E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Nowiny
 Przegląd prasy i nowin
   Zakopane
   Tatry
   Podhale
   Kultura
   Narty
Felietony
Opowiadania
Multimedia
Gastronomia
Fotoreportaże
Dziennikarze PPWSZ
Kalendarz imprez
Pogoda/kamery
Ogłoszenia
Forum dyskusyjne
Redakcja
 Reklama
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane
 nawigacja:  Z-ne.pl » Nowiny

Zakopane
Murańka mógł latać z reklamą piwa
 dodano: 29 Listopada 2008    (źródło: Gazeta Krakowska - www.gk.pl - 2008/11/29)
Klimek Murańka wystąpił z reklamą „Harnasia” (FOT. JACEK KOZIOŁ / ARCHIWUM)

Agencja: taka reklama na piersi dziecka to skandal. Prokuratura: wszyscy narciarze mieli te bannery.

Sprawę reklamy umorzono z powodu niskiej szkodliwości społecznej czynu.


Zakopiański sąd odrzucił zażalenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na decyzję prokuratury, która umorzyła sprawę naruszenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Chodziło o reklamę piwa „Harnaś”, która znalazła się na koszulce noszonej przez 13-letniego Klimka Murańkę w czasie Pucharu Świata w skokach narciarskich w styczniu br. w Zakopanem.

– Przypadek Murańki jest w Polsce precedensem, bo pierwszy raz tak jawnie wykorzystano dziecko do reklamy alkoholu – przyznaje Krzysztof Brzózka, dyrektor PARPA. Zakopiańska prokuratura, po rozpatrzeniu zawiadomienia PARPA, zdecydowała o umorzeniu sprawy.

– Co innego, gdy chłopiec jest celowo wykorzystywany do reklamy alkoholu, a co innego przypadek Murańki – mówi Mirosław Kozak, prokurator, który prowadził sprawę. Umorzył ją, bo uznał, że reklama na koszulce skoczka miała niską szkodliwość.

Z tym postanowieniem nie pogodziła się Agencja i wniosła do Sądu Rejonowego w Zakopanem zażalenie na tę decyzję. Wczoraj na niejawnym posiedzeniu zakopiański sąd przyznał jednak rację prokuraturze. Decyzja o umorzeniu jest ostateczna. Zgadza się z nią Krzysztof Murańka, ojciec młodego skoczka.

– Nie śledzę tej sprawy, ale uważam, że sąd dobrze zrobił. Syn startował w zawodach, gdzie była taka reklama i tyle – dodaje ojciec Klimka.

Z decyzji sądu nie pogodził się jednak dyrektor PARPA.

– Przecież Klimek Murańka był w kadrze narodowej. Organizatorzy mogli więc przewidzieć, że może zostać wystawiony jako skoczek w Pucharze Świata w Zakopanem. To nie było tak, że dowiedzieli się w ostatniej chwili. Poza tym to nie jest niska szkodliwość czynu – mówi Krzysztof Brzózka. Zauważa, że chłopak, który ma niewątpliwie talent, dzięki transmisji telewizyjnej został pokazany w całym kraju z reklamą piwa na piersiach.

– Jak w takim kontekście ma być wzorem do naśladowania dla innych dzieci i sportowców? – zastanawia się. Zapewnia, że nie zamierza tak zostawić sprawy Murańki i Harnasia i na pewno wykorzysta wszystkie możliwości prawne, jakie tylko będzie miał.

Ale teraz PARPA pozostaje jedynie walka w sądzie na drodze cywilnej. Producent piwa umywa ręce.

– Mamy status sponsora i nie jesteśmy stroną w sprawie – opowiada specjalista ds. PR Carlsberg Polska, Jagoda Jastrzębska. I odsyła do organizatorów imprezy w sprawie strojów nieletnich zawodników.

– Nasza firma bezwzględnie przestrzega obowiązującego prawa, w tym ustawy o wychowaniu w trzeźwości dzieci i młodzieży – przekonuje Jastrzębska. – Co więcej, jako firma odpowiedzialna, sama nakłada sobie restrykcje np. poprzez ostrzeżenia na opakowaniach piwa „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”.

– Konsekwentnie też prowadzimy kampanie społeczne „Alkohol nieletnim dostęp wzbroniony”– podkreśla. Grzegorz Mikuła, rzecznik Polskiego Związku Narciarskiego zauważa, że podczas zawodów w Zakopanem w styczniu br. logo „Harnasia” znalazło się tylko na numerze startowym zawodnika. Mikuła zaznacza, że Klimek nie był jedyną niepełnoletnią osobą na tych zawodach.

– Gdyby koszulki z numerem startowym nie ubrał, nie mógłby w ogóle wystąpić, a jeśli sponsorem byłby producent papierosów czy prezerwatyw, to musiałby skakać z takim logo – dodaje.

Lech Nadarkiewicz, dyrektor zawodów o Puchar Świata, tłumaczy naszemu reporterowi, że... „Harnaś” jest znakiem firmowym, przy którym nie było napisane, co to za produkt. – Znak towarowy „Harnaś” nie musi być tożsamy z piwem i dlatego sprawa w prokuraturze została umorzona – zauważa Nadarkiewicz.

(współpr. et, dc, ik)

Łukasz Bobek







•  Harnaś   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 andrzej      20:05 Sb, 29 Lis 2008
No cóż idiotów nie sieją tylko się rodzą.Widocznie dyrektorowi PARPA od nadmiaru alkoholu w głowie sie coś pokręciło i to zdrowo.Niech juz ten pan nie pije nawet piwa.

         •  Re: Harnaś   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 miler      20:52 Sb, 29 Lis 2008
Teraz to dopiero Harnasiowi reklamę zrobili. Znaleźli sobie temat zastępczy i tkwią we własnej głupocie. Są gorsze czyny i wybryki uznawane za małą szkodliwość społeczną. Co , może chłopak miał mieć własnego sponsora np. Bebiko czy Bobovita , ale Ci jakoś się nie kwapią z wyłożeniem gotówki. Widać bardziej opłacalne od Bebiko jest piwo ........ no i smaczniejsze. A tak na marginesie to Harnasia reklamował nie Murańka , a reklamowały go zawody sportowe.

                 •  Re: Harnaś   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 miler      21:39 Nd, 30 Lis 2008
Wszystkiego najlepszego Andrzeju z okazji andrzejkowego "weekendu"





«« Powrót do listy wiadomości


 Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    1474





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024