Do Unii Europejskiej - tuż-tuż.
Przedstawiciele Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi będą rozmawiać z bacami z Podhala o normach, które ci muszą spełnić, by produkować oscypek zgodnie z wymogami Unii Europejskiej.
Od początku lutego wędzony owczy ser jako pierwszy regionalny produkt z Polski uzyska unijny patent - chronioną nazwę pochodzenia. Tymczasem od wczoraj małopolscy producenci produktów tradycyjnych, m.in. oscypka, redykołki, kiełbasy lisieckiej, chleba prądnickiego czy też śliwowicy łąckiej mogą zgłaszać w Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Krakowie wnioski o prawo używania Etykiety Małopolskich Produktów Tradycyjnych.
Spotkanie w sprawie oscypka odbędzie się 25 stycznia w siedzibie Regionalnego Związku Hodowców Owiec i Kóz w Nowym Targu. Wezmą w nim udział przedstawiciele Związku, m.in. dyrektor biura Jan Janczy oraz zrzeszeni w nim bacowie, zainteresowani produkowaniem unijnego oscypka. Swoje przybycie zapowiedział m.in. Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Celem spotkania będzie wypracowanie strategii mającej na celu uchronienie oryginalnego oscypka przed nielegalną konkurencją. W tym celu bacowie przed tegorocznym sezonem pasterskim otrzymają opakowania na ser, na których będzie wodny znak - unijne logo chronionej nazwy pochodzenia oraz numer producenta. Bacowie zostaną też poinformowani o systemie wewnętrznej kontroli, który powinni zorganizować we własnym zakresie.
Tymczasem Zarząd Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego na wczorajszym posiedzeniu przyjął regulamin Etykiety Małopolskich Produktów Tradycyjnych. Będą jej mogli używać producenci wszystkich wyrobów tradycyjnych zarejestrowanych przez Urząd Marszałkowski oraz wpisanych na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Znajduje się na niej 5 produktów z Podhala: oscypek, bryndza, żentyca, bundz i redykołka.
- Prawo do używania etykiety bezpłatnie przyznaje MARR, wydając specjalny certyfikat - informuje Katarzyna Matoga, specjalista MARR ds. public relations.
Znak graficzny "Produkt Tradycyjny z Małopolski" został przygotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Wkrótce rozpocznie się akcja promocyjna etykiety.
(AGN)