E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Nowiny
 Przegląd prasy i nowin
   Zakopane
   Tatry
   Podhale
   Kultura
   Narty
Felietony
Opowiadania
Multimedia
Gastronomia
Fotoreportaże
Dziennikarze PPWSZ
Kalendarz imprez
Pogoda/kamery
Ogłoszenia
Forum dyskusyjne
Redakcja
 Reklama
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

Podhale
Górale z Poronina zgodzą się na tunel
 dodano: 2 Lutego 2008    (źródło: Gazeta Krakowska - www.gk.pl - 2008/02/02)
Projekt tunelu w Poroninie zakłada, że droga pobiegnie pod ziemią równolegle do tunelu kolejowego (FOT. ANDRZEJ CHOWANIEC RYBKA)

Możnaby uniknąć wyburzeń budynków. Koszt byłby taki jak przy budowie estakady.

Przebudowa zakopianki jest absolutnie konieczna – mówią zgodnym chórem wszyscy na Podhalu. Najbardziej zapalny punkt – Poronin, też chce nowej drogi. Nie chcą tam jednak wielkich, betonowych estakad z ekranami i wyburzeń domów, ale drogi poprowadzonej podziemnym tunelem, obok tunelu kolejowego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mówi, że 9 lat temu proponowano tunel, ale górale wówczas protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu.


Pomysł wykonania drogi tunelem podziemnym przez Poronin wypłynął ponownie po tym, jak architekt, inżynier Andrzej Chowaniec-Rybka, opracował projekt takiego rozwiązania.

– Głównym założeniem jest tranzyt bezkolizyjny w podziemnym tunelu – wyjaśnia projektant. – Przez Poronin biegłby podziemny tunel drogowy długości około 500 metrów. Równolegle do niego przebiegałby tunel kolejowy długości około 2-2,5 kilometra. W miejscu obecnych skrzyżowań, które prowadzą do Zębu i do Bukowiny Tatrzańskiej, powstałyby dwa ronda.

– Takie rozwiązanie całkowicie wyklucza jakiekolwiek wyburzenia – podkreśla Andrzej Chowaniec-Rybka. – Pod warunkiem, że „kolej” i „drogi” dokonają korekty swoich terenów, a miejscami je połączą. Koszty wykonania takiego tunelu nie byłyby ogromne. Według wstępnych wyliczeń wybudowanie 1 metra tunelu to koszt porównywalny z 1metrem estakady.

– Tunel wykonany byłby metodą odkrywkową, czyli po prostu koparka wykopałaby dziurę w ziemi, tunel zostałby odpowiednio zabezpieczony i tyle – wyjaśnia architekt.

Co chyba najważniejsze, nowy projekt popierają mieszkańcy Poronina. – My nie jesteśmy przeciwni nowej zakopiance. Chcemy drogi przebudowanej, a nie rozbudowanej – mówi Józefa Majerczyk-Chromik z Poronina.

Projekt tunelu przez Poronin był konsultowany ze specjalistami z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Analizował go m.in. rektor uczelni, prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś. Naukowcy pomysł uznali za bardzo dobry podkreślając przy tym, że koszt jego wykonania będzie porównywalny z budową estakady.

Federacja Obrony Podhala, która protestuje przeciwko czterem pasom przez Podhale i wyburzeniom domów pod nową drogę, złożyła projekt w Urzędzie Gminy Poronin. Gminna komisja urbanistyki, a następnie radni Poronina zaakceptowali projekt. Z podpisem wójta trafił on do Urzędu Marszałkowskiego.

Magdalena Chacaga, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA, twierdzi, że również oni rozważali pomysł tunelu drogowego. – Gdy przedłożyliśmy taki pomysł, został on utrącony. Od tamtej pory zapomnieliśmy o tunelach i zajęliśmy się estakadą – wyjaśnia Magdalena Chacaga. Jak mówi, wówczas ludzie w Poroninie obawiali się, że wody gruntowe znikną.

Z kolei mieszkańcy Poronina twierdzą, że nigdy wcześniej nie słyszeli o takiej propozycji.

– Dla nas temat drogi na tym odcinku jest na razie zawieszony. Najpierw zaczekamy na studium transportu dla Podhala – wyjaśnia Chacaga.

Zakopianka wzbudza wiele emocji i to nie tylko wśród górali. Poglądy federacji poparła np. córka premiera Donalda Tuska – Katarzyna Tusk. Kilka tygodni temu stała się członkiem federacji. – Przystąpiła do nas, ale to nie oznacza, że chcemy, aby w jakiś sposób wpływała na premiera. Wiele znanych osób popiera nas – zaznacza Majerczyk-Chromik.

Łukasz Bobek











«« Powrót do listy wiadomości


 Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    1950





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2025