Zapraszamy na najnowszy spektakl komediowy pt. "Prawda" w wykonaniu Teatru Bagatela w dniu 26 kwietnia o godz. 19.00.
Bilety 75 zł, rezerwacje: 18 266 32 41, sekretariat@mok.nowytarg.pl, lub 608 587 192.
Prawda Florian Zeller
Obsada Michel Marek Kałużyński/ Marcel Wiercichowski Laurence Ewelina Starejki/ Magdalena Walach Paul Adam Szarek/ Wojciech Leonowicz Alice Karolina Chapko
Tłumaczenie: Barbara Grzegorzewska
Reżyseria: Henryk Jacek Schoen
Scenografia: Joanna Schoen
Choreografia: Jarosław Staniek
Reżyseria świateł: Marek Oleniacz
Asystent reżysera / inspicjent /
sufler: Monika Handzlik
Prawda (La Vérité)
Serdecznie zapraszamy na najnowszą komedię Teatru Bagatela pt."Prawda"
Najlepsi aktorzy Bagateli wcielają się w role namiętnych kochanków w błyskotliwej komedii Prawda, cieszącej się od paryskiej premiery w 2011 niesłabnącą popularnością. Florian Zeller podsuwa nam niezwykle przewrotne odpowiedzi na pytanie o sensowność wszelkiej zdrady. Gdyby z dnia na dzień ludzie przestali się okłamywać, nie ostałaby się na ziemi ani jedna para. I w pewnym sensie byłby to koniec cywilizacji.
„Na scenie tworzy się erotyczny kabaret zmyłek, pomyłek i zdumień. Sztuka kłamania obnaża swoją ułomność – w salwy pęczniejących od coraz to nowych zmyśleń wywodów przypadkiem wdziera się prawda, a nie tacy znów, jak się okazuje, wykwintni konfabulanci gubią się w zakamarkach własnych opowieści. Właśnie w błyskotliwych, ironicznych, często konstruowanych na zasadzie niedoskonałych powtórzeń dialogach leży moc tekstu Zellera, który – gdyby nie sprawność językowa francuskiego autora oraz właściwa mu wyjątkowa lekkość w posługiwaniu się poetyką absurdu – podobny byłby upiornej, ciężkostrawnej telenoweli brazylijskiej. Od tego skojarzenia sam spektakl ocala bezbłędna obsada aktorska. Karolina Chapko, Magdalena Walach, Wojciech Leonowicz oraz Marcel Wiercichowski, prowadzeni sprawną ręką reżysera niepozwalającego nawet na minimalne zwolnienie tempa, tworzą teatr przerysowanych gestów i ostentacyjnej sztuczności, który zdaje się paralelny do, w gruncie rzeczy żałośnie-śmiesznego, trudu, jaki wkłada się w zmyślanie, wznosząc się przy tym na wyżyny – nie wiadomo: głupoty czy okrucieństwa. Niewierni kochankowie piszą własną księgę tysiąca i jednej nocy. Na jej kartach, na potrzeby opowieści, wskrzesza się nawet umarłych. Fabuły te często przekraczają granice prawdopodobieństwa, ich autorzy nieustannie dokonują aktów deziluzji, ale przedstawienie trwa. Poprzez wiele słodko-kwaśnych gagów, wpadek i popisów mistrzowskiej błazenady dochodzimy w końcu do śmieszności ostatecznej (tym razem dogłębnie tragicznej). Bohaterowie mają w zwyczaju wygłaszanie skomplikowanych tyrad o zdradzaniu i dyskretnym zdradzaniu, o kłamaniu i lepszym kłamaniu, i tak doprowadzają do zasiania w duszach widzów niepokoju w kwestii dość fundamentalnej: czym mianowicie jest ta, po stokroć przywoływana, prawda i czy miłość rzeczywiście się z nią współweseli. Przedstawienie Schoena można nazwać komedią, farsą, karnawałowym skeczem – obojętnie.Trzeba więc śmiać się bez wytchnienia! Alicja Müller, „Kłamać, póki śmierć nas nie rozłączy”, „Teatralia Kraków”, 26 lutego 2014:
Premiera: 12 lutego 2014, Duża Scena Gala premierowa: 16 lutego 2014, Duża Scena
|