Popołudnie dla dzieci - warsztaty plastyczne
Wieczór u Hasiora - "W świetlicy powiatowej"
Galeria Władysława Hasiora otwarta została w 1985 roku, istnieje więc już 25 lat. Muzeum Tatrzańskie, chcąc wspomnieć postać tego wybitnego Artysty (którego 11. rocznica śmierci przypada 14 lipca), serdecznie zaprasza do Galerii, ul. Jagiellońska 18 b, w sobotę 10 lipca 2010 na następujące wydarzenia:
- POPOŁUDNIE DLA DZIECI
WARSZTATY PLASTYCZNE godz. 16.00 (dla dzieci 7-10 lat) oraz 17.00 (11-14 lat)
- Przez całe popołudnie Galeria będzie należeć do dzieci. Spróbujemy zapoznać je z pracami Władysława Hasiora w sposób interaktywny - nie tylko przez ich oglądanie, ale też tworzenie własnych prac, inspirowanych dziełami Artysty. Dzieci będą rysować i tworzyć kolaże. W tym czasie rodzice będą mogli zwiedzić Galerię oraz obejrzeć wystawę Narodowego Muzeum Górskiego w Turynie Góry na wesoło. Etykiety skrzynek na owoce 1900-1960.
Warsztaty poprowadzi mgr Julita Opalach. Ponieważ ilość miejsc jest ograniczona, prosimy o rezerwację do piątku 9 lipca, tel. 18-20-152-05/wewn. 18, sztuka@muzeumtatrzanskie.pl
* * *
- „W ŚWIETLICY POWIATOWEJ” - WIECZÓR U HASIORA godz. 18.00
Po raz pierwszy od wielu lat pokażemy część zupełnie wyjątkowej kolekcji slajdów Władysława Hasiora. Wykonywał je, a następnie układał w cykle, pokazywał i komentował w czasie legendarnych spotkań, jakie urządzał w swoim mieszkaniu, nazywając je ŚWIETLICĄ POWIATOWĄ. Zaprezentujemy cykl Poezja przydrożna.
Galerię Władysława Hasiora zwiedzać będzie można do godz. 21.00.
Serdecznie zapraszamy.
Wstęp do Galerii i udział w warsztatach bezpłatne.
* * *
O FOTOGRAFIACH HASIORA...
Władysław Hasior znany jest głównie jako rzeźbiarz; niewiele mówi się o jego zainteresowaniach i czynnym uprawianiu fotografii. A jednak była to dziedzina, która towarzyszyła mu nieustannie przez całe twórcze życie i była dla niego bardzo istotna. Swoje fotografie porządkował i układał w cykle tematyczne, którym nadawał tytuły. Nieustannie nad nimi pracował: analizował, zestawiał, przekomponowywał zestawy – ze względu na temat, wybrany aspekt rzeczywistości bądź jakiś łączący je element.
Równie istotne jak fotografowanie było dla Władysława Hasiora dzielenie się własnymi spostrzeżeniami i refleksjami towarzyszącymi powstawaniu zdjęć. W swoim mieszkaniu urządzał tak zwane „kino” (zwane też przez niego żartobliwie ŚWIETLICĄ POWIATOWĄ) – pokazy slajdów z autorskim komentarzem. W zapisanej Muzeum Tatrzańskiemu spuściźnie artystycznej Władysława Hasiora znalazło się ponad 20 tysięcy slajdów (które zostały zdigitalizowane w latach 2004, 2006 i 2007). Próbując jakoś je uporządkować możemy wyróżnić różne „kategorie” zdjęć – dokumentację własnej twórczości artysty, przykłady polskiej i europejskiej sztuki z różnych epok, w końcu fotografie dokumentujące otaczającą rzeczywistość.
W tej ostatniej, najbardziej interesującej grupie mieszczą się między innymi fotografie reklam i socjalistycznych haseł propagandowych z przydrożnych plakatów, szyldów i tablic, które interesowały Hasiora ze względu zarówno na swą treść i konteksty jak też formę plastyczną. Im właśnie poświęcony jest prezentowany cykl Poezja przydrożna.
Helena Pitoń
|