Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie KONCERT Henryka Trzonek - skrzypce, Katarzyna Glensk - fortepian środa, 4 marca 2015, godz. 18:00.
Małgorzata Janicka-Słysz – słowo o muzyce
W programie:
Ignacy Jan Paderewski (1860–1941)
Sonata na skrzypce i fortepian op. 13
I Allegro con fantasia
II Intermezzo. Andantino
III Finale. Allegro molto quasi presto
Antonín Dvořák (1841–1904), Taniec słowiański op.72 nr 10
Henryk Wieniawski (1835–1880), Obertas z Dwóch mazurków charakterystycznych op. 19
Nikołaj Rimski-Korsakow (1844–1907) /
Fritz Kreisler (1875–1962), Pieśń arabska z Szeherezady
Henry Rosner (1905–1995), Valse-Polonaise
Adam Andrzejowski (1880-1920), Burleska
Karol Szymanowski (1882–1937), Romans op. 23
Isaac Albéniz (1860–1909), Tango
Manuel de Falla (1876–1946), Taniec hiszpański
Henryka Trzonek, urodzona w Warszawie, pochodzi z rodziny słynnych muzyków (matka Halina Kowalska – koncertmistrz Orkiestry Radiowej pod batutą Stefana Rachonia, ojciec Henryk Trzonek – znakomity altowiolista). Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat u prof. Heleny Zarzyckiej w słynnej Szkole Muzycznej przy ul. Miodowej w Warszawie. Po maturze, w Liceum Muzycznym przy ul. Pięknej, otrzymała stypendium do Konserwatorium Leningradzkiego (St. Petersburg), gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Michaiła Waimana i ukończyła je z wyróżnieniem. Na zaproszenie prof. André Gertlera kontynuowała studia muzyczne w Konserwatorium Królewskim w Brukseli, gdzie otrzymała dyplom „Prix du Violon et Diplome Supérieure de Musique de Chambre”. Koncertowała w licznych krajach europejskich oraz w USA, dokonując wielu nagrań dla radia i telewizji. W 1981 r. wygrała konkurs dla muzyków orkiestrowych. Przez kolejne 35 lat była I skrzypaczką w Radio-Sinfonie-Orchesters we Frankfurcie nad Menem, z którą odbyła liczne tournée koncertowe, m.in. po Ameryce, Japonii i Chinach. Przez cały ten czas występowała również jako solistka i kameralistka. Wspólnie z pianistką Mirą Raiz występowała pod nazwą „Duo Bacewicz”, propagując muzykę kompozytorów polskich i słowiańskich. Od kilku lat występuje z pianistką Katarzyną Glensk.
Katarzyna Glensk koncertuje jako solistka i kameralistka. Występowała w wielu krajach Europy, m.in. w Niemczech, Czechach, Rosji, Danii oraz Wielkiej Brytanii, gdzie zadebiutowała w londyńskim St. Martin-in-the-Fields oraz St. Edmund’s Hall w Oxfordzie. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej. Regularnie występuje z recitalami Chopinowskimi w Łazienkach Królewskich w Warszawie, bierze udział w festiwalach muzycznych, m.in. Chantarelle oraz Festiwal Narolarte. Studiowała w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalli oraz klasie kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Pobierała naukę m.in. u prof. Jana Ekiera, prof. Bronisławy Kawalli i prof. Andrzeja Jasińskiego. Sztukę pianistyczną doskonaliła jako stypendystka podczas letnich kursów muzycznych w Dartington (Wielka Brytania). W 2001 roku została stypendystką Trinity College of Music w Londynie. Kształciła się tam pod kierunkiem Douglasa Fincha oraz Richarda Marksona, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Yonty Solomona, Geralda Robbinsa i George Hadjinikosa. W dorobku ma wiele nagród i wyróżnień, m.in. pierwszą nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Duetów Kameralnych im. L. Janačka (Brno), pierwszą nagrodę L. Smith Duo Prize (Londyn) – obie w duecie z Ewą Mizerską, pierwszą nagrodę The Chopin Prize (Londyn) oraz drugą nagrodę w konkursie E. Schumann Duo Prize for Lieder (Londyn). W duecie z Ewa Mizerską dokonała polskiego prawykonania Sonaty na wiolonczelę i fortepian op. 99 Krzysztofa Meyera. Utwór ten znalazł się na monograficznej płycie poświeconej utworom polskiego kompozytora wydanej przez wytwórnię Toccata Classics w Londynie. Z okazji Roku Chopinowskiego pianistka wydała również płytę z wybranymi utworami kompozytora.
|