kolejowa, dokonano już uzgodnień z samorządami gmin i powiatów, mają się jeszcze odbyć konsultacje społeczne. Projekt wszędzie spotyka się z dużym zainteresowaniem i poparciem. Jego realizacja doprowadziłaby do znacznego zwiększenia przepustowości i skrócenia czasu podróży m.in. na linii nr 99 Chabówka - Zakopane.

Minister prognozuje, że wykorzystanie infrastruktury kolejowej w komunikacji pasażerskiej i przewozach towarowych podniesie atrakcyjność południowej części Polski. Jest to zbieżne z oczekiwaniami Federacji Komitetów. Termin rozpoczęcia inwestycji nie pada jednak...

(ASZ)


Aby z drogi podporządkowanej wjechać na "zakopiankę" - trzeba często anielskiej cierpliwości... (Fot. Anna Szopińska)





•  ...   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 włóczykij      07:19 Wt, 02 Paz 2007
nie ma takiej klasy technicznej drogi: "P" .... pan redaktór (ewentualnie pan minister) się machnął... chyba było na myśli : "G"





«« Powrót do listy wiadomości


 Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    1403





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024