Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula zaprasza na XVI edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Już od 9 lipca można jej słuchać w zakopiańskich świątyniach, które co roku goszczą artystów i publiczność festiwalu.  
 
 
	Podobnie jak w latach ubiegłych, w lipcu i sierpniu do Zakopanego przyjadą muzycy pochodzący z różnych krajów, reprezentujący różne pokolenia, grający na organach, ale też innych instrumentach, a także wokaliści. Niezmiernie ciekawie zapowiada się repertuar tegorocznego festiwalu – podczas dwunastu koncertów zabrzmią dzieła aż 66 kompozytorów. Tych bardzo znanych, jak Bach, Mendelssohn, czy Franck, jak i takich, których utwory nigdy do tej pory w Zakopanem nie zabrzmiały - od komponujących w początkach XVI wieku, do żyjących współcześnie. 
 
	Festiwal to atrakcyjna propozycja dla spragnionych chwili wytchnienia i refleksji, miłośników pięknego i najpotężniejszego z instrumentów, jakim są organy, ciekawych jak brzmi on w połączeniu z chórem, wokalem solo, fletem albo wiolonczelą. Pod Tatry przyjadą też w tym roku wirtuozi marimby, instrumentów barokowych, oboju, harfy. Artyści, znani szerokiej widowni w Polsce i na świecie, laureaci wielu konkursów, współpracujący ze znanymi wytwórniami fonograficznymi przyjadą do Zakopanego, aby dzielić się z tutejszą publicznością wspaniałą muzyką w jej najlepszym, najszlachetniejszym wydaniu. To gratka nie tylko dla melomanów, także ci, którzy na ogół podchodzą do muzyki klasycznej z rezerwą, dzięki Festiwalowi mają szansę poznać arcydzieła muzyki organowej i kameralnej. Repertuar tegorocznej edycji to prezentacja bardzo różnorodnych propozycji, przekrój przez wszystkie epoki, style i formy muzyczne. Uczestnictwo w koncertach to dobra okazja, aby przekonać się, jak barwna jest ta muzyka i ciekawa, jaki niesie ze sobą ładunek emocji, jak prowokuje i zachwyca konstrukcją formy, pięknem motywów i wielogłosowej harmonii. 
 
	Warto zejść z popularnego turystycznego szlaku, pozostać po Mszy św., zrobić przerwę w codziennych zajęciach i podarować sobie godzinę obcowania z piękną muzyką w doskonałych interpretacjach. Tym bardziej przemawiającą do słuchacza, że wykonywaną na żywo, w niepowtarzalnej atmosferze i akustyce zakopiańskich kościołów. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Szczegółowy repertuar i terminy koncertów znajdują się na stronie internetowej festiwalu. 
 
	Więcej informacji na stronie www.festiwale.zakopane.pl 
 
	PROGRAM  
	  
	Sobota, 9 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1a 
	Witold Zalewski – organy 
	Chór Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie Psalmodia 
	Włodzimierz Siedlik – dyrygent 
	Katarzyna Śmiałkowska, Janusz Wierzgacz – przygotowanie chóru 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	Preludium i Fuga Es-dur BWV 552 
	Max Reger (1837–1916) 
	Fantazja i Fuga d-moll op. 135 b 
	Józef Świder (1930–2014) 
	- Moja piosenka 
	- Kto szuka Cię 
	- Modlitwa do Bogarodzicy Henryk Mikołaj Górecki (1 
	933–2010) 
	- Witaj Jutrzenko 
	- Zdrowaś bądź Maryja 
	- O Matko miłościwa 
	Feliks Nowowiejski (1877–1946) 
	IV Koncert organowy op. 56, nr 4 
	cz. II Andantino scherzando „Św. Jan Bosco wśród młodzieży” 
	Romuald Twardowski (*1930) 
	- Lux aeterna 
	- Otcze nasz 
	- Swiatyj Boże 
	- Wo carstwii Twojem 
	- O Tiebie radujetsia 
	Feliks Nowowiejski (1877–1946) 
	„Ojczyzna” Psalm 136 na chór i organy 
	  
	**************** 
	  
	Wtorek 12 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1a 
	Daniel Zaretsky (Rosja) – organy 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	- Preludium i Fuga C-dur BWV 545 
	- „Schmucke Dich, o liebe Seele” BWV 654 
	- „Wir glauben” BWV 680 
	Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) 
	Sonata D-dur, Wq 70/5 
	Allegro di molto – Adagio e mesto – Allegro 
	Georg Muffat (1653–1704) 
	Toccata VIII 
	Robert Schumann (1810–1856) 
	- I. Nicht zu schnell (C-Dur) z 6 Studien in kanonischer Form 
	- Fuga na temat B-A-C-H, op. 60 nr 6 
	Gennadij Below (*1939) 
	Choral und Postludium 
	Georgi Muschel (1909–1989) 
	Toccata 
	  
	**************** 
	  
	Sobota, 16 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, ul. Krzeptówki 14 
	Katarzyna Elżbieta Olszewska – organy 
	Trio w składzie: 
	Amelia Maszońska – skrzypce 
	Weronika Janik – skrzypce 
	Joanna Błaszczyk – wiolonczela 
	Johann Gottfried Walther (1684–1748) 
	Partita sopra „Jesu, meine Freude” 
	Christian Friedrich Ruppe (1753–1826) 
	Koncert organowy C-dur 
	Allegro maestoso – Larghetto con espressione – Rondo. Allegretto 
	Johannes Brahms (1833–1897) 
	2 preludia chorałowe z op. 122 nr 2, 8 
	Dmitrij Shostakovich (1906–1975) 
	„Prelude” z „5 utworów na dwoje skrzypiec i fortepian” 
	w opracowaniu na dwoje skrzypiec i wiolonczelę  
	Joseph Haydn (1732–1809) 
	- London Trio nr 1 C-dur 
	Allegro moderato – Andante – Vivace 
	Alexander Borodin (1833–1887) 
	Trio g-moll 
	(Andantino – Risoluto e piu vivo – Meno mosso) 
	Samuel Tudor Strang (1856–1921) 
	Cantique d’amoure 
	Joseph Callaerts (1838–1901) 
	Toccata e-moll 
	  
	**************** 
	  
	Środa, 20 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1a 
	Andreas Boltz – organy (Niemcy) 
	Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa 
	Max Reger (1873–1916) 
	- Preludium op. 65 nr 7 
	- Fuga op. 65 nr 8 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	- Toccata i Fuga d-moll, BWV 565 
	- Aria z suity orkiestrowej D-dur 
	Max Reger 
	- Ave Maria op. 63 nr 7 
	- Scherzo op. 65 nr 10 
	* 
	Johann Sebastian Bach 
	Sarabanda z Partity skrzypcowej nr 1 
	Antonio Vivaldii (1678–1741) 
	Concerto L' Estro Armonico nr 5 RV 519 
	Allegro – Largo – Allegro 
	Jacques Ibert (1890–1962) 
	Fantasie 
	Max Reger 
	- Toccata e-moll op. 65 nr 11 
	- Fuga E-Dur op. 65 nr 12 
	  
	**************** 
	  
	Sobota, 23 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, ul. Krzeptówki 14 
	Alessandro Bianchi – organy (Włochy) 
	Ryszard Haba – marimba 
	Paul Huber (1918–2001) 
	Toccata sul carillon della Cattedrale di San Gallo 
	Marco Enrico Bossi (1861–1925) 
	Chant du soir op. 92 nr 1 
	Gordon Balch Nevin (1892–1943) 
	„Will o’ the wisp” 
	Scherzo – Toccatina 
	Henry Mulet (1878–1967) 
	Toccata „Tu es Petra” 
	Nebojsa Jovan Zivkovic (*1962) 
	Andante for Uta 
	Ney Rosauro (*1952) 
	Choro Bachiano 
	Evelyn Glennie (*1961) 
	A Little Prayer 
	Ney Rosauro (*1952) 
	Cenas Amerindias 
	Keiko Abe (*1937) 
	Dream of the cherry blossoms 
	Hans Uwe Hielscher (*1945) 
	Suite Francaise 
	Prèlude – Cantilène – Intermezzo – Pastorale – Toccata 
	  
	**************** 
	  
	Środa, 27 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1a 
	„Młodzi artyści” 
	Absolwenci Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie 
	Józef Łukasz – organy* 
	Maria Cebula – organy 
	Chór „Cantantes Angelicus” z Rabki-Zdroju 
	Kinga Brandys-Wójciak – dyrygent, sopran** 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	Preludium i Fuga a-moll BWV 543 
	Charles Marie Widor (1844 –1937) 
	Meditation z I Symfonii c-moll op. 13 
	Gordon Young (1919–1998) 
	Toccata z Suity Katedralnej 
	Alessandro Stradella (1639–1682) 
	Pieta Signore** 
	Jacques Arcadelt (1500–1568) 
	Ave Maria 
	Pavel Grigorievich Chesnokov (1877–1944) 
	Blagoslovi dushe, moia, Gospodi, op. 9, nr 18 
	Feliks Nowowiejski (1877–1946) 
	Parce Domine 
	Karl Jenkins (*1944) 
	Adiemus: Song of Sanctuary, cz. 7. Amate adea 
	Grzegorz Miśkiewicz (*1969) 
	- In te, Domine 
	- O salutaris hostia 
	Leonard Cohen (*1934) 
	Hallelujah 
	Dietrich Buxtehude (1637–1707) 
	Preludium in a Bux WV 158* 
	Johann Sebastian Bach 
	Fantazja G-dur BWV 572* 
	Charles Maria Widor (1844–1937) 
	Toccata z V Symfonii organowej f-moll, op. 42* 
	  
	**************** 
	  
	Sobota, 30 lipca, godz. 20.00  
	Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, ul. Krzeptówki 14 
	Wacław Golonka – organy 
	Dawid Biwo – bas 
	Maciej Lulek – skrzypce 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	- Preludium i Fuga G-dur BWV 541 
	- Aria z Pasji Mateuszowej „Gerne will ich mich bequemen” BWV 244 
	Arcangelo Corelli (1633–1713) 
	Sonata na skrzypce i basso continuo 
	I. Grave, Allegro, Adagio, Grave, Allegro, Adagio 
	II. Allegro, Adagio 
	III. Allegro 
	IV. Adagio 
	V. Allegro 
	Georg Friedrich Händel (1685–1759) 
	Aria Manoah z opery Samson „How willing my paternal love” HWV 57 
	Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) 
	Sonata D-dur op. 65 
	Andante – Andante con moto – Allegro maestoso 
	Johann Sebastian Bach 
	Aria z Kantaty „Hier, in meines Vaters Stätte” BWV 35 
	Marco Enrico Bossi (1861–1925) 
	Adagio 
	César Franck (1822–1890) 
	Panis Angelicus 
	Marian Sawa (1937–2005) 
	Taneczne obrazki 
	  
	**************** 
	  
	Środa, 3 sierpnia, godz. 20.00  
	Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1a  
	Filip Presseisen – organy 
	Ludmiła Staroń – sopran 
	Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) 
	Sonata A-dur nr 3 op. 65 
	Con moto maestoso – Andante tranquillo 
	Camille Saint-Saëns (1835–1921) 
	Ave Maria 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	Preludium chorałowe „Erbarm dich mein, o Herre Gott” BWV 721 
	Giulio Caccini (1551–1618) [Władimir Wawiłow] 
	Ave Maria 
	César Franck (1822–1890) 
	Ave Maria 
	Johannes Brahms (1833–1897) 
	Preludium chorałowe nr 5 „Schmücke dich, o liebe Seele” 
	Adolf Doss (1825–1886) 
	Ave Maria 
	Luigi Cherubini (1760–1842) 
	Ave Maria 
	Max Reger (1873–1916) 
	Fantazja chorałowa „Halleluja, Gott zu loben bleibe meine Seelenfreund” op. 52  
	  
	**************** 
	  
	Sobota, 6 sierpnia, godz. 20.00  
	Kościół OO. Jezuitów MB Nieustającej Pomocy, ul. Ks. Kaszelewskiego 9 
	Łukasz Kołakowski – organy 
	Edyta Fil – flet 
	Ekaterina Antokolskaya – wiolonczela (Rosja) 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	- „Komm, Gott, Schöpfer, heiliger Geist” BWV 667 
	- Fantazja i Fuga c-moll BWV 537 
	Franz Liszt (1811–1886) 
	Ave Maria von Arcadelt 
	Alexandre Pierre François Boëly (1785–1858) 
	Fantazja i Fuga B-dur 
	Marin Marais (1656–1728) 
	„Les Folies d'Espagne” 
	Giovanni Benedetto Platti (1697–1763) 
	„Siciliana” 
	Gaspar Kassado (1897–1966) 
	„Intermezzo and Dance” 
	Heitor Villa-Lobos (1887–1959) 
	Assobio a Jato („The Jet Whistle”) 
	Johannes Brahms (1833–1897) 
	2 preludia chorałowe z op.122: 
	- „Herzlich tut mich erfreuen” nr 4 
	- „Schmücke dich, o liebe Seele” nr 5 
	Karol Szymanowski (1882–1937) [Alistair Wightman] 
	Etiuda b-moll 
	Marian Sawa (1937–2005) 
	Taneczne obrazki 
	  
	**************** 
	  
	Niedziela, 7 sierpnia, godz. 16.00  
	Centrum Formacyjno-Szkoleniowe „Księżówka”, Al. Przewodników Tatrzańskich 2 
	Anna Śliwa – fidel, surdynka, lira da braccio, skrzypce barokowe 
	Edyta Fil – flet 
	Ekaterina Antokolskaya – wiolonczela (Rosja) 
	Krzysztof Szwajgier (*1944) 
	Wariacje Schiarazula Marazula (fidel) 
	Suita polskich tańców renesansowych 
	Taniec I – Taniec I – Fatalia błazeńska – Wyrwany – Hajducki (pochette) 
	Marco Cara (ok. 1504) 
	Io non compro piu speranza (lira da braccio) 
	Georg Philipp Telemann (1681–1767) 
	XII Fantazja a-moll TWV 40:25 
	Moderato – Vivace – Presto (skrzypce barokowe) 
	Daniele Zannettivich (*1950) 
	Arie Hiszpańskiego Renesansu (flet altowy i wiolonczela) 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	Allamande z 5 Suity c-moll na wiolonczelę solo 
	Antonio Vivaldi (1678–1741) 
	Koncert g-moll na flet i wiolonczelę RV 439 
	Largo – Presto – Largo – Presto – Largo – Allegro 
	Joseph Bodin de Boismortier (1689–1755) 
	V Sonata na flet altowy i wiolonczelę 
	Moderement – Allemande – Goyment – Gracieusement – Legerement  
	  
	**************** 
	  
	Środa, 10 sierpnia, godz. 20.00  
	Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1a 
	Agnieszka Tarnawska – organy* 
	Jarosław Tarnawski – organy** 
	Johann Sebastian Bach (1685–1750) 
	Passacaglia c-moll BWV 582* 
	Robert Schumann (1810–1956) 
	z 6 Studien in kanonischer Form: 
	1. Nicht zu schnell* 
	2. Mit innigem Ausdruck* 
	August Gottfried Ritter (1811–1885) 
	Sonata e-moll op. 19** 
	Franz Schubert (1797–1828) 
	Fuga e-moll D.952 op. posth** 
	Gustav Merkel (1827–1885) 
	Sonata d-moll na 4 ręce op. 30 
	Allegro moderato – Adagio – Allegro con fuoco 
	  
	**************** 
	  
	Poniedziałek, 15 sierpnia, godz. 20.00  
	Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, ul. Krzeptówki 14 
	Tomasz Orlow – organy 
	Arkadiusz Krupa – obój  
	Tomasz Orlow (*1974) 
	Improwizowane Preludium i Fuga (w stylu baroku północnoniemieckiego) 
	Nicola Porpora (1686–1768) 
	Alto Giove z opery „Polifemo” 
	Georg Friedrich Haendel (1685–1759) 
	„Ombra mai fu” z opery „Xerxes” 
	Tomasz Orlow 
	Improwizowana Fantazja fletowa (na temat pieśni religijnej „Z dawna Polski Tyś Królową”) 
	Georg Friedrich Haendel 
	„Lascia ch`io pianga” z opery „Rinaldo” 
	Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) 
	„Ave Verum Corpus” 
	Antonio Vivaldi (1678–1741) 
	Koncert C-dur na obój F VII nr 4 
	Allegro molto - Largo - Allegro 
	Tomasz Orlow 
	Improwizowana Sonata organowa (na tematy pieśni maryjnych w stylu romantycznym) 
	Allegro – Modlitwa – Fuga-Finale   					
 
 |