Zakaz Tatrzańskiego Parku Narodowego na wjazd rowerem w chroniony obszar, obejmuje większość dostępnych szlaków turystycznych. Absurdalny z pozoru, ma jednak logiczne wytłumaczenie podyktowane wieloletnim doświadczeniem i statystykami. Szlaki te, udostępnione są głównie do ruchu pieszego. Rower jest pojazdem bardzo cichym. Jako taki, nie jest rejestrowany przez zmysły pieszego turysty. Rozpędzony rowerzysta, mając ograniczone możliwości hamowania bardzo często najeżdża na zaskoczonych wędrowców. Dzieje się tak zazwyczaj na zakrętach drogi i niestety w przypadku żywiołowych, rozbieganych dzieci. Problem ten nasila się zwłaszcza w sytuacji najbardziej obleganych ścieżek. Typowym przykładem może być droga do Morskiego Oka, gdzie rocznie rejestrowanych jest niespełna milion odwiedzających, z reguły pieszych osób. Dodatkowym utrudnieniem są tu przejeżdżające dorożki konne, zajmujące znaczną przestrzeń drogową. Krótko podsumowując, dla cyklisty brakuje miejsca. Prawdopodobnie statystyki psują nieodpowiedzialni, zafascynowani prędkością maniacy jednośladów, ale niestety cierpi na tym pozostała rzesza. Nam, miłośnikom ekologicznych pojazdów, pozostaje jedynie dostosowanie się do tych surowych przepisów. Dla przypomnienia w TPN (Tatrzański Park Narodowy) obowiązują następujące zasady:
Trasy rowerowe w TPN:
-
z Siwej Polany do schroniska na Polanie Chochołowskiej
-
od Ronda Kuźnickiego przez Kuźnice do schroniska na Kalatówkach
-
z Brzezin Doliną Suchej Wody do schroniska na Hali Gąsienicowej
-
Drogą pod Reglami na odcinku Siwa Polana - Bystre
Przepisy:
-
Na dopuszczonych trasach obowiązuje bezwzględne pierwszeństwo ruchu pieszego.
-
Na drogach z ograniczonym ruchem samochodowym obowiązują przepisy ruchu drogowego.
-
Wszystkie odcinki dróg i szlaków udostępnione dla górskiej turystyki rowerowej są specjalnie oznakowane.
-
Ruch rowerów może odbywać się w godzinach od 8.00 do 18.00 w okresie od 1 maja do 30 listopada.
-
Uprawiający górską turystykę rowerową obowiązują przepisy porządkowe Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz opłaty za wstęp określone w aktualnie obowiązującym cenniku.
-
Na wszystkich trasach obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h!
Wytrawni i dbający o przyrodę kolarze goszczący w górach nie powinni jednak rozpaczać. Na terenie Podhala znajduje się bowiem kilkadziesiąt (a może kilkaset) wspaniałych ścieżek rowerowych. Ich ewidentną przewagą jest górska lokalizacja, dostarczająca niesamowitych doznań estetycznych i stuprocentowego, świeżego powietrza. Każda z nich przebiega wśród wijących się, krętych dróg z udostępnioną panoramą tatrzańską. Poniżej prezentujemy linki do niektórych wybranych tras:
·
Trasy krótkie » do kilkudziesięciu kilometrów
·
Trasy średnie » powyżej kilkudziesięciu kilometrów
·
Trasy długie » powyżej stu kilometrów
·
Lista podjazdów » obejmująca długość i nachylenie podjazdów
·
Trasy powiatowe » wyłącznie na terenie rozległego powiatu tatrzańskiego
·
Na Słowacji TANAP » obejmuje również trasy o dużej skali trudności, przewidziane dla rowerów górskich
.
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ROWEROWEJ ESKAPADY
Wybierając krótkie trasy nie potrzebujemy planować ich z wielodniowym wyprzedzeniem. Z reguły są to decyzje żywiołowe, podejmowane pod wpływem impulsu. Pamiętać jednak należy, że nawet kilkudziesięcio kilometrowa droga zajmie nam minimum kilka godzin. W tym czasie zawsze musimy liczyć się z nieprzewidzianymi okolicznościami. Może to być przebita dętka, ulewny deszcz lub spotkanie z ciekawym człowiekiem, które przeciągnie się do zmroku. Na wszelki wypadek powinniśmy zawsze posiadać ze sobą niezbędne akcesoria, przydatne w takich sytuacjach. Z reguły wystarczą nam bidon
na wodę lub podstawowe narzędzia do roweru, z którymi naprawimy najprostsze usterki plus
ewentualnie pompka do podwyższenia ciśnienia w oponie. Nieplanowany powrót w porze nocnej wymaga już jednak posiadania takiego gadżetu jak oświetlenie rowerowe. Zwiększy bezpieczeństwo jazdy i pozwoli uniknąć surowego mandatu karnego nałożonego przez policjanta. Bardzo rozpowszechnionym rozwiązaniem do przewożenia drobnych przedmiotów są torebki i torby rowerowe, mocowane w różnych miejscach na rowerze. Ogólnie przyjętą zasadą jest transport apteczki lub kluczy w torebkach podsiodłowych. Mają one pojemność nawet do 9 litrów i z powodzeniem zmieszczą na przykład pelerynę przeciwdeszczową lub kanapki obok innego sprzętu. Bardziej wartościowe przedmioty powinny być jednak przechowywane w miejscu, które stale mamy pod kontrolą. Do tego celu służą torebki na ramę, lub montowane bezpośrednio na kierownicy. Mając na oku dokumenty lub pieniądze, będziemy się czuć o wiele bezpieczniej.
W przypadku wyboru tras średnich, wyposażenie musi jednak być znacznie bogatsze. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy wybieramy się na wycieczkę rowerową w gronie rodzinnym. Ilość zabieranego bagażu z pewnością nie zmieści się w niewielkich torebkach. Dobrym rozwiązaniem są w tym momencie bagażniki rowerowe, na których z powodzeniem możemy zawiesić
zawiesić sakwy. W zależności od objętości ekwipunku możemy wybrać albo sakwy przednie, albo bardziej pojemne sakwy rowerowe tylne. Można też łączyć oba sposoby równocześnie.
Trasy długie to już cała wyprawa. Przeładowany rower źle się prowadzi i jest narażony na liczne awarie podzespołów. Co zrobić w takiej sytuacji? Rozpowszechnioną metodą na zachodzie jest stosowanie alternatywnych rozwiązań. Między innymi są to przyczepki rowerowe. Te najlepsze, poruszają się na jednym kole w śladzie roweru i mogą wjeżdżać w nawet najbardziej ekstremalny teren. Warto też zadbać o bezpieczeństowo podczas planowania naszej wyprawy. Jego głównymi czynnikami jest właściwy dobór następujacych akcesoriów:
Profesjonalne kaski rowerowe, chronią głowę podczas upadku i zderzenia na przykład z gałęzią drzewa w trakcie szybkiej jazdy.
Rękawiczki rowerowe – zwiększają komfort jazdy i poprawiają bezpieczeństwo, zapobiegając ślizganiu się dłoni na kierownicy roweru.
Okulary rowerowe, zmniejszają ryzyko działania promieni słonecznych i przeciwdziałają uszkodzeniom mechanicznym oka, spowodowanym zderzeniami z owadami i drobnym piaskiem.
Zapięcia rowerowe, skutecznie zabezpieczają rower przed kradzieżą w czasie postojów w trakcie naszej wyprawy.
A CO Z DZIECMI PODCZAS NASZEGO ROWEROWEGO URLOPU?
Liczne grono producentów na całym świecie już dawno wymyśliło praktyczne rozwiązania tego problemu. Jeżeli maluchy są na tyle małe, że nie mogą jeszcze samodzielnie jeździć na rowerze, to mamy do dyspozycji praktyczne przyczepki rowerowe dla dzieci, lub nieco mniej popularne
wózki do roweru , które również podpinane są do jednośladu. W ostateczności pozostają nam
foteliki na każdy rower, montowane na bagażniku. Mają jednak tę wadę, że dziecko ma mocno ograniczone pole widzenia, ważne z uwagi na rozwój jego percepcji i postrzegania świata. Warto zauważyć, że wszystkie wymienione trasy rowerowe są jednocześnie trasami spacerowymi w ograniczonym (kilometrami) zakresie. Nadają się w większości do poruszania się piechotą. Dobrze jest więc zabrać ze sobą wózki dziecięce, nawet jeżeli są one wybitnie
spacerowe lub terenowe lub są wózkami wielofunkcyjnymi. Na terenach o dużym stopniu trudności (kamienie, nierówna nawierzchnia itp) przydadzą się wózki terenowe o dużym, przednim kole. Wśród wielu ofert na rynku, kryteria te spełniają przykładowe
produkty