W roku 2007 zbiory Działu Sztuki Muzeum Tatrzańskiego wzbogaciły się o 108 obiektów. Większość, bo aż 91 dzieł zostało zakupionych, przede wszystkim dzięki dotacjom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Wystawa prezentuje najcenniejsze i najciekawsze z nabytków.
Z dotacji przyznanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupiono unikatowy rysunek Leona Chwistka Projekt hotelu w Zakopanem z ok. 1920 roku oraz pastelowy Autoportret Stanisława Ignacego Witkiewicza z roku 1930.
Największy zespół dzieł pozyskano do zbiorów z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Wśród nich znalazło się 57 pejzaży tatrzańskich autorstwa Andrzeja Wróblewskiego. Zbiór ten składa się z 53 rysunków lawowanych tuszem, 3 akwarel i 1 gwaszu. W zespole nabytków są również 4 olejne pejzaże tatrzańskie Wojciecha Weissa z 1898 i 1899 roku, 3 rysunki Stanisława Ignacego Witkiewicza z cyklu „niesamowitych wizji” z 1931 roku oraz olejny obraz Emila Krchy Narzeczona Janosika.
Wspomniane prace nie wyczerpują jednak listy nabytków. Liczącą już kilkadziesiąt prac reprezentację „Firmy Portretowej S. I. Witkiewicz” wzbogaciły kolejne dwa pastelowe Portrety Neny Stachurskiej – wieloletniej zakopiańskiej przyjaciółki i modelki Witkacego, powstałe w 1929 i 1931 roku. Kluczowa dla zbiorów sztuki kolekcja pejzażu tatrzańskiego uzupełniona została także o wczesny obraz Stanisława Gałka z 1911 roku Potok w Tatrach, oraz prace współczesnych artystów, podejmujących w swej twórczości tematykę tatrzańską: Ireny Trzetrzewińskiej-Gaj, Józefa Mularczyka i Ewy Fortuny. Muzealne zasoby prac współczesnych zakopiańskich artystów powiększyły się o kolaże Ewy Dyakowskiej-Berbeki i tkaninę unikatową Małgorzaty Kowalczyk.
Pozyskano ponadto cenny i interesujący depozyt – olejny obraz Rafała Malczewskiego Wiosna (Deszcz) z ok. 1925–27 r. Obraz pochodzi z najlepszego okresu twórczości tego malarza i należy do grupy wybitnych pejzaży olejnych namalowanych w Zakopanem. W pracy tej doskonale uzewnętrzniają się wszystkie cechy indywidualnego stylu artysty.
Helena Pitoń, komisarz wystawy
|