|
nawigacja: Z-ne.pl » Nowiny |
Podhale
|
Komunikat Biura Senatora Tadeusza Skorupy
dodano: 24 Lutego 2010
|
Komunikat prasowy biura senatorskiego odnośnie koncepcji odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
W ostatnim czasie senator Tadeusz Skorupa zwrócił się do samorządowców polskich i słowackich o rozważenie możliwości odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena przez Podczerwone i Sucha Horę.
Jest to sprawa strategiczna z punktu widzenia europejskiego tranzytu przez Polskę i Słowację, rozwoju turystyki polsko-słowackiej na polsko-słowackim Podtatrzu. Oczywiście dodać należy, że brak tej inwestycji może zasadniczo ograniczyć pozyskiwanie środków unijnych na rozwój małopolskiej komunikacji kolejowej oraz na przykład przebudowę obiektów stacji PKP Nowy Targ i stacji znajdujących się na tej trasie, co podkreślają eksperci z obu krajów. I co najważniejsze jest to potrzeba, którą popierają politycy obu krajów. Jak ocenia senator, już dawno nie było tak dobrej atmosfery dla tej inwestycji.
Senator zwrócił się z prośbą do Dyrektora PKP PLK Oddział w Krakowie mgr inż. Włodzimierza Żmudy o wstępne oszacowanie kosztów inwestycji. W odpowiedzi wskazano, że inwestycja po polskiej stronie wyniesie ok. 150 mln zł (bez sieci trakcyjnej) – odbudowa podtorza, nawierzchni torowej, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kwota nie uwzględnia kosztów: gruntów, odszkodowań za nieruchomości kolidujące z przebiegiem linii kolejowej, budowy dróg równoległych do linii kolejowej w celu ograniczenia ilości przejazdów w poziomie szyn przez tory kolejowe. Nasyp kolejowy p polskiej stronie ma ok. 20 km długości. Istnieje możliwość sfinansowania tej inwestycji w 85% przez Unię Europejską.
Na całej długości nasypu kolejowego znajduje się tłuczeń, którego ilość i wartość przewyższa koszt budowy ścieżki rowerowej. Wartość istniejącego nasypu i zawartości tłucznia na nasypie szacowana jest w przybliżeniu na ¼ inwestycji odbudowy szlaku kolejowego. Niewykorzystanie wartości nasypu i tłucznia byłoby marnotrawieniem majątku publicznego.
W związku z prowadzonymi pracami projektowymi ścieżki rowerowej po nasypie kolejowym senator Tadeusz Skorupa zwrócił się do samorządów i instytucji o analizę i możliwość przeprowadzenia tej ścieżki istniejącymi drogami polnymi wzdłuż toru kolejowego, także innymi drogami poprzez pola i obok lasów, co w znacznym stopniu obniżyłoby koszty budowy ścieżki rowerowej i uatrakcyjnienie jej przebiegu.
Ścieżka rowerowa wzdłuż drogi wojewódzkiej nie jest dobrym pomysłem, gdyż rowerzyści będą zmuszeni do wdychania spalin wydzielanych z przejeżdżających tuż obok samochodów i używania stoperów chroniących słuch przed hałasem, zamiast jadąc odpoczywać, delektując się przyrodą i oddychając świeżym powietrzem – podkreśla senator.
Kolejnym aspektem przemawiającym za zmianami przebiegu szlaku rowerowego jest też wysoki nasyp i mogłoby zaistnieć niebezpieczeństwo częstych wypadków, stoczenia się rowerzystów ze skarpy. Budowa szlaku rowerowego po nasypie wiązałaby się z dodatkową budową barierek ochronnych (odbojnic) zabezpieczających przed ewentualnymi wypadkami i zwiększeniem dodatkowych kosztów budowy ścieżki rowerowej.
Powyższe postulaty są zgodne z wynikami studiów prowadzonych na ten temat przez pracowników Politechniki Krakowskiej. Senator nadmienia, że mocno zaangażowana w ten projekt Rada Naukowa Związku Podhalan powyższe postulaty poparła jednogłośnie.
Podczas 39. posiedzenia Senatu RP, 18 lutego 2010 r. senator Tadeusz Skorupa skierował do ministra infrastruktury oświadczenie senatorskie w sprawie odbudowania linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
W piątek 19 lutego w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie podsekretarza stanu ds. transportu kolejowego Juliusza Engelhardta m.in. z przedstawicielami Senatu RP senatorami Tadeuszem Skorupą i Stanisławem Kogutem oraz przedstawicielami firm, które wyraziły chęć przystąpienia do realizacji koncepcji odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena. Kanadyjska firma SNC – LAVALIN International wyraziła chęć realizacji tej koncepcji, a Fundacja Komunalna zabezpieczenie środków na ten cel.
Pojawiło się ważne pytanie czy w planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych samorządów jest aktualnie możliwość odbudowy linii kolejowej ewentualnie ile czasu zabrałaby zmiana zapisu w planie zagospodarowania przestrzennego o możliwości odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
Dalsze działania w kwestii odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena mogą być prowadzone przy udziale przedstawicieli samorządów lokalnych, których ta inwestycja dotyczy.
Na temat odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena pozytywnie wypowiedzieli się także przedstawiciele Politechniki Krakowskiej w „Opinii o celowości odtworzenia linii kolejowej na trasie Nowy Targ – Sucha Hora – Trstena jako elementu podtatrzańskiego węzła transportu szynowego”.
Źródło: Biuro Senatora Tadeusza Skorupy
Kraków, dnia 23 lutego 2010 r.
Prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga
Prof. dr hab. inż. Andrzej Rudnicki
Rada Naukowa Związku Podhalan
Opinia o celowości odtworzenia linii kolejowej na trasie Nowy Targ – Sucha Hora – Trstena, jako elementu podtatrzańskiego węzła transportu szynowego.
Po zapoznaniu się z materiałami dotyczącymi podtatrzańskiego węzła transportu szynowego,
udostępnionymi na posiedzeniu Rady Naukowej Związku Podhalan w dniu 6 lutego 2010 r. w
Nowym Targu, a także z wcześniejszymi opracowaniami dotyczącymi tego tematu,
wykonywanymi m.in. w Politechnice Krakowskiej, a to:
− Transportowe studium przedolimpijskie „Zakopane 2008” (rok opracowania 1997)
− Polsko-słowacki projekt: „Tatrzański system komunikacyjny a ochrona przyrody”,
realizowany w programie PHARE (2003÷2004).
Prezentujemy nastepujace stanowisko w przedmiotowej sprawie:
1) Zaprzestanie funkcjonowania oraz rozbiórka torów na linii kolejowej Nowy Targ –
Podczerwone tuż po transformacji ustrojowej 1989 r. było pochopne, nierozważne i
nieuzasadnione, podjęte bez perspektywicznego spojrzenia w przyszłość. Opierało się na
błędnym przekonaniu, że transport drogowy rozwiąże w bliższej, a zwłaszcza w dalszej
przyszłości wszystkie problemy komunikacyjne Podtatrza.
2) Przywrócenie linii kolejowej na trasie Nowy Targ – Sucha Hora – Trstena wraz z
istniejącym powiązaniem z magistralą kolejową w Kralovanach pozwoli na:
− wzmocnienie integracji regionów przygranicznych, postulowanej jako jeden z
najważniejszych priorytetów Unii Europejskiej;
− reaktywowanie historycznego szlaku kolejowego integrujacego od poczatku XX wieku
tereny po obu stronach Tatr. Tereny te maja wybitne walory kulturowe i turystyczne, a
zetem powinny byc udostepnione jak najszerszej rzeszy społeczenstw obu
sasiadujacych narodów;
− stworzenie kanwy dla kulturowo-przyrodniczego szlaku krajoznawczego obejmującego
tereny Podhala, Orawy, Spiszu, Pienin i Liptowa, z wielkim bogactwem ich architektury
świeckiej i sakralnej, rezerwatów przyrody, stanowisk archeologicznych, itp.
− kształtowanie proekologicznych zachowań komunikacyjnych mieszkańców tych ziem
oraz turystów i wczasowiczów, skłaniających do rezygnacji z nadmiernego użytkowania
samochodu na rzecz transportu szynowego, rowerowego i pieszego.
3) Przedmiotowa linia kolejowa stanowi element planowanych: dużej oraz małej obwodnicy
szynowej Tatr, odciążającej ich centralna cześć od nadmiernego ruchu turystycznego, co
staje się wymogiem współczesności. Zamierzonymi funkcjami tej linii byłaby realizacja
powiązań lokalnych (np. w formule Podhalańskiej Szybkiej Kolei Miejskiej), jak i
powiązań magistralnych, międzynarodowych.
4) Linia ta wpłynie na odciążenie równolegle biegnących dróg, przeciwdziałając tym samym
narastaniu zatłoczenia ruchem, stanowiącego dotkliwą uciążliwość funkcjonalną dla
użytkowników tych dróg oraz ich otoczenia. Poszerzenie dróg w celu podniesienia ich
przepustowości nie jest możliwe ze względów środowiskowych i społecznych (m.in.
protesty mieszkanców).
5) Rozbudowa sieci dróg rowerowych na Podtatrzu jest ze wszech miar uzasadniona,
jednakże nie powinna się odbywać kosztem zajmowania pasu podtorza, który powinien
zostać chroniony na potrzeby odbudowywanej linii kolejowej.
6) Realizacja zamierzonego odtworzenia linii kolejowej na trasie Nowy Targ – Sucha Hora
wymaga sprawnego i skoordynowanego zarządzania tym przedsięwzięciem. Jednym z
możliwych rozwiązań jest powołanie społecznego komitetu, który wyłoniłby
zarządce tego przedsięwzięcia. Zadaniem takiej struktury byłoby zlecanie opracowania:
koncepcji funkcjonalno-przestrzennej; studium wykonalności, wraz z analizą: techniczną,
efektywności ekonomicznej i finansowej; przygotowanie aplikacji o wsparcie ze środków
Unii Europejskiej oraz budżetów samorządów, wprowadzenie inwestycji do dokumentów
z zakresu planowania przestrzennego i docelowo – zlecenie projektu budowlanego i
wykonawczego.
|
|
|
15.10 ...do Trzciany!
|
|
Ta linia kolejowa miała strategiczne znaczenie w czasach Szwejka. Dzięki niej mógł wojować z Rosjanami w Galicji, choć się do wojaczki nie palił.
Dziś senator pali się do odgrzewania zimnych klusków za nie swoje pieniądze. Pozałatwiał już inne ważniejsze sprawy wokół.
1. szybki dojazd koleją z Krakowa do Zakopanego po wyremontowanych torach.
2. autostradę do Tatr przez Poronin i Biały Dunajec
3. ścieżki rowerowe w Z-nem i wokół niego w Tatrach. Może się przejedzie rowerem z Brzezin do Murowańca. Dałem się nabrać, że to ścieżka!!!
4.lotnisko w Nowym Targu, by nam Poprad nie podskakiwał.
5. wszyscy Górale pod takim kierownictwem są już jak jedna zgodna rodzina - ubogacają ofertę turystyczną, narciarską, etc.
Możnaby długo wymieniać sukcesy ostatnich 2 dekad. Pogratulować!
Brakuje tylko tej magistrali kol. Nowy Targ-Trzciana, z dworcem i peronami w Podczerwonym na obraz i podobieństwo Włoszczowy. Za głupie 150 mln. i ileś tam jeszcze. Że też naukowcy dają się tak wkręcać?!
|
|
Re: 15.10 ...do Trzciany!
|
~kuno
07:40 Czw, 25 Lut 2010 |
|
|
trzeci punkt mi się bardzo podoba. ale musiał być czad!!! chciałbym cię widzieć schodzącego z roweru. ale prawdziwy efekt otrzymuje się po jeżdzie w odwrotnym kierunku.
|
|
Re: 15.10 ...do Trzciany!
|
|
Strategiczne myślenie p. Senatora polega chyba na tym, by tą starą-nową magistralą kolejową przewozić produkt regionalny - oscypki i parę gaździn w charakterze ochrony. Proponuję tak ją rozwinąć, by zgodnie z planem aktywizacji regionu! pobudować kolejne dworce i perony na Spiszu i w Pieninach.
Lądowisko dla śmigłowców, prominentów i vipów /nie tylko z W-wy/ zamierza już ktoś inny pobudować koło wysypiska śmieci na Zoniówce. To trzeba senatorowi odpuścić, bo nie udźwignie.
Rozbudowa lotniska w Rembiechowie będzie kosztować 130 mln, w Balicach 20-30 mln. Każde na parę mln. pasażerów rocznie. Nie przebiją Podczerwonego!
Do czasu rowerem radzę tylko ZJEŻDŻAĆ z Murowańca w kopnym śniegu, by nie zamęczać topru.
|
|
faktycznie...
|
|
lotnisko byloby chyba bardziej na miejscu...
zwlaszcza ze warszawka powoli sie przesiada na helikoptery i inne takie :)
nie ma sie czemu zreszta dziwic - korki i jeszcze raz korki a helikoptr tanszy niz najnowsze bmw czy merol :)
licencja troche drozsza niz prawko ale za to smigasz ile wlezie :)
a na podhalu ani ladowiska dla heli ani lotniska... ehhh
|
|
|
«« Powrót do listy wiadomości
|
|
|
|
|
Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »» |
|