Projekt REwitalizacja “Zakopane” to inicjatywa połączonych sił historyka sztuki Marty Gaj, Muzeum Tatrzańskiego oraz Fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”. Inicjatywa ma na celu zwrócić uwagę na wartość estetyczną miasta, często pomijaną lub obecnie wcale niezauważaną, bo zagłuszoną przez obiegową opinię, że Zakopane to miasto, którego uroda przeminęła pod płaszczem współczesnego chaosu architektonicznego, plastiku i komercji.
Głównym założeniem projektu jest odtworzenie neonu z dworca PKP, niegdyś wyraźnego napisu witającego przyjezdnych, znaku rozpoznawczego o unikatowym kroju, wyróżniającym się spośród licznych neonów dworcowych w Polsce kaligraficzną interpretacją liter. Obecnie, przechodząc pod połamanym, częściowo zdewastowanym, niedziałającym neonem trudno nie ulec wrażeniu, że świetność tego miejsca to mglista historia. Odtworzenie oraz zaświecenie neonu ma stać się symbolicznym początkiem zmian w postrzeganiu przestrzeni miejskiej Zakopanego.
Aby pokryć koszty odtworzenia rur neonowych oraz instalacji niezbędne jest przeprowadzenie zbiórki pieniędzy, która odbędzie się za pomocą portalu crowdfoundigowego „Polak Potrafi”. Mając zapewnienie burmistrza Miasta Zakopanego o pokryciu połowy kosztów remontu neonu oraz jego utrzymania głęboko wierzymy w sukces akcji. W dalszej perspektywie projekt REwitalizacja „Zakopane” zakłada przeprowadzenie dokumentacji, inwentaryzacji oraz udostępnienie w formie szlaku innych unikatowych przykładów powojennego wzornictwa i typografii, obecnych w przestrzeni miasta Zakopanego takich jak mozaiki, dawne reklamy, inne neony oraz murale.
Wsparcie finansowe: Urząd Miasta Zakopane
Partnerzy:
|