E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Narty
 Aktualności
   Bezpieczeństwo, porady
Kamery na wyciągach
Giełda sprzętu
 WYCIĄGI NARCIARSKIE
   Białka Tatrzańska
   Bukowina Tatrzańska
   Czerwienne
   Gliczarów Dolny
   Gliczarów Górny
   Kościelisko
   Murzasichle
   Poronin
   Zakopane
   Ząb
   Małe Ciche
 SZKOŁY NARCIARSKIE
   Białka Tatrzańska
   Bukowina Tatrzańska
   Czerwienne
   Gliczarów Dolny
   Gliczarów Górny
   Kościelisko
   Murzasichle
   Zakopane
 WYPOŻYCZALNIE SPRZĘTU
   Białka Tatrzańska
   Bukowina Tatrzańska
   Czerwienne
   Gliczarów Dolny
   Gliczarów Górny
   Kościelisko
   Murzasichle
   Zakopane
   Ząb
 NARTY
   Ciekawostki
    Historia
      Zawody
      Legendy nart
      Teksty archiwalne
      Narty na świecie
      SN PTT 1907 Z-ne
   Wielka Krokiew
   Sprzęt i technika
 SNOWBOARD
   Historia
   Jak powstaje deska
   Snowboard miękki
   Snowboard twardy
   Snowboard dla dzieci
   Snowboard dla kobiet
    Technika jazdy
      jazda na wyciągu
      skręcanie
      na krawędzi
      backside / frontside
      slalom
    Triki
   Jak zostać instruktorem
   Boarder cross
   Galeria
 SKI-ALPINIZM
   Skitury
   Freeride
   Jak zacząć?
   Sprzęt
Forum dyskusyjne
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane


zapamiętaj numer alarmowy w górach!!!
0 601 100 300
 nawigacja:  Z-ne.pl » Narty» SNOWBOARD» Technika jazdy» skręcanie

Skręcanie


Skręty...

Zacznijmy od najprostszej formy skrętu, jakim jest skręt ślizgowy. Jego prawidłowe opanowanie będzie stanowiło o jakości naszej jazdy teraz i potem - gdy będziemy opanowywać coraz trudniejsze ewolucje.

Po pierwsze: wybierzmy właściwy stok.

Powinien on być szeroki, płaski, o równym nachyleniu. Oprócz tego pamiętajmy, że pierwsze skręty łatwiej będzie nam wykonać, gdy śnieg nie będzie zbyt twardy. Zacznij od skrętu dostokowego, którego najazd będziesz stopniowo pogłębiać, aż stanie się skrętem, w którym przekroczysz linię spadku stoku. Oto jak wykonuje się skręt dostokowy: Jadąc w skos stoku przenieś ciężar ciała na przednią nogę. Zmniejsz nieco nacisk na górną krawędź deski i wykonuj rotację tułowia i bioder w kierunku skrętu (w tym wypadku pod stok). Następnie utrzymuj deskę w skręcie, wyrównując obciążenie obu nóg. Naciskając mocniej na górną krawędź, spowodujesz zatrzymanie jazdy.


Uwaga! Nie rozróżniam tu skrętu frontside czy backside, bo oba wykonuje się identycznie. Różnica polega na tym, że we frontside stoisz na górnej krawędzi na palcach, a w backside na piętach.

Po opanowaniu skrętów dostokowych (w obie strony!) przechodzimy do skrętów ślizgowych z przekraczaniem linii spadku stoku. Z najazdu w skos stoku (na początek może być to najazd w linii spadku stoku) przenieś ciężar ciała na przednią nogę, ustaw deskę płasko na podłożu, zapoczątkuj skręt przez rotację tułowia i bioder w zamierzonym kierunku, kontynuuj skręt wyrównując obciążenie obu nóg, zmień zakrawędziowanie deski przy przekraczaniu linii spadku stoku (we frontside przenosisz ciężar ciała z pięt na palce, w backside z palców na pięty). Kończysz skręt przyjmując pozycję jak w jeździe w skos stoku. Gdy pojedyncze skręty wykonujesz bez kłopotu, przejdź do łączenia ich ze sobą w sekwencje kilku skrętów, stopniowo zwiększając prędkość i zmniejszając ich promień. Opisany skręt jest najbardziej podstawowym, jednak jakość jego opanowania będzie decydować o poprawności twojej jazdy na długi czas. Jeżeli zabraknie ci cierpliwości, by skręt poprowadzić płynnie, jeśli zapomnisz o właściwej rotacji tułowia, możesz nabawić się czegoś, co nazywa się "odwrotnym skrętem" lub niewłaściwą rotacją.

Gdy rozejrzysz się po stoku, zobaczysz wielu snowbaordzistów jeżdżących w ten sposób, nieco przy-pominających wijące się węże. Są to smutne konsekwencje zbytniego pole-gania na własnych pomysłach bądź też poskąpienia kilku złotych na lekcję z instruktorem. Im dłużej jeździ się tym stylem, tym dłużej trwa odwyk. Lepiej więc od razu unikać złych nawyków. Na początku nauki może ci w tym pomóc na przykład nawet nieco przesadne zapoczątkowanie skrętu poprzez mocne pociągnięcie zewnętrzną ręką i barkiem i pochylanie się do wewnątrz zamierzonego skrętu.

Wspomniany skręt można wykonywać w bardziej zaawansowanej wersji, stosując odciążenie deski w momencie zapoczątkowania skrętu. Deska odciążona łatwiej i szybciej zakręci, co jest oczywiście ważne na stromych stokach. Najbardziej typowym sposobem odciążenia deski jest szybkie podwyższenie pozycji. Aby to się udało, należy rozpoczynać skręt w pozy-cji nieco obniżonej, wyjść w górę w momencie zapoczątkowania skrętu, następnie sterując nim stopniowo obniżać pozycję, l jeszcze raz dla porządku cały przebieg skrętu, zwanego w programie nauczania PZS-u "NW":

Z jazdy w skos stoku przenieś ciężar ciała na przednią nogę; wykonaj odciążenie NW poprzez szybkie podwyższenie pozycji, jednocześnie zapoczštkowujšc skręt deski poprzez rotację tułowia i barków; przenieś ciężar ciała z pięt na palce (frontside) lub z palców na pięty (backside); steruj skrętem, obniżając stopniowo pozycję i wyrównując pozycję obu nóg; zakończ powrotem do pozycji podstawowej.

Ten skręt może być doskonalony i przekształcany (w miarę wzrostu umiejętności) w skręt cięty. Różnica polega na tym, że w momencie zapoczątkowania ewolucji musisz ustawić deskę na krawędzi, a całe ciało należy skierować zdecydowanie do wewnątrz skrętu. Zmiana obciążenia krawędzi jest tu o wiele szybsza niż poprzednio, także całą ewolucję należy wykonywać na większej szybkości. Poprawność wykonania skrętu możesz sprawdzić obserwując jego ślad na śniegu. Jeżeli jest wąski i głęboki - to znaczy, ze się udało. Jeżeli ślad jest szeroki - to, co wykonałeś, jest zwykłym skrętem NW i trzeba dalej pracować nad jazdą na krawędzi.

tekst: Jerzy Kukucz












Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024