W ostatnich dniach zbiory archiwalne Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Targu wzbogaciły się o interesującą publikację pierwszej połowy XX w.. Jest nią album z rysunkami i szkicami Ludwiga Kocha zatytułowany: Skizzen aus dem Kriegshofquartier von Maler Ludwig Koch, wydawnictwo L. W. Seidel i syn, Wiedeń. Ma sztywne płócienne okładki w formacie 26 x 19,5 cm. Zawiera 48 nie numerowanych kart z rysunkami i szkicami (jednostronne).
Dominuje w nim tematyka wojskowa, polityczna i etnograficzna (oficerowie, żandarmeria, wojsko, politycy górale, Żydzi, zabudowania, skauci etc.), wiele portretów dowódców oraz rodzajowych scen góralskich z Nowego Targu i okolic. Kilka rysunków datowanych: Nowy Targ i rok 1914, ponadto Chyrów w 1914. Część rysunków podpisana: Tabory w Chyrowie, Górale, Dr Jan Rostworowski, Dzień targowy w Nowym Targu, Fura galicyjska. Ciekawe są portrety m.in. Arcyksięcia Leopolda Salwatora i oficerów z jego kwatery wojennej a także miejscowych notabli: Włodzimierza Przerwy-Tetmajera posła i wojskowego komisarza Legionów, Dr Jan Bednarski posła i c. k. lekarza powiatowego, Ignacego Moczydłowskiego, Andrzeja Chramca, Dr Kazimierza Krotoskiego.
Opracowanie jest niezwykle cenne, bowiem jak się zdążono zorientować, wydane zostało w niewielkim nakładzie. Trudno także nie docenić jego wartości źródłowej, bowiem na kartach albumu znalazły się portrety oraz autografy szeregu oficerów z Kwatery Wojennej Arcyksięcia Leopolda Salwatora jak również oficerów miejscowego tj. nowotarskiego garnizonu w tym jego komendanta. Ponadto, album jest cenny pod względem artystycznym bowiem, jego autorem jest niezwykle znany i ceniony austriacki artysta malarz. Korzystając zatem z okazji przybliżymy jego postać.
Ludwig Koch, urodził się 13 grudnia 1866 roku w Wiedniu. W latach 1883-1891 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i był uczniem Siegmund L'Allemand i sierpniu Eisenmengera. Koch był znakomitym malarzem i rzeźbiarzem, znanym przede wszystkim z doskonałych portretów koni. W swej twórczości podejmował również tematy historyczne oraz malował sceny batalistyczne.
W 1889 roku otrzymał nagrodę specjalną za malarstwo Ogólne Pappenheim, a w 1890 roku zdobył nagrodę Rosenbaum gwasz Das Gebet. Jego klientami byli przede wszystkim członkowie dworu cesarskiego, ale także członkowie rodów szlacheckich tudzież oficerowie pułków kawalerii. Namalował np. wspaniały obraz olejny przedstawiający spotkanie Franciszek Józef I z Wilhelm II. Jego gwasze i akwarele do dziś znajdują się w wielu galeriach na świecie, w tym m.in. w pałacu Hofburg, Muzeum Historyczne sztuki, muzeum historii wojskowej i Albertina w Wiedniu. Koch opublikował kilka zbiorów swych prac. Był także cenionym ilustratorem.
Przed I wojną światową przygotował serię obrazów przedstawiające przygotowania wojsk cesarskich do działań wojennych. Później ten prace były często reprodukowane na kartkach pocztowych przez Cesarskie Wojenne Biuro Prasowe. Po wybuchu wojny właśnie tam został zatrudniony i wraz z Kwaterą Wojenną Arcyksięcia Leopolda Salwatora przybył do Nowego Targu. Część nadwornej kwatery Arcyksięcia gościła, w stolicy Podhala od 20 sierpnia do 6 listopada 1914 r. Z tego właśnie okresu pochodzą szkice, wykonane przez Kocha a nastopnie opublikowane w niewielkim nakładzie w Wiedniu. W roku 1915 służył na froncie Włoskim, jednak z powodu choroby nerek został z wojska zwolniony.
W latach 20-tych XX w. wyjechał do Stanów Zjednoczonych i tam utrzymywał się z malowania. Niestety pobyt za oceanem nie był dla niego udany. Wrócił więc do Europy i zamieszkał w Austrii. Zmarł 26 listopada 1934 r. w Wiedniu.