E-mail Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Nowiny
 Przegląd prasy i nowin
   Zakopane
   Tatry
   Podhale
   Kultura
   Narty
Felietony
Opowiadania
Multimedia
Gastronomia
Fotoreportaże
Dziennikarze PPWSZ
Kalendarz imprez
Pogoda/kamery
Ogłoszenia
Forum dyskusyjne
Redakcja
 Reklama
Zakopane, Tatry, Podhale
E-mail
Hasło
» Załóż konto
» Zapomniałem hasła
Zakopane
 nawigacja:  Z-ne.pl » Portal Zakopiański

Tatry
Wyjechaliśmy na Kasprowy
 dodano: 5 Grudnia 2007    (źródło: Gazeta Krakowska - www.gk.pl - 2007/12/05)
Nowe wagoniki kolejki są większe, szybsze i bardziej komfortowe od starych. Zaczną wozić narciarzy 15 grudnia (FOT. PAP/GRZEGORZ MOMOT)

Reporter „GK” „sprawdził” nową kolejkę linową. Narciarze po 15 grudnia będą mocno zaskoczeni.

Nowa, zmodernizowana kolejka na Kasprowy Wierch oficjalnie ruszy 15 grudnia.


Dziennikarze – w tym reporter „Gazety Krakowskiej” – już wczoraj wjechali nią na szczyt. Wrażenia? Przesiadka ze starych wagoników to skok w XXI wiek. Widok z przeszklonej kabiny zapiera dech w piersiach, ale uwaga: przy podporach wagonik kołysze się mocniej niż w starej kolejce i warto trzymać się specjalnych uchwytów.

Budynek dolnej stacji kolejki w Kuźnicach wciąż jeszcze przypomina wielki plac budowy, ale jak zapewniają Polskie Koleje Linowe, do wykonania pozostały jedynie niewielkie, „kosmetyczne” prace. Pierwszą nowość widać już przed wejściem do wagonika – zamiast dotychczasowych dwóch, jest tylko jeden ruchomy peron, który przysuwa się do podjeżdżającej kabiny. Znajduje się z nią na jednym poziomie i dzięki temu z kolejki będą mogły korzystać osoby niepełnosprawne. Drzwi są automatycznie zamykane i otwierane na fotokomórkę.

Wnętrze nowych, wyprodukowanych w Szwajcarii, wagoników robi wrażenie – szczególnie jeśli ktoś wcześniej jechał starą kolejką. Wystrój jak w dobrej klasy autokarze: zamiast blachy elegancka tapicerka i estetyczne, plastikowe wykończenia. Zniknął właz w podłodze, który straszył turystów starego wagonika.

Wszystkim rządzi elektronika: steruje kolejką i zwalnia prędkość wagoników przy podporach. Podczas zbyt silnych podmuchów wiatru uniemożliwia jazdę. Stanowisko konduktora też zmieniło się nie do poznania: zamiast kilku topornych przełączników – cała tablica przycisków i wyświetlaczy elektronicznych. Jeden z nich pokazuje aktualne obciążenie wagonika, kolejny – prędkość, z jaką porusza się kabina. Obok wisi telefon. Konduktor ma cały czas łączność ze sterownią.

To nie koniec nowości. – Kolejka jest teraz zawieszona na dwóch linach nośnych, co powoduje, że jest odporniejsza na wiatr – mówi Marek Fijak, dyrektor Mostostalu Zabrze, który był głównym polskim podwykonawcą modernizacji. – To są najnowocześniejsze na świecie urządzenia – zapewnia Andrzej Laszczyk, prezes Polskich Kolei Linowych. – W linach nośnych biegnie światłowód. Dzięki temu komunikacja dołu z górą będzie znakomita, a o bezpieczeństwo pasażerów zadba elektronika. To inwestycja bez precedensu – podkreśla.

Polskie Koleje Linowe zapewniają, że termin oddania kolejki wyznaczony na 15 grudnia, nie jest zagrożony. – Zima utrudniła nam jedynie prace porządkowe – zapewnia Laszczyk. – Cieszymy się, że spadł już śnieg. Dzięki temu inauguracja działania kolejki będzie miała sens, bo powieziemy narciarzy.

Modernizacja kolejki rozpoczęła się we wrześniu 2006 r., a stary wagonik odbył swój ostatni kurs 6 maja br. Inwestycja pochłonęła ponad 60 mln zł. Teraz PKL zapowiadają starania o modernizację przestarzałej kolejki krzesełkowej w Kotle Goryczkowym.

Przemysław Bolechowski

Co nowego w kolejce?

  • Łączna długość trasy kolejki linowej na Kasprowy Wierch to 4291 m. Pierwotnie wagoniki starej kolejki zabierały 31 osób, a po 1961 r. 36 osób. Do nowej kabiny zmieści się dwa razy więcej pasażerów – około 60. Stara kolejka zabierała na górę maksymalnie 180 osób na godzinę. Nowa wwiezie 360 narciarzy i turystów.
  • Nowe kabiny będą miały własne elektryczne ogrzewanie – turyści będą podróżować w cieple, a nie jak dotąd w temperaturze zbliżonej do panującej na zewnątrz.
  • Stara kolejka poruszała się z prędkością 5 m/s. Nowe urządzenia będą szybsze – na trasie do Myślenickich Turni będzie to prędkość 7 m/s, a na sam Kasprowy Wierch 8 m/s.
  • Do tej pory narty wożone były w specjalnych koszach na zewnątrz wagoników. Teraz narciarze sprzęt będą brać ze sobą do środka.
  • Nowe wagoniki są trzykrotnie większe od starych i są przeszklone – każdy z pasażerów będzie mógł dokładnie podziwiać panoramę Tatr.






•  New Kolejka to Kasprowy :)   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 aguuleks      17:36 Czw, 06 Gru 2007
Wszystko pieknie ale brak danych o cenach...;-)

         •  Re: New Kolejka to Kasprowy :)   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 winston      17:18 Nd, 16 Gru 2007
nie wiem, czy to aktualny cennik, ale taki znalazłem na stronie PKL http://www.pkl.pl/?szablon,sub doc,pol,glowna,1308,0,doc_1395 _29,31,1308,29,cennik,ant.html

                 •  Re: New Kolejka to Kasprowy :)   Zgłóś moderatorowi do usunięcia
 jkch      17:55 Nd, 16 Gru 2007
Cennik aktualny, ale za to opis zdjęcia zamieszczonego na stronie głównej (Widok z Kasprowego Wierchu) - nie. Wstyd dyrekcjo.





«« Powrót do listy wiadomości


 Zapisz w schowku     Drukuj       Zgłoś błąd    3058





Jeżeli znalazłeś/aś błąd, nieaktualną informację lub posiadasz materiały (teksty, zdjęcia, nagrania...), które mogą rozszerzyć zawartość tej strony i możesz je udostępnić - KLIKNIJ TU »»

ZAKOPIAŃSKI PORTAL INTERNETOWY Copyright © MATinternet s.c. - ZAKOPANE 1999-2024